Ο νομικός σύμβουλος της Μονής Σινά, Χρήστος Κομπιλίρης, δήλωσε ότι η πρόσφατη δικαστική απόφαση αναγνωρίζει μόνο το δικαίωμα χρήσης σε 46 από τις 71 ιδιοκτησίες της Μονής, ενώ 25 από αυτές θα αποδοθούν στο αιγυπτιακό δημόσιο. Αυτό δημιουργεί ανησυχίες για την ασφάλεια της Μονής και την επιβίωση των μοναχών, καθώς η συμφωνία που είχε επιτευχθεί με την Αίγυπτο για πλήρη αναγνώριση του ιδιοκτησιακού δικαιώματος δεν τηρήθηκε.
Η κατάσταση παραμένει αβέβαιη, με τον κ. Κομπιλίρη να ζητά την τήρηση των συμφωνηθέντων και να εκφράζει φόβους για τις μελλοντικές εξελίξεις.
Πιο αναλυτικά
Το κείμενο στο οποίο είχαμε καταλήξει μιλούσε για πλήρη αναγνώριση του ιδιοκτησιακού δικαιώματος της Μονής επί του συνόλου των 71 ιδιοκτησιών, τόνισε ο νομικός σύμβουλος της Μονής Σινά, Χρήστος Κομπιλίρης, σημειώνοντας ότι «αυτή η συμπεριφορά δημιουργεί μία εύλογη ανασφάλεια για το μέλλον, διότι ανοίγει ο ασκός του Αιόλου».
«Ό,τι είχε συμφωνηθεί, εμείς αυτό ζητάμε, να τηρηθούν τα συμπεφωνημένα», πρόσθεσε ο κ. Κομπιλίρης σε σημερινές δηλώσεις του μετά την δικαστική απόφαση για την Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά. Υπενθυμίζεται ότι η Αίγυπτος έσπευσε να καθησυχάσει τις ανησυχίες που προκλήθηκαν στην Ελλάδα, έπειτα από την δικαστική απόφαση, διαβεβαιώνοντας με σαφείς ανακοινώσεις ότι δεν τίθεται ζήτημα αλλαγής του θρησκευτικού καθεστώτος της Μονής και ότι η πρόσφατη απόφαση ενισχύει νομικά το ιδιαίτερο και ιερό καθεστώς της.
Αναλυτικά, ο νομικός σύμβουλος της Μονής Σινά, Χρήστος Κομπιλίρης, μίλησε στο «Action Τώρα» για το κείμενο της δικαστικής απόφασης, λέγοντας ότι «χρειάζεται μεγάλη προσοχή όταν μιλάμε για νομικά κείμενα, δεν μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα πριν έχουμε το σύνολο του κειμένου. Όπως είναι διατυπωμένο από τις χειρόγραφες σημειώσεις που διακινήθηκαν, του δικαστή, προκύπτει ότι αναγνωρίζονται περίπου 46 ιδιοκτησίες της Μονής, στις οποίες όμως υπάρχει μόνο δικαίωμα χρήσης και άσκησης των θρησκευτικών καθηκόντων. Οι υπόλοιπες 25 πρέπει να αποδοθούν στο αιγυπτιακό δημόσιο».
Όπως εξήγησε στη συνέχεια, «όλο αυτό το διάστημα υπήρξαν έντονες διαπραγματεύσεις με το Αιγυπτιακό κράτος για να επιτευχθεί εξωδικαστικός συμβιβασμός. Στο πλαίσιο αυτού του συμβιβασμού είχε κατέβει επίσημα αντιπροσωπεία της ελληνικής κυβέρνησης με επικεφαλής τον κ. Καλαντζή και είχαν έρθει σε επαφή με εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπο της Αιγύπτου, τον κυβερνήτη του Νοτίου Σινά και είχαν συζητήσει επί ενός κειμένου, το οποίο είχε φτάσει σε τελικό στάδιο σύνταξης στο οποίο έμεναν να γίνουν κάποιες τελικές διαμορφώσεις και επί αυτού του κειμένου θα υπογράφαμε την συμφωνία για να κλείναμε την υπόθεση».
«Το κείμενο αυτό το οποίο είχε δουλευτεί και είχαμε καταλήξει μιλούσε για πλήρη αναγνώριση του ιδιοκτησιακού δικαιώματος της Μονής επί του συνόλου των 71 ιδιοκτησιών. Όλο αυτό μας έπιασε εξαπήνης, δυστυχώς βγήκε αυτή η απόφαση, δεν υπεγράφη ποτέ αυτή η συμφωνία. Ο Αρχιεπίσκοπος Σινά και ηγούμενος της Μονής είναι αυτή την στιγμή στο Κάιρο, στην Αίγυπτο, περίμενε μέχρι και προχθές να τον καλέσουν για να πάμε να υπογράψουμε. Δυστυχώς, δεν τον κάλεσαν ποτέ και εξέδωσαν την απόφαση», είπε ο κ. Κομπιλίρης και διευκρίνισε ότι «με αυτά που έχουμε στη διάθεσή μας μέχρι στιγμής προκύπτει να έχουν υπαναχωρήσει των συμφωνηθέντων».
«Γράφει για κάποιο δικαίωμα χρήσης, είναι ένα χειρόγραφο κείμενο που δεν είναι γραμμένο τόσο καθαρά» είπε στη συνέχεια.
