Η συντριβή του αεροσκάφους της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 άτομα, εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την αιτία του δυστυχήματος, εστιάζοντας στα θέματα ψυχικής υγείας του κυβερνήτη και τη λειτουργία των διακοπτών καυσίμων.
Ο κυβερνήτης Sumeet Sabharwal, με ιστορικό ψυχικών προβλημάτων, βρισκόταν στο πιλοτήριο όταν οι διακόπτες καυσίμων απενεργοποιήθηκαν αμέσως μετά την απογείωση, προκαλώντας απώλεια ισχύος και συντριβή.
Οι ερευνητές εξετάζουν αν η απενεργοποίηση ήταν εσκεμμένη ή σφάλμα, ενώ συγγενείς θυμάτων κατηγορούν τις αρχές για συγκάλυψη.
Η προκαταρκτική έκθεση δεν καταλήγει σε σαφή συμπεράσματα, ενώ η Air India δεν είχε πραγματοποιήσει τις μη υποχρεωτικές επιθεωρήσεις της FAA για τους διακόπτες.
Πιο αναλυτικά
Η συντριβή του αεροσκάφους της Air India, που στοίχισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους στην Ινδία, συνεχίζει να προκαλεί βαθιά θλίψη αλλά και σοβαρά ερωτήματα γύρω από τα αίτια του δυστυχήματος. Νέα στοιχεία που βλέπουν το φως της δημοσιότητας φέρνουν στο επίκεντρο τη συμπεριφορά των πιλότων και ιδίως του κυβερνήτη, καθώς «αντιμετώπιζε θέματα ψυχικής υγείας».
Ο Sumeet Sabharwal, κυβερνήτης του μοιραίου αεροσκάφους και πιλότος με εμπειρία άνω των 8.200 ωρών πτήσης, χειριζόταν το Boeing 787 Dreamliner όταν, λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση της πτήσης Air India 171 στις 12 Ιουνίου, δύο διακόπτες καυσίμων απενεργοποιήθηκαν, προκαλώντας καταστροφική απώλεια ισχύος και τη συντριβή του αεροσκάφους στην κατοικημένη περιοχή Meghani Nagar.
Από την πρόσκρουση σκοτώθηκαν 241 επιβάτες και άλλα 19 άτομα στο έδαφος.
Air India crashed after taking off. The plane was seen struggling to gain altitude before crashing into a fire ball.. Over 200 people were on board..#AirIndiaCrash pic.twitter.com/xacH20AlSe
— Sudhir Byaruhanga (@Sudhirntv) June 12, 2025
Οι διακόπτες καυσίμων στο κάδρο των ερευνών
Οι διακόπτες διαθέτουν μηχανισμό ασφάλισης, που απαιτεί να ανασηκωθούν πριν αλλάξουν θέση – δεν είναι απλά κουμπιά που πατιούνται κατά λάθος. Αυτό οδήγησε τους ερευνητές να εξετάζουν αν η απενεργοποίησή τους ήταν εσκεμμένη ή τραγικό σφάλμα.
Η προκαταρκτική έκθεση που δόθηκε στη δημοσιότητα την Κυριακή ανέφερε πως, στην ηχογράφηση από το πιλοτήριο, ακούγεται ο ένας πιλότος να ρωτά τον άλλο: «Γιατί “έκοψες” τα καύσιμα;»
Ο άλλος πιλότος απαντά πως «Δεν το έκανε».
Σύμφωνα με την έκθεση, οι διακόπτες καυσίμου μετακινήθηκαν σχεδόν ταυτόχρονα από τη θέση «run» στη θέση «cutoff» λίγο μετά την απογείωση, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται πώς συνέβη αυτό κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Λίγα δευτερόλεπτα μετά, οι διακόπτες επανατοποθετήθηκαν στη θέση «run», ξεκινώντας τη διαδικασία επανεκκίνησης των κινητήρων.
