Στον κοινοβουλευτικό έλεγχο, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη αντέτεινε στον ανεξάρτητο βουλευτή Νίκο Παπαδόπουλο ότι έχει καταγραφεί ως ο βανδάλιστής της Εθνικής Πινακοθήκης, απαντώντας σε κατηγορίες του για αμέλεια και αποδόμηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Η Μενδώνη υποστήριξε ότι το Υπουργείο δεν γνώριζε για τη χρήση drones σε διαφήμιση και ότι προχώρησε σε μήνυση για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας.
Επίσης, ανέφερε ότι η συντήρηση μνημείων είναι επαρκής και ότι τρέχουν περισσότερα από 850 έργα πολιτιστικών υποδομών. Ο Παπαδόπουλος αντεπιτέθηκε, κατηγορώντας την υπουργό για αδιαφορία απέναντι στην πολιτιστική κληρονομιά, με τη Μενδώνη να τονίζει ότι η τέχνη πρέπει να είναι ελεύθερη αλλά όχι ανεξέλεγκτη.
Πιο αναλυτικά
«Έχετε ήδη καταγραφεί στην ιστορία ως αυτός ο οποίος βανδάλισε την Εθνική Πινακοθήκη της χώρας του. Αυτό δεν έχει συμβεί ποτέ, πουθενά, σε κανέναν λαό», ήταν η καταληκτική φράση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, η οποία στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, είχε έναν έντονο διάλογο με τον ανεξάρτητο πλέον βουλευτή Νίκο Παπαδόπουλο.
Ο βουλευτής που έχει διαγραφεί από την Κοινοβουλευτική Ομάδα της “Νίκης”, μετά το επεισόδιο στην Εθνική Πινακοθήκη, απηύθυνε στην υπουργό Πολιτισμού επίκαιρη ερώτηση με θέμα “συστηματική αμαύρωση των ιστορικών μνημείων της Ελλάδος” και αναφέρθηκε σε πέντε περιστατικά, κατηγορώντας το Υπουργείο Πολιτισμού για άγνοια, ανεπάρκεια, αδιαφορία και το χείριστο όλων, για συνειδητή αποδόμηση της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας.
«Κατηγορείτε το Υπουργείο Πολιτισμού κρίνοντας επί της ουσίας εξ ιδίων, γιατί όλα αυτά τα χαρακτηριστικά αφορούν εσάς και μόνον εσάς», σχολίασε η υπουργός Πολιτισμού.
Αναφορικά με το περιστατικό διαφήμισης εταιρείας αθλητικών ειδών με τη χρήση drones, η υπουργός Πολιτισμού ανέφερε ότι οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού δεν γνώριζαν τη χρήση των drones, γιατί κάποιοι άλλοι δεν εφάρμοσαν τον νόμο. «Οι υπηρεσίες δεν κάνουν τον ντετέκτιβ. Οι υπηρεσίες απαντούν σε αιτήματα. Οι υπηρεσίες ανταποκρίνονται σε φακέλους που κατατίθενται. Το Υπουργείο Πολιτισμού ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο κατέθεσε, εντός της ημέρας, μήνυση κατά παντός υπευθύνου, για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας. Το ζήτημα έχει πάρει τον δρόμο της ελληνικής δικαιοσύνης και θα αποφανθεί.
Αυτό το οποίο δεν λέτε στην ερώτησή σας τεχνηέντως είναι ότι καμία χρήση drones δεν έγινε πάνω από την Ακρόπολη. Η φωτογραφία που επικαλείστε το ξέρετε πολύ καλά ότι είναι παραπλανητική και έχει ληφθεί από μακριά και υπό συγκεκριμένη οπτική γωνία. Η χρήση των drones έπρεπε να αδειοδοτηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού, για λόγους προστασίας ενός άλλου πολύ σημαντικού νεότερου μνημείου, του Ζαππείου, το οποίο ούτε καν αναφέρετε στην ερώτησή σας, ενώ δηλώνετε ότι αγωνιάτε για την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας. Δεν το αναφέρετε καν το Ζάππειο. Το θεωρείτε δευτερεύον», ανέφερε η Λίνα Μενδώνη.
Για την παραχώρηση του χώρου μπροστά από το Καλλιμάρμαρο σε εμπορική εταιρεία και τη μετέπειτα ανάκλησή της, η υπουργός Πολιτισμού είπε ότι για την κατασκευή έμπροσθεν του Καλλιμάρμαρου κατετέθη αίτημα στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, οι οποίες έφεραν το θέμα στο αρμόδιο συμβούλιο και γνωμοδότησε θετικά υπό όρους. «Ένας από τους όρους αυτούς ήταν η κατάθεση κατασκευαστικών σχεδίων εκ μέρους της εταιρείας, τα οποία ουδέποτε κατατέθηκαν. Στην αυτοψία που διενήργησα -με αφορμή δημοσίευμα εφημερίδας-, διαπίστωσα ότι πρόκειται για ένα εξάμβλωμα, οπότε και ζήτησα την άμεση διακοπή των εργασιών και επανεξέταση από το αρμόδιο συμβούλιο, για να ελεγχθεί η τήρηση των όρων της απόφασης. Το συμβούλιο, αφού εξέτασε όλα τα δεδομένα, γνωμοδότησε υπέρ της ανάκλησης της προηγούμενης γνωμοδότησης, καθώς η κατασκευή δεν αντιστοιχούσε στη μορφή που κατατέθηκε το αίτημα», είπε η υπουργός Πολιτισμού.
