Η ανακατασκευή του προσώπου της αρχαίας Αιγύπτιας ιέρειας Μερεσαμούν, η οποία είχε τον ρόλο της «τραγουδίστριας» στον ναό του Άμμωνα πριν από 2.800 χρόνια, προσφέρει μια μοναδική ματιά στο παρελθόν. Η ιέρεια, θαμμένη σε πολυτελές φέρετρο, είχε αγοράσει τη μούμια της το 1920, και η αναδημιουργία του προσώπου της έγινε μέσω αξονικών τομογραφιών και σύγχρονων τεχνικών ψηφιακής ανακατασκευής.
Το αποτέλεσμα αποκαλύπτει ένα κομψό και γαλήνιο πρόσωπο, που αντανακλά την υψηλή κοινωνική της θέση και τον σημαντικό ρόλο της στη θρησκεία της αρχαίας Αιγύπτου. Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό OrtogOnLineMag, επισημαίνει την ποιότητα της ταφής της και τις μυστηριώδεις συνθήκες του θανάτου της, καθώς και την έλλειψη εμφανών σημάτων ασθένειας.
Πιο αναλυτικά
Η Μερεσαμούν είχε ρόλο «υψηλού θρησκευτικού κύρους» στο άδυτο του ναού στο Καρνάκ προτού πεθάνει υπό μυστηριώδεις συνθήκες.
Θαμμένη σε ένα πολυτελές φέρετρο, η μούμια της αγοράστηκε το 1920 από τον Αμερικανό αρχαιολόγο Τζέιμς Χένρι Μπρέστεντ και δεν ανοίχτηκε ποτέ.
Τώρα το ζωντανό πρόσωπό της μπορεί να δει κανείς για πρώτη φορά από την εποχή του σιδήρου, αφού χρησιμοποιήθηκαν αξονικές τομογραφίες για να εξεταστεί το εσωτερικό των περιτυλίξεών της.
Ο Κικέρωνας Μοράες, επικεφαλής συγγραφέας της νέας μελέτης, χρησιμοποίησε δεδομένα σάρωσης από το κρανίο της μούμιας για να αναδημιουργήσει την ομοιότητα του Μερεσαμούν.
«Φαίνεται κομψή», είπε.
Η ανακατασκευή παρουσιάζει ένα αρμονικό και γαλήνιο πρόσωπο, με χαρακτηριστικά που υποδηλώνουν αξιοπρέπεια και ευγένεια.
«Ενώ οποιαδήποτε αισθητική ερμηνεία περιλαμβάνει ένα βαθμό εικασίας, ο στόχος ήταν να διατηρηθεί μια σεβαστή εικόνα ευθυγραμμισμένη με τον κοινωνικό ρόλο του αποθανόντος».
Η ελίτ θέση της μούμιας στη ζωή αποκαλύπτεται από το φέρετρό της.
Μια επιγραφή στο μπροστινό μέρος αναφέρει το όνομά της ως Μερεσαμούν και λέει ότι ήταν «τραγουδίστρια στο εσωτερικό του ναού του Άμμωνα».
Ο Άμμων ήταν ένας από τους κύριους θεούς του αιγυπτιακού πάνθεον και η σεβαστή θέση της ιέρειας στον ναό του αντικατοπτρίζεται στο όνομά της, το οποίο μεταφράζεται ως «Ο Άμμων την αγαπά».
Το ίδιο το φέρετρο είναι πλούσια διακοσμημένο με πολλά χρώματα και σύμβολα.
Ο κ. Moraes δήλωσε: «Η ποιότητα και η διακόσμηση του φέρετρου, καθώς και ο θρησκευτικός της ρόλος σε έναν σημαντικό ναό, υποδηλώνουν ότι η Μερεσαμούν ανήκε στην ελίτ των Θηβαίων».
«Η πρόσβαση σε μια τόσο περίτεχνη ταφή συνάδει με την υψηλή κοινωνική θέση και τους σημαντικούς πόρους.»
Το Μουσείο Ashmolean της Οξφόρδης περιέγραψε τον ρόλο της σε μια διαδικτυακή ανάρτηση.
Αναφέρει: «Ήταν μια επίλεκτη μουσικός-ιέρεια, η δουλειά της ήταν να τραγουδάει και να φτιάχνει μουσική για τον θεό Άμμωνα».
Πώς οι επιστήμονες αναδημιούργησαν το πρόσωπό της;
Για να αναδημιουργήσει το πρόσωπό της, ο κ. Moraes συνδύασε διαφορετικές τεχνικές.
Αρχικά, εφαρμόστηκαν δείκτες πάχους μαλακών ιστών σε μια εικονική αναπαράσταση του κρανίου της Meresamun, με βάση δεδομένα από ζώντες δότες, αποκαλύπτοντας το πιθανό σχήμα του προσώπου της.
Στη συνέχεια, χρησιμοποιήθηκε μια τεχνική που ονομάζεται ανατομική παραμόρφωση, κατά την οποία ένα εικονικό μοντέλο του προσώπου και του κρανίου ενός δότη παραμορφώνεται μέχρι να ταιριάξει με τις διαστάσεις του ατόμου.
Τα πρόσωπα που προέκυψαν συνδυάστηκαν στη συνέχεια για να δώσουν μια αντικειμενική ανακατασκευή σε κλίμακα του γκρι, στην οποία προστέθηκαν υποκειμενικά στοιχεία όπως ο τόνος του δέρματος και το χρώμα των ματιών και των μαλλιών.
«Η μουσική ήταν ένα ζωτικό εργαλείο στην αιγυπτιακή θρησκεία για την ειρήνευση των θεών.»
Για να αναδημιουργήσει το πρόσωπό της, ο κ. Moraes συνδύασε διαφορετικές τεχνικές.
Αρχικά, εφαρμόστηκαν δείκτες πάχους μαλακών ιστών σε μια εικονική αναπαράσταση του κρανίου της Meresamun, με βάση δεδομένα από ζώντες δότες, αποκαλύπτοντας το πιθανό σχήμα του προσώπου της.
Στη συνέχεια, χρησιμοποιήθηκε μια τεχνική που ονομάζεται ανατομική παραμόρφωση, κατά την οποία ένα εικονικό μοντέλο του προσώπου και του κρανίου ενός δότη παραμορφώνεται μέχρι να ταιριάξει με τις διαστάσεις του ατόμου.
Τα πρόσωπα που προέκυψαν συνδυάστηκαν στη συνέχεια για να δώσουν μια αντικειμενική ανακατασκευή σε κλίμακα του γκρι, στην οποία προστέθηκαν υποκειμενικά στοιχεία όπως ο τόνος του δέρματος και το χρώμα των ματιών και των μαλλιών.
Ο κ. Moraes δήλωσε: «Αυτό το βασικό πρόσωπο σμιλεμένο ψηφιακά ώστε να ταιριάζει με την εκτιμώμενη ηλικία της βελτιώθηκε με την προσθήκη περούκας, χρωστικής και υφών, σεβόμενοι πάντα την αρχική ανατομική δομή».
Τα λείψανα της Μερεσαμούν υποδηλώνουν ότι πέθανε γύρω στην ηλικία των 30 ετών, αν και η αιτία θανάτου της καλύπτεται από μυστήριο.
«Απολάμβανε καλή διατροφή σε όλη της τη ζωή. Δεν υπάρχουν εμφανή σημάδια ασθένειας ή κάποια αναγνωρίσιμη αιτία θανάτου», είπε ο κ. Μοράες.
Μπορεί επίσης να ήταν πιο έξυπνη από τους περισσότερους, έχοντας κρανιακή χωρητικότητα ελαφρώς πάνω από το μέσο όρο, αν και εντός των φυσιολογικών παραμέτρων.
Ήταν, ωστόσο, πιο κοντή από τις συνομηλίκους της, με ύψος 1,47 μ.
Ο κ. Moraes, Βραζιλιάνος ειδικός σε γραφικά, με παραγωγική εμπειρία στον τομέα των εγκληματολογικών ανακατασκευών προσώπου, έχει συνεργαστεί στο παρελθόν με την αστυνομία για την αναδημιουργία και την αναγνώριση προσώπων θυμάτων εγκλημάτων.
Με βάση τις εμπειρίες του, είναι σίγουρος ότι η αναπαράσταση του Μερεσαμούν προσφέρει μια καλή ομοιότητα.
Είπε: «Τα ανατομικά δεδομένα παρακολουθήθηκαν αυστηρά και το τελικό αποτέλεσμα είναι μια εύλογη εκτίμηση της εμφάνισης της Meresamun».
«Το λέω αυτό με σιγουριά, έχοντας εργαστεί σε πραγματικές υποθέσεις με την αστυνομία, συμπεριλαμβανομένης μιας δημοσιευμένης ακαδημαϊκής μελέτης όπου η προσέγγιση του προσώπου συνέβαλε στην αναγνώριση ενός θύματος εγκλήματος».
«Παρόλα αυτά, η συνεχής μεθοδολογική βελτίωση είναι απαραίτητη και επιδιώκω και ενθαρρύνω ενεργά αυτή την προσπάθεια.»
Ο κ. Moraes δημοσίευσε τη μελέτη του στο περιοδικό OrtogOnLineMag.
Δείτε ΦΩΤΟ ΕΔΩ