Νέες πληροφορίες έρχονται στο φως της δημοσιότητας για το superyacht Bayesian, που βυθίστηκε κατά τη διάρκεια καταιγίδας στα ανοικτά της Σικελίας το 2024, προκαλώντας τον θάνατο επτά ανθρώπων. Ανάμεσα στα θύματα ήταν ο 59χρονος δισεκατομμυριούχος Mike Lynch και η 18χρονη κόρη του, ενώ 15 άτομα, μεταξύ αυτών και η σύζυγος του Mike Lynch, Angela, διασώθηκαν.
Οι εισαγγελείς που ερευνούν το ναυάγιο επιδιώκουν να ρίξουν την ευθύνη στο πλήρωμα, προκειμένου να σώσουν τη βιομηχανία ναυπήγησης σκαφών της Ιταλίας, σύμφωνα με όσα δήλωσαν ειδικοί στη Mail on Sunday.
Έκθεση προσωρινών συμπερασμάτων της βρετανικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (UK Marine Accident Investigation Branch) ανέφερε ότι η θαλαμηγός ήταν ευάλωτη σε «ισχυρούς ανέμους» και ότι «αν έγερνε περισσότερο από 70 μοίρες, δεν θα μπορούσε να επανέλθει».
Το πλήρωμα ήταν «ανενημέρωτο» για αυτή την ευπάθεια, καθώς δεν αναφερόταν στο εγχειρίδιο της θαλαμηγού Bayesian μήκους 56 μέτρων (184 ποδιών), σύμφωνα με την ίδια έκθεση. Επιπλέον, υποστηρίζεται ότι ενδεχομένως ευθύνεται και το χαρακτηριστικό κατάρτι μήκους 72 μέτρων (236 ποδιών) του γιοτ.
Ωστόσο, ο Giovanni Costantino, διευθύνων σύμβουλος της Italian Sea Group, η οποία εξαγόρασε τη ναυπηγό εταιρεία της θαλαμηγού Bayesian, Perini Navi, έχει επαναλάβει πολλές φορές σε συνεντεύξεις του ότι η θαλαμηγός ήταν «αβύθιστη» και έχει αποδώσει την ευθύνη της τραγωδίας σε «ανθρώπινο λάθος».
Και οι εισαγγελείς φαίνεται να έχουν αποκλείσει το ενδεχόμενο να συνέβαλαν στο δυστύχημα ο σχεδιασμός της θαλαμηγού ή το κατάρτι, το οποίο αφαιρέθηκε από τη Bayesian και ανελκύστηκε χωριστά.
Το έγγραφο της εισαγγελίας για το Bayesian
Σύμφωνα με έγγραφο της εισαγγελίας που διέρρευσε και το οποίο είδε η Mail on Sunday, η έρευνα επικεντρώνεται αντ’ αυτού στον καπετάνιο James Cutfield, τον πρώτο μηχανικό Tim Parker-Eaton και τον νυχτοφύλακα Matthew Griffiths, οι οποίοι, όπως αναφέρεται, «συνεργάστηκαν με αμέλεια μεταξύ τους».
Η Mail on Sunday αποκαλύπτει ότι ο εισαγγελέας Raffaele Cammarano ρίχνει ευθέως την ευθύνη στον κ. Griffiths επειδή «δεν αντιλήφθηκε την επιδείνωση των καιρικών συνθηκών», ενώ επισημαίνει ότι ο κ. Parker-Eaton θα έπρεπε να «είχε αντιληφθεί ότι έμπαιναν νερά στην πρύμνη της θαλαμηγού».
Ο εισαγγελέας προσθέτει ότι ο κ. Parker-Eaton «απέτυχε να προειδοποιήσει έγκαιρα τον καπετάνιο», πριν καταλήξει τελικά ότι ο κ. Cutfield «δεν προσαρμόστηκε άμεσα ώστε να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να αντιμετωπίσει την κατάσταση έκτακτης ανάγκης που προέκυψε, με αποτέλεσμα να βυθιστεί το σκάφος».
Οι τρεις άνδρες έχουν τεθεί υπό επίσημη έρευνα από τον εισαγγελέα Cammarano για πολλαπλή ανθρωποκτονία εξ αμελείας και για ναυάγιο από αμέλεια που προκάλεσε καταστροφή.
Και οι τρεις επιμένουν ότι έκαναν ό,τι μπορούσαν για να σώσουν τη θαλαμηγό και ότι καταπακτές, πόρτες και παράθυρα ήταν όλα κλειστά ενόψει της καταιγίδας που χτύπησε το σκάφος.
Όμως χθες το βράδυ, πηγή από τον βρετανικό ναυτιλιακό τομέα, η οποία ζήτησε να μην κατονομαστεί, δήλωσε στη Mail on Sunday: «Είναι απολύτως ξεκάθαρο ότι οι Ιταλοί προσπαθούν να προστατεύσουν τη βιομηχανία ναυπήγησης σκαφών τους και, ρίχνοντας το φταίξιμο στο πλήρωμα, εξασφαλίζουν ότι θα το καταφέρουν.
Το πόρισμα της βρετανικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων
Η έκθεση της βρετανικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (UK MAIB) αναφέρει ξεκάθαρα ότι η θαλαμηγός ήταν ευάλωτη σε ισχυρούς ανέμους και ότι αυτό δεν αναφερόταν στο εγχειρίδιο. Τη νύχτα που βυθίστηκε η Bayesian, οι άνεμοι ξεπερνούσαν τα 70 μίλια την ώρα και αυτό ήταν αρκετό για να την ανατρέψει.
«Μόλις έγειρε στις 70 μοίρες, δεν υπήρχε επιστροφή, και αυτό ακριβώς συνέβη. Ναι, νερά θα άρχιζαν να μπαίνουν μέσα ως αποτέλεσμα, αλλά το πλήρωμα δεν είχε καμία ιδέα ότι η θαλαμηγός ήταν ευάλωτη σε ισχυρούς ανέμους, επειδή – και αυτό είναι το κρίσιμο σημείο – δεν αναφερόταν στο εγχειρίδιο.»
Ένας άλλος εμπειρογνώμονας διερεύνησης ναυτικών ατυχημάτων, με έδρα το Λονδίνο, δήλωσε επίσης στη Mail on Sunday: «Είναι πάντα πολύ πιο εύκολο να ρίξεις το φταίξιμο στο πλήρωμα παρά στους ίδιους τους κατασκευαστές της θαλαμηγού, οπότε δεν με εκπλήσσει καθόλου αυτό. Είναι πολύ πιο εύκολος στόχος και για τις ασφαλιστικές εταιρείες.»
Οι πρώτες εικόνες από το εσωτερικό του Bayesian
Την ίδια ώρα, τα ιταλικά ΜΜΕ παρουσίασαν τις πρώτες εικόνες από το εσωτερικό του Bayesian, καθώς το κουφάρι του superyacht ανελκύστηκε την περασμένη εβδομάδα από τον θαλάσσιο πυθμένα κοντά στο Porticello και μεταφέρθηκε στο λιμάνι του Termini Imerese, όπου και εξετάζεται πλέον από τις αρχές, για να διαπιστωθούν οι συνθήκες και τα αίτια της βύθισης.
Σε μία από τις εικόνες, ο χώρος υποδοχής του σκάφους φαίνεται βυθισμένος στη λάσπη, με τις ταπετσαρίες και τα έπιπλα να έχουν σκιστεί. Σε άλλη φωτογραφία φαίνεται μια ανοιχτή καταπακτή που οδηγεί κάτω από το κατάστρωμα, ενώ μια τρίτη λήψη αποκαλύπτει μέρος της λάσπης που συσσωρεύτηκε στο κύτος και τις προπέλες του γιοτ κατά την παραμονή του στον βυθό.
