Ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, σε συνέντευξή του στους Financial Times, τόνισε την ανάγκη αναβάθμισης των ευρωπαϊκών υποδομών για τη γρήγορη μετακίνηση στρατιωτικών δυνάμεων, επισημαίνοντας ότι οι υπάρχουσες υποδομές είναι ανεπαρκείς για την ταχεία στρατιωτική κινητικότητα.
Με την αύξηση των δαπανών για στρατιωτική κινητικότητα από 1,7 σε 17 δισ. ευρώ, η ΕΕ στοχεύει στην αναβάθμιση 500 υποδομών και στη μείωση της γραφειοκρατίας, ώστε να διασφαλιστεί η άμεση αντίδραση σε περίπτωση επίθεσης.
Το σχέδιο αυτό εντάσσεται στη νέα αμυντική στρατηγική της ΕΕ, που αποσκοπεί στην ενίσχυση της αυτονομίας της Ευρώπης στην άμυνα, και συμπληρώνει την απόφαση του ΝΑΤΟ για αύξηση των αμυντικών δαπανών.
Πιο αναλυτικά
Οι δρόμοι, οι γέφυρες και οι σιδηρόδρομοι της Ευρώπης είναι ακατάλληλοι για τη γρήγορη μετακίνηση αρμάτων μάχης, στρατευμάτων και στρατιωτικού εξοπλισμού σε περίπτωση που χρειαστεί, επισήμανε σε συνέντευξή του στους Financial Times ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας.
Αν τα άρματα μάχης του ΝΑΤΟ καλούνταν να ανταποκριθούν σε μια εισβολή για παράδειγμα από ρωσικές δυνάμεις στα ανατολικά σύνορα της ΕΕ, θα κολλούσαν σε σήραγγες, θα προκαλούσαν κατάρρευση γεφυρών και θα παγιδεύονταν σε τελωνειακές διαδικασίες, δήλωσε στους Financial Times ο Απόστολος Τζιτζικώστας.
Μάλιστα, επισήμανε τον δεκαπλασιασμό των δαπανών για τη στρατιωτική κινητικότητα στον νέο προϋπολογισμό της ΕΕ, που από τα 1,7 δισ. ευρώ θα φτάσει στα 17 δισ. ευρώ, ώστε να αναβαθμιστούν οι υποδομές και να ενισχυθεί η στρατιωτική κινητικότητα.
«Έχουμε παλιές γέφυρες που πρέπει να αναβαθμιστούν. Έχουμε στενές γέφυρες που πρέπει να διευρυνθούν. Και έχουμε ανύπαρκτες γέφυρες που πρέπει να κατασκευαστούν», υπογράμμισε ο κ. Τζιτζικώστας.
Ο Επίτροπος δήλωσε ότι η άμυνα της Ευρώπης θα είναι ανίσχυρη αν οι ευρωπαϊκοί στρατοί δεν μπορούν να μετακινηθούν ταχύτατα. «Η πραγματικότητα σήμερα είναι ότι, αν θέλουμε να μετακινήσουμε στρατιωτικό εξοπλισμό και στρατεύματα από τη δυτική Ευρώπη προς την ανατολική, χρειάζονται εβδομάδες, και σε ορισμένες περιπτώσεις μήνες», τόνισε.
Μεγάλο μέρος των υφιστάμενων υποδομών δεν έχει σχεδιαστεί με γνώμονα τη μεταφορά στρατευμάτων εντός της ΕΕ. Τα φορτηγά στους ευρωπαϊκούς δρόμους έχουν συνήθως βάρος έως 40 τόνους, ενώ ένα άρμα μάχης μπορεί να φτάσει τους 70 τόνους.
Η ΕΕ καταρτίζει πλέον συγκροτημένη στρατηγική για να διασφαλίσει ότι τα στρατεύματα θα μπορούν να κινηθούν «μέσα σε λίγες ώρες, το πολύ μέσα σε λίγες ημέρες» σε περίπτωση επίθεσης, μέσω της αναβάθμισης 500 υποδομών κατά μήκος τεσσάρων στρατιωτικών διαδρόμων που διατρέχουν την ήπειρο. Τα έργα, τα οποία έχουν συμφωνηθεί σε συνεργασία με το ΝΑΤΟ και τους στρατιωτικούς διοικητές της Συμμαχίας, παραμένουν εμπιστευτικά για λόγους ασφαλείας.
Η Κομισιόν σκοπεύει επίσης να περιορίσει τη γραφειοκρατία ώστε να αποφευχθεί «να κολλήσουν τα τανκς στη γραφειοκρατία» κατά τη διέλευση των συνόρων, δήλωσε ο Τζιτζικώστας.
Η στρατηγική, την οποία ο Επίτροπος θα παρουσιάσει αργότερα φέτος, αποτελεί μέρος της πολεμικής προετοιμασίας σε ολόκληρη την Ευρώπη και συνδυάζεται με τη νέα αμυντική στρατηγική της ΕΕ. Η ΕΕ θέτει σε εφαρμογή ένα σχέδιο επανεξοπλισμού ύψους έως και 800 δισ. ευρώ, σε μια προσπάθεια να αποκτήσει μεγαλύτερη αυτονομία στην άμυνα.
Ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε ότι το σχέδιο για τη στρατιωτική κινητικότητα συμπληρώνει τη συμφωνία των μελών του ΝΑΤΟ να αυξήσουν τον στόχο των αμυντικών δαπανών στο 5% του ΑΕΠ, εκ των οποίων το 1,5% να αφορά σε υποδομές ασφάλειας και άμυνας.
«Η Ευρώπη δεν μπορεί πλέον να να μην είναι έτοιμη ή να εξαρτάται από άλλους», δήλωσε ο κ. Τζιτζικώστας.
Συνοπτικά
- Ο Απόστολος Τζιτζικώστας υπογράμμισε την ανάγκη αναβάθμισης των ευρωπαϊκών υποδομών για γρήγορη στρατιωτική κινητικότητα.
- Η ΕΕ σχεδιάζει να αυξήσει τις δαπάνες για στρατιωτική κινητικότητα από 1,7 σε 17 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση 500 υποδομών.
- Η στρατηγική αυτή εντάσσεται στη νέα αμυντική πολιτική της ΕΕ, ενισχύοντας την αυτονομία της Ευρώπης στην άμυνα.
- Ο περιορισμός της γραφειοκρατίας είναι κρίσιμος για την άμεση στρατιωτική αντίδραση και την αποφυγή καθυστέρησης στις διασυνοριακές μετακινήσεις.