Ο ένας κινητήρας άναψε ξανά χωρίς να αποκτήσει ισχύ, ενώ ο άλλος βρισκόταν σε διαδικασία επαναφοράς. Στο σημείο της συντριβής, οι διακόπτες βρέθηκαν στη θέση «run».
Η έκθεση σημειώνει ακόμη ότι το σύστημα προσγείωσης δεν είχε σηκωθεί, ενώ την ώρα της απογείωσης το αεροσκάφος πετούσε ο 28χρονος συγκυβερνήτης Clive Kunder, με εμπειρία 3.400 ωρών πτήσης. Ο κυβερνήτης παρακολουθούσε.

Τα προβλήματα ψυχικής υγείας του κυβερνήτη
Η συμπεριφορά του κυβερνήτη Sabharwal εξετάζεται στο πλαίσιο της έρευνας, με τον ειδικό ασφάλειας πτήσεων στην Ινδία, Mohan Ranganathan, να δηλώνει στην Daily Telegraph ότι «αρκετοί πιλότοι της Air India επιβεβαίωσαν πως ο έμπειρος πιλότος αντιμετώπιζε θέματα ψυχικής υγείας».
«Είχε πάρει άδεια από τις πτήσεις τα τελευταία τρία με τέσσερα χρόνια. Είχε αναρρωτική άδεια γι’ αυτό», πρόσθεσε.

Ο Sabharwal είχε επίσης λάβει άδεια πένθους μετά τον θάνατο της μητέρας του, αν και, σύμφωνα με τον Ranganathan, το ιατρικό προσωπικό της Air India τον είχε εξετάσει πριν από τη μοιραία πτήση και τον είχε «εγκρίνει».
Πρώην συνάδελφός του στο Powai της Βομβάης τον περιέγραψε ως «έναν απόλυτο κύριο» και ανέφερε πως «σκεφτόταν σοβαρά να πάρει πρόωρη συνταξιοδότηση μέσα στα επόμενα ένα ή δύο χρόνια», για να φροντίσει τον 90χρονο πατέρα του.
Την ίδια στιγμή, πηγή από την ιδιοκτήτρια εταιρεία Tata Group δήλωσε στην Telegraph πως ο Sabharwal δεν είχε λάβει καμία ιατρική άδεια και πως «η προκαταρκτική έκθεση δεν κατέληξε σε σημαντικά ευρήματα».
Η ίδια πηγή πρόσθεσε ότι και οι δύο πιλότοι είχαν περάσει από ιατρικές εξετάσεις, οι οποίες αξιολογούν τις ψυχοσωματικές ικανότητές τους, εντός των τελευταίων δύο ετών.
Ωστόσο, τα ερωτήματα που προκύπτουν για την ψυχική κατάσταση του κυβερνήτη δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως ενοχοποιητικά. Η συσχέτιση θεμάτων ψυχικής υγείας με εγκληματική συμπεριφορά, ιδίως χωρίς αποδείξεις, αναπαράγει επικίνδυνα στερεότυπα. Η κατάθλιψη για παράδειγμα, όπως κι άλλα προβλήματα ψυχικής υγείας, δεν προδικάζει εγκληματικές ενέργειες.
Η έκθεση επιβεβαιώνει επίσης ότι πριν την πτήση οι δύο πιλότοι είχαν επαρκή χρόνο ανάπαυσης και κρίθηκαν «κατάλληλοι για πτήση» έπειτα από αλκοτέστ.
Για «συγκάλυψη» κάνουν λόγο οι συγγενείς θυμάτων
Αρκετοί συγγενείς θυμάτων απορρίπτουν τα ευρήματα της έκθεσης, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για απόπειρα συγκάλυψης.
Ο 28χρονος Ameen Siddiqui, του οποίου ο γαμπρός, η σύζυγός του και η 4χρονη κόρη τους σκοτώθηκαν στη συντριβή, δήλωσε: «Αυτή η έκθεση είναι λάθος. Δεν την αποδεχόμαστε».
«Είναι συγκάλυψη για να προστατευτούν η Air India και η κυβέρνηση», πρόσθεσε.
Μιλώντας στην Telegraph από το Σουράτ, νότια του Αχμενταμπάντ, όπου συνετρίβη το αεροπλάνο, είπε πως «Θέλουν να κατηγορήσουν νεκρούς πιλότους που δεν μπορούν να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους. Πώς γίνεται οι διακόπτες καυσίμου να απενεργοποιήθηκαν σε μια κρίσιμη στιγμή, είτε από ανθρώπινο λάθος είτε από μηχανική βλάβη;»
From Dreams to Death in 59 Seconds
Take off to crash captured in CCTV footage of Air India flight that crashed, claiming 241 Lives pic.twitter.com/Es2tBQ1x2c
— Deepika Narayan Bhardwaj (@DeepikaBhardwaj) June 12, 2025
Ο μηχανισμός «ασφάλισης» των διακοπτών καυσίμου
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) και η Boeing έχουν εκδώσει εσωτερικές ειδοποιήσεις, σύμφωνα με τις οποίες τα συστήματα «κλειδώματος» στους διακόπτες καυσίμου των αεροσκαφών Boeing θεωρούνται ασφαλή, όπως προκύπτει από έγγραφο που είδε το Reuters και δηλώσεις τεσσάρων προσώπων με γνώση του θέματος.
Η ειδοποίηση της FAA για τη «Συνέχιση Πτητικής Ικανότητας», που εκδόθηκε στις 11 Ιουλίου, ακολούθησε την προκαταρκτική έκθεση της περασμένης Παρασκευής για το πολύνεκρο δυστύχημα με Boeing 787-8 στην Ινδία.
Η προκαταρκτική έκθεση της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας (AAIB) αναφέρεται σε σύσταση της FAA από το 2018, η οποία προέτρεπε -αλλά δεν επέβαλλε- τους χειριστές διαφόρων μοντέλων Boeing, μεταξύ αυτών και του 787, να επιθεωρήσουν το μηχανισμό κλειδώματος των διακοπτών αποκοπής καυσίμου, ώστε να διασφαλίσουν ότι δεν μπορεί να ενεργοποιηθεί κατά λάθος.

Στην έκθεση αναφέρεται ότι η Air India δήλωσε πως δεν είχε πραγματοποιήσει τις επιθεωρήσεις που πρότεινε η FAA, καθώς η σύσταση του 2018 δεν ήταν υποχρεωτική.
Ωστόσο, η έκθεση τονίζει ότι «όλες οι ισχύουσες οδηγίες πτητικής ικανότητας και ενημερωτικά δελτία υπηρεσίας είχαν εφαρμοστεί στο αεροσκάφος καθώς και στους κινητήρες».
Το ALPA India, το σωματείο που εκπροσωπεί τους Ινδούς πιλότους στην Παγκόσμια Ομοσπονδία Συλλόγων Πιλότων Αερογραμμών με έδρα το Μόντρεαλ, απέρριψε το ενδεχόμενο σφάλματος πιλότου και ζήτησε «μια δίκαιη και βασισμένη στα γεγονότα έρευνα».
Με πληροφορίες από: Daily Mail, Reuters
Συνοπτικά
- Η συντριβή του αεροσκάφους της Air India προκάλεσε ανησυχίες για την ψυχική υγεία του κυβερνήτη και τη λειτουργία των διακοπτών καυσίμων.
- Οι ερευνητές εξετάζουν αν η απενεργοποίηση των διακοπτών καυσίμων ήταν εσκεμμένη ή σφάλμα, ενώ συγγενείς θυμάτων κατηγορούν τις αρχές για συγκάλυψη.
- Η Air India δεν είχε πραγματοποιήσει τις προτεινόμενες επιθεωρήσεις της FAA για τους διακόπτες καυσίμων, καθώς δεν ήταν υποχρεωτικές.
- Το σωματείο ALPA India απορρίπτει το ενδεχόμενο σφάλματος πιλότου και ζητά δίκαιη έρευνα βασισμένη στα γεγονότα.