Το Πολεμικό Ναυτικό βρίσκεται σε διαδικασία ανανέωσης του στόλου του, με τις διαπραγματεύσεις για την προμήθεια και ιταλικών φρεγατών FREMM να είναι σε εξέλιξη. Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, ανακοίνωσε ότι οι συζητήσεις για την απόκτηση μιας τέταρτης γαλλικής φρεγάτας FDI Belharra πλησιάζουν στην ολοκλήρωσή τους, χωρίς να δώσει σαφές χρονοδιάγραμμα για την υπογραφή της σύμβασης.
Παράλληλα, εξετάζεται η αγορά μεταχειρισμένων ιταλικών φρεγατών, με τις τιμές να ανέρχονται στα 230 εκατ. ευρώ ανά πλοίο.
Ωστόσο, οι τελικές αποφάσεις για την προμήθεια των FREMM δεν έχουν ληφθεί, καθώς υπάρχουν ζητήματα συμβατότητας και στρατηγικής που επηρεάζουν τη διαδικασία.
Πιο αναλυτικά
Το ζήτημα ανανέωσης του Πολεμικού Ναυτικού έχει εξελιχθεί σε γρίφο με σύνθετες γεωπολιτικές ισορροπίες και μπαράζ διαπραγματεύσεων και διπλωματικών διαβουλεύσεων στο παρασκήνιο.
Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΑΖΑΝΙΤΗ – ΠΗΓΗ: Realnews
Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Νίκος Δένδιας, στην επίσκεψή του στα μέσα της εβδομάδας στο Λοριάν της Γαλλίας, όπου παρέστη στην τελετή καθέλκυσης της τρίτης φρεγάτας FDI Belharra «ΦΟΡΜΙΩΝ», χρησιμοποίησε πολύ προσεκτική γλώσσα αναφερόμενος στο ενδεχόμενο παραγγελίας και της τέταρτης φρεγάτας «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ», που ο ίδιος είχε αναγγείλει ως πρόθεση της κυβέρνησης τον Σεπτέμβριο του 2024, κατά την τελετή καθέλκυσης της φρεγάτας «ΝΕΑΡΧΟΣ».
«Βρισκόμαστε σχεδόν στην ολοκλήρωση των συζητήσεων των διαπραγματεύσεων για την απόκτηση μιας τέταρτης φρεγάτας FDI», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός, κάνοντας λόγο για συζητήσεις που έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί.
Ωστόσο, στις επίμονες ερωτήσεις σχετικά με το πότε θα υπογραφεί η σύμβαση για την παραγγελία της τέταρτης φρεγάτας, απέφυγε να δώσει σαφή απάντηση, εκφράζοντας την επιθυμία του αυτό να έχει γίνει ως το τέλος του έτους, όταν θα υψωθεί από το Πολεμικό Ναυτικό η σημαία στην πρώτη φρεγάτα «ΚΙΜΩΝ», πριν χαράξει ρότα για την Ελλάδα και τον ναύσταθμο της Σαλαμίνας.
Οι πληροφορίες της Realnews αναφέρουν ότι σε κεντρικό επίπεδο εξετάζονται και άλλες λύσεις πέραν της προμήθειας της τέταρτης φρεγάτας Belharra, ενώ έχει βγει από το κάδρο -μέχρι νεωτέρας- το ενδεχόμενο παραγγελίας των πυραύλων NAVAL – SCALP. Πρόκειται για τους στρατηγικούς πυραύλους εμβέλειας 1.000 χλμ., που εξέταζε να παραγγείλει το υπουργείο Εθνικής Αμυνας για να εξοπλίσει τις δύο από τις τρεις φρεγάτες που παραλαμβάνει η Ελλάδα.
Άμεση αντικατάσταση
Το Πολεμικό Ναυτικό προκρίνει τη λύση των μεταχειρισμένων ιταλικών φρεγατών FREMM, κλάσης Bergamini, για την άμεση αντικατάσταση των υπέργηρων φρεγατών «S», που μετρούν μισό αιώνα επιχειρησιακού βίου.
