Η Παγκόσμια Έκθεση Έλλειψης Οδηγών Φορτηγών 2024 της IRU αποκαλύπτει μια σοβαρή κρίση στον κλάδο των οδικών μεταφορών, με 3,6 εκατομμύρια κενές θέσεις εργασίας παγκοσμίως.
Η έλλειψη οδηγών επιδεινώνεται από τη γήρανση του εργατικού δυναμικού, καθώς πάνω από το 31,6% των οδηγών είναι άνω των 55 ετών, ενώ μόνο το 6,5% είναι κάτω των 25.
Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα ανησυχητική σε χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία, όπου το ποσοστό των νέων οδηγών είναι εξαιρετικά χαμηλό.
Η έκθεση υπογραμμίζει την ανάγκη για στρατηγικές παρεμβάσεις, καθώς η ελκυστικότητα του επαγγέλματος μειώνεται, απειλώντας τη βιωσιμότητα του κλάδου στο μέλλον.
Πιο αναλυτικά
Η Παγκόσμια Έκθεση Έλλειψης Οδηγών Φορτηγών 2024 της IRU, η οποία δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο του 2025, σκιαγραφεί τη ζοφερή εικόνα της χρόνιας έλλειψης οδηγών στον παγκόσμιο κλάδο των οδικών μεταφορών, με περίπου 3,6 εκατομμύρια κενές θέσεις εργασίας να έχουν καταγραφεί σε όλες τις ηπείρους. Ταυτόχρονα, η μέση ηλικία των οδηγών συνεχίζει να αυξάνεται, σηματοδοτώντας ένα μακροπρόθεσμο διαρθρωτικό πρόβλημα. Αν και ο αριθμός των κενών θέσεων φαίνεται σταθερός σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε μια προσωρινή μείωση της ζήτησης μεταφορών. Κάτω από το προφανές, ωστόσο, κρύβεται ένα επίμονο και βαθιά ριζωμένο πρόβλημα που θα μπορούσε να επιδεινωθεί τα επόμενα χρόνια, εκτός εάν αντιμετωπιστεί με αποφασιστική, στρατηγική δράση.
Ένα βασικό ζήτημα που επισημαίνεται στην έκθεση είναι η γήρανση του εργατικού δυναμικού. Περισσότερο από το 31,6% των ενεργών οδηγών είναι άνω των 55 ετών, ενώ μόνο το 6,5% είναι κάτω των 25 ετών. Αυτή η δημογραφική ανισορροπία υποδεικνύει ένα ευρύτερο ζήτημα γύρω από την ελκυστικότητα της εργασίας. Πολλοί νέοι αντιλαμβάνονται την οδήγηση φορτηγών ως ένα μη ικανοποιητικό, εξαντλητικό επάγγελμα που είναι ασύμβατο με μια ισορροπημένη προσωπική ζωή. Ορισμένες χώρες αποκαλύπτουν ακόμη πιο ανησυχητικά στοιχεία: στην Ιταλία, μόνο το 2,2% των οδηγών είναι κάτω των 25 ετών, ενώ στην Ισπανία το ποσοστό ανέρχεται στο 3%. Ταυτόχρονα, το ποσοστό των οδηγών άνω των 55 ετών φτάνει το 45% στην Ιταλία και το 50% στην Ισπανία. Αυτό υποδηλώνει ότι τα επόμενα πέντε έως δέκα χρόνια, εκατομμύρια οδηγοί θα μπορούσαν να συνταξιοδοτηθούν χωρίς επαρκή εναλλαγή γενεών για να διασφαλιστεί η επιχειρησιακή συνέχεια.
Συνοπτικά
- Η έκθεση της IRU αναδεικνύει σοβαρή έλλειψη οδηγών φορτηγών με 3,6 εκατομμύρια κενές θέσεις παγκοσμίως.
- Η γήρανση του εργατικού δυναμικού επιδεινώνει την κατάσταση, με πάνω από το 31,6% των οδηγών άνω των 55 ετών.
- Χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα χαμηλό ποσοστό νέων οδηγών.
- Απαιτούνται στρατηγικές παρεμβάσεις για να αναζωογονηθεί η ελκυστικότητα του επαγγέλματος και να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του κλάδου.