Αναφορικά με την πτώση μέρους του αντιγράφου της τοιχογραφίας των δελφινιών στο Μέγαρο της Βασίλισσας στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού, η κ. Μενδώνη είπε ότι η αιτία της πτώσης οφείλεται στις σφοδρές ριπές νότιων ανέμων 9 μποφόρ με χαρακτηριστικά ανεμοστρόβιλου που έπληξαν τον χώρο. «Αυτή είναι η αιτία. Οι συντηρητές είχαν ελέγξει όταν έπρεπε να ελέγξουν το μνημείο. Το αντίγραφο, αποκατεστημένο προφανώς, θα επανέλθει στη θέση του», είπε η Λίνα Μενδώνη, η οποία απέρριψε τις επικρίσεις του βουλευτή ότι η συντήρηση είναι ανεπαρκής. «Τα βασιλικά διαμερίσματα είναι κλειστά στο κοινό από τη δεκαετία του 1980. Τι κάναμε εμείς; Αποκαταστήσαμε το Μέγαρο του Βασιλέως με χρηματοδότηση 1 εκατομμυρίου. Το έργο ξεκίνησε τον Σεπτέμβρη επί δικής μας διακυβέρνησης και ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβρη του 2023. Το 2019, όταν αναλάβαμε την ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού δεν υπήρχε καμία ώριμη μελέτη για την Κνωσό. Ακολουθήθηκε ένας αγώνας δρόμου, συντονισμένες προσπάθειες και σήμερα έχουμε εξασφαλίσει έργα ώριμα και τους πόρους που χρειάζονται, περίπου 12 εκατομμύρια. Με σύστημα, μέθοδο και πόρους προστατεύεται η πολιτιστική κληρονομιά, όχι με βανδαλισμούς και ύβρεις», σημείωσε η υπουργός Πολιτισμού.
Για περιστατικό, που έλαβε χώρα στο δημόσιο χώρο στην πλατεία έμπροσθεν του Ανακτόρου των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου στην Κέρκυρα, η κ. Μενδώνη είπε ότι «το επεισόδιο αυτό ήταν έξω από τον χώρο των Ανακτόρων, στην ανοικτή πλατεία και συγκεκριμένα στο τμήμα του Ανακτόρου, στο οποίο στεγάζεται η Δημοτική Πινακοθήκη». Για τις πράξεις αυτές, που προφανώς δεν τις ήξερε, ούτε η Δημοτική Πινακοθήκη, ούτε το παρακείμενο μουσείο, υπεβλήθησαν μηνύσεις και ακολουθήθηκε η διαδικασία αυτόφωρου και τιμωρία φυλάκισης και χρηματικής ποινής, ανέφερε η υπουργός Πολιτισμού.
Η Λίνα Μενδώνη απάντησε και στις επικρίσεις του βουλευτή για το περιεχόμενο των εκθέσεων της Εθνικής Πινακοθήκης. «Το έχω δηλώσει επανειλημμένα και το επαναλαμβάνω, ότι σε μία δικαιοκρατούμενη και δημοκρατική κοινωνία όλοι μπορούμε να έχουμε την προσωπική μας αισθητική και τα προσωπικά μας κριτήρια για την πρόσληψη της τέχνης και των έργων τέχνης. Αυτό, όμως, δεν μας επιτρέπει, ούτε καταστροφές, ούτε βανδαλισμούς, ούτε λογοκρισία, λόγω και έργω. Κάθε μορφή λογοκρισίας στην τέχνη είναι ανεπίτρεπτη και μη ανεκτή και ευτυχώς η δημοκρατία μας το κατοχυρώνει αυτό», ανέφερε η υπουργός Πολιτισμού.
«Η τέχνη είναι ελεύθερη, αλλά δεν είναι ανεξέλεγκτη να υβρίζει και να καθυβρίζει τα ιερά και τα όσια», είπε ο βουλευτής Νίκος Παπαδόπουλος και πρόσθεσε: «ισόβια Υπουργό σας έκαναν εδώ και έχουμε αυτά τα αίσχη. Δεν προλαβαίνουμε να μαζεύουμε αίσχη», «θα παραμείνετε στη μνήμη του ελληνικού λαού, γιατί φαίνεται ότι δεν είναι πολλά τα ψωμιά αυτής της Κυβέρνησης, ως μνημείο αμαύρωσης, κακοποίησης και εξευτελισμού της πίστης μας και του πολιτισμού μας».
«Αν κάποιος θα έπρεπε να ντρέπεται αυτό σίγουρα δεν είναι το Υπουργείο Πολιτισμού και εγώ προσωπικά. Θα έπρεπε να ντρέπεστε εσείς», απάντησε η κ. Μενδώνη και προσέθεσε ότι αυτήν τη στιγμή στο Υπουργείο Πολιτισμού γίνεται το μεγαλύτερο έργο πολιτιστικών υποδομών. «Έχουμε περισσότερα από 850 έργα, με προϋπολογισμό περισσότερο από 1,3 δισεκατομμύρια. Ποια εποχή γινόταν αυτό το έργο στο Υπουργείο Πολιτισμού; Μπήκατε στον κόπο εσείς να καταλάβετε, ο οποίος κάθεστε και μου λέτε να κάνουμε αντίποινα, τι σημαίνουν τα αντίποινα για τα μνημεία; Έχετε κάνει τον κόπο; Έχετε καμία συναίσθηση αυτού που λέτε; Γίνεστε και προκλητικός! Γίνεστε απόλυτα προκλητικός!
Εμείς τηρούμε απολύτως το θεσμικό πλαίσιο. Αυτό το οποίο σας ενοχλεί είναι ακριβώς το έργο που γίνεται, γιατί δεν εξυπηρετεί τις δικές σας ιδεοληψίες», υπογράμμισε η κ. Μενδώνη.