Ερωτηθείς εάν οι μοναχοί θα μπορούν να συνεχίσουν να καλλιεργούν τις 46 εκτάσεις και να λειτουργούν το μοναστήρι, ο ίδιος απάντησε: «δεν γνωρίζουμε αυτή τη στιγμή και θέλουμε να δούμε ποιες μας έχουν αναγνωρίσει. Από τον κατάλογο, οι εκτάσεις που είναι εκτός, αυτές που έχουμε να αποδώσουμε, είναι μία σειρά από εκτάσεις που είναι οι κήποι της Μονής που οι μοναχοί τις χρησιμοποιούν για να καλλιεργούν. 25 τις οποίες χάνουμε τελείως, τις αποδίδουμε στο δημόσιο και για τις υπόλοιπες με βάση αυτά τα οποία έχουμε αυτή τη στιγμή στα χέρια μας, μιλάμε μόνο για ένα δικαίωμα χρήσης. Εδώ η συμφωνία ήταν να υπάρχει πλήρες ιδιοκτησιακό δικαίωμα, να ανήκουν στη Μονή. Μπορεί να σου αφήνει την χρήση του παρεκκλησίου, αλλά να σου αφαιρεί τον κήπο».
Σε άλλη ερώτηση, εάν γίνεται σαφές σε αυτό το νομικό κείμενο ότι ο θρησκευτικός χαρακτήρας της Μονής και της ιδιοκτησίας της δεν θα πληγεί, είπε: «όχι, δεν έχει αποσαφηνιστεί, με αυτά που γνωρίζουμε τώρα πλήττονται, μιλάμε για κατοχή». «Πράγματι, υπάρχει έντονη παρέμβαση της αρχαιολογικής υπηρεσίας στην καθημερινή λειτουργία του Μοναστηριού, ακόμη και για την βιβλιοθήκη, υπάρχει μία δυσκολία», είπε σε άλλο σημείο.
Κληθείς να σχολιάσει την ανακοίνωση της αιγυπτιακής προεδρίας, ο νομικός σύμβουλος της Μονής Σινά είπε: «μιλάει μόνο για θρησκευτικό, δεν αναφέρει τίποτα για το ιδιοκτησιακό και αυτό που αναφέρεται στην απόφαση προκύπτει οι μοναχοί να έχουν το δικαίωμα χρήσης για την άσκηση των θρησκευτικών τους καθηκόντων. Οι μοναχοί κάτω αυτή την στιγμή είναι μία αδελφότητα περί των 20 μοναχών, είναι όλοι Έλληνες μοναχοί με ελληνικά διαβατήρια και προσωρινές ετήσιες άδειες παραμονής… Ότι οι μοναχοί μπορούν να έχουν την χρήση όλων αυτών των χώρων για να ασκούν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα, άρα όσο υπάρχουν μοναχοί μπορούν να τα ασκούν. Αν δεν υπάρχουν μοναχοί, αυτό περνάει στο αιγυπτιακό δημόσιο. Και μπορεί να γίνει μουσείο ή οτιδήποτε άλλο. Αυτή τη στιγμή ποιο είναι το καθεστώς των μοναχών; Όλοι, πλην του ηγουμένου και αρχιεπισκόπου Σινά, έχουν άδειες παραμονής. Μόνο ο Αρχιεπίσκοπος ο Σιναίου έχει αυτή τη στιγμή αιγυπτιακή υπηκοότητα με ένα προεδρικό διάταγμα του 74. Ο επόμενος Σιναίου μπορεί να μην αναγνωριστεί ποτέ. Σήμερα, η κυβέρνηση της Αιγύπτου αναγνωρίζει την άδεια παραμονής των πατέρων. Αύριο μπορεί, όπως αυτή τη στιγμή υπαναχωρούν αυτής της συμφωνίας, αύριο μπορεί να υπαναχωρήσουν σε οτιδήποτε. Όλο αυτό μας δημιουργεί μία ανασφάλεια. Αυτή η συμπεριφορά δημιουργεί μία εύλογη ανασφάλεια για το μέλλον, διότι ανοίγει ο ασκός του Αιόλου».
«Αυτή τη στιγμή αναμένουμε να δούμε το τελικό κείμενο της αποφάσεως, η απόφαση βρίσκεται στο δεύτερο βαθμό, δηλαδή κατ’ αναλογία με τα ελληνικά δεδομένα ήταν μία απόφαση Εφετείου, υπάρχει και στην Αίγυπτο ο τρίτος βαθμός με την μορφή αναιρέσεως αλλά αυτό συμβαίνει μόνο εφόσον η απόφαση έχει κάποια νομικά σφάλματα. Πρέπει να δούμε την απόφαση για να δούμε αν μπορούμε να στραφούμε ώστε να ανοίξει ξανά η υπόθεση. Εκεί πρέπει να υπάρχει η παρέμβαση για να κλειστεί η συμφωνία και να λήξει εξωδικαστικά. Ό,τι είχε συμφωνηθεί, εμείς αυτό ζητάμε, να τηρηθούν τα συμπεφωνημένα», κατέληξε ο νομικός σύμβουλος της Μονής Σινά.
Δείτε το βίντεο: