Το άρθρο εξετάζει την απουσία του αριθμού μηδέν από τα αρχαία ελληνικά μαθηματικά, παρά την τεράστια πρόοδο που σημειώθηκε στον τομέα αυτό κατά την αρχαιότητα. Παρά τις σημαντικές συνεισφορές των Ελλήνων μαθηματικών, όπως ο Πυθαγόρας, ο Ευκλείδης και ο Αρχιμήδης, το μηδέν δεν βρήκε θέση στη μαθηματική σκέψη της εποχής. Η έννοια του μηδενός αναπτύχθηκε αργότερα από τους Ινδούς και τους Άραβες, και ενσωματώθηκε πλήρως στα μαθηματικά της Ευρώπης γύρω στο 1700 μ.Χ.
Πιο αναλυτικά
Η μαθηματική επιστήμη γνώρισε τεράστια πρόοδο κατά τη διάρκεια του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.
Η περίοδος που ξεκινά από τον Θαλή (γεννημένο περίπου στο 600 π.Χ.) και τερματίζεται με τον Πρόκλο (εκεί γύρω στα μέσα του 5ου αιώνα μ.Χ.), είναι μία αφάνταστα δημιουργική περίοδος σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη των μαθηματικών.
Οι Έλληνες, παίρνοντας τα ηνία από τους Αιγύπτιους και τους Βαβυλώνιους, έδωσαν τεράστια ώθηση σχεδόν σε όλα τα μαθηματικά πεδία.
Ο Πυθαγόρας και η σχολή του, ο Ευκλείδης, ο Αρχιμήδης, ο Απολλώνιος, ο Ερατοσθένης, ο Αρίσταρχος, ο Ήρων, ο Ίππαρχος, ο Διόφαντος, ο Πάππος, η Υπατία, ο Πτολεμαίος, δεν υπήρξαν απλοί ‘εργάτες’ της μαθηματικής επιστήμης, αλλά αντιθέτως, υπήρξαν ‘δημιουργικοί γίγαντες’, οι οποίοι θεμελίωσαν και εξέλιξαν σχεδόν άπασες τις μαθηματικές κατευθύνσεις, πάνω στις οποίες και τα σημερινά μαθηματικά στερεώνονται.
Κι όμως, η αρχαία ελληνική μαθηματική σκέψη δεν μπόρεσε ποτέ της να βρει θέση για το ‘0’. Έπρεπε να περιμένουμε τους Ινδούς και αργότερα τους Άραβες, οι οποίοι έδωσαν στο ‘0’ πλήρη οντότητα ως αριθμό και μετά, έπρεπε να φτάσουμε περίπου στο 1700 μ.Χ. στην Ευρώπη, για να δούμε την πλήρη ενσωμάτωση του αριθμού ‘0’ στα μαθηματικά.
Συνοπτικά
- Η αρχαία ελληνική μαθηματική σκέψη δεν ενσωμάτωσε ποτέ το μηδέν, παρά την τεράστια πρόοδο στον τομέα.
- Η έννοια του μηδενός αναπτύχθηκε αργότερα από Ινδούς και Άραβες, ενσωματώνοντας το πλήρως στα μαθηματικά της Ευρώπης γύρω στο 1700 μ.Χ.
- Οι Έλληνες μαθηματικοί, όπως ο Πυθαγόρας και ο Ευκλείδης, υπήρξαν θεμελιώδεις στη δημιουργία μαθηματικών κατευθύνσεων.
- Η μαθηματική επιστήμη άνθισε κατά τη διάρκεια του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, χωρίς όμως το μηδέν να αποτελεί μέρος της.
Το γιατί το λέει και το όνομά του. Μηδέ έν, ούτε ένα. Αρα δεν υπάρχει και γι αυτό δεν το συμβόλιζαν. Ο Παρμενίδης όμως λέει ότι και τα μη όντα πρέπει να φαίνονται.