Το σχέδιο περιλαμβάνει την τελική παράταξη φρεγατών FDI Belharra, αναβαθμισμένων ΜΕΚΟ (με κόστος αναβάθμισης περί τα 85 εκατ. ευρώ / καράβι) και 2+2 FREMM, ενώ σε μελλοντικό στάδιο θα ξεκινήσει η ναυπήγηση των Constellation με χρόνο παράδοσης της πρώτης περί το 2035. Σε κάθε περίπτωση, η οροφή προβλέπει 10 φρεγάτες, από τις 14 που είναι σήμερα.
Οι Ιταλοί έχουν ήδη αποστείλει εγγράφως την πρόθεση διάθεσης δύο μεταχειρισμένων φρεγατών FREMM, των Carlo Bergamini F590 και Virginio Fasan F591, με τιμή 230 εκατ. ευρώ ανά πλοίο και δυνατότητα παράδοσης το 2028 και το 2029. Επιπλέον, έχουν καταθέσει και πρόταση για τη μερική αναβάθμισή τους, δεδομένου ότι πρόκειται για πλοία που ναυπηγήθηκαν το 2013 και είθισται ανά 15 χρόνια να γίνεται ο Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) ώστε να μπορούν επιχειρησιακά να αντέξουν τα πλοία για επιπλέον 15 χρόνια.
Παράλληλα, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει εκφράσει την επιθυμία του για την αγορά επιπλέον δύο μεταχειρισμένων πλοίων, των Carlo Margottini F592 και Carabiniere F593, με τους Ιταλούς να δείχνουν διάθεση να το συζητήσουν. Αξίζει να σημειωθεί πως την Πέμπτη, στο περιθώριο της Συνόδου υπουργών Άμυνας του ΝΑΤΟ, ο Ν. Δένδιας συναντήθηκε με τον Ιταλό ομόλογό του, Γκουιτό Κροσέτο, με τον οποίο συζήτησε το θέμα της προμήθειας των μεταχειρισμένων φρεγατών FREMM από το ιταλικό πολεμικό ναυτικό.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της «R», και αυτό το πρόγραμμα βρίσκεται ακόμα στο στάδιο των συζητήσεων καθώς σε κεντρικό επίπεδο δεν έχουν ληφθεί οι τελικές αποφάσεις. Η συζήτηση που γίνεται είναι πολυεπίπεδη, με παράλληλες επιχειρησιακές, οικονομικές αλλά και στρατηγικές προεκτάσεις.
Συμβατότητα
Επιχειρησιακά, οι ιταλικές FREMM φέρουν σύστημα μάχης ATHENA, που δεν έχει καμία σχέση με το SETIS των γαλλικών πλοίων. Η εισαγωγή και τρίτου συστήματος μάχης θα προκαλέσει μεγάλο ζήτημα συμβατότητας αλλά και συντήρησης στο Πολεμικό Ναυτικό, που παλεύει για την ομοιοτυπία. Ενδεχόμενη επιλογή των FREMM ίσως επιφέρει ανατροπές στην αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ και των επτά πυραυλακάτων, που ίσως να μην αποκτήσουν το αναβαθμισμένο TACTICOS, που σχεδιάζεται, αλλά το ATHENA για λόγους συμβατότητας.
Στο οικονομικό σκέλος, η τιμή πρόσκτησης της τέταρτης Belharra είναι κατά 15% ακριβότερη σε σχέση με τις τρεις προηγούμενες αφού η Ελλάδα δεν άσκησε έγκαιρα το δικαίωμα προαίρεσης που είχε για την παραγγελία της τέταρτης στην τιμή των προηγουμένων, που είχε μέχρι και πριν από ενάμιση χρόνο. Ετσι, με τα συνολικά 1,3 δισ. ευρώ που απαιτούνται για την τέταρτη φρεγάτα, εξετάζεται μήπως αυτά δοθούν αποκλειστικά για την πρόσκτηση 2+2 μεταχειρισμένων FREMM.
Οι δεσμοί
Σε ό,τι αφορά το στρατηγικό κομμάτι, οι στενοί δεσμοί με τη Γαλλία είναι δεδομένοι και ίσως στο υψηλότερο επίπεδο από ποτέ. Ωστόσο, δεν φαίνεται να υπάρχει συμφωνία για τη βιομηχανική συμπαραγωγή της τέταρτης Belharra, που επιθυμεί η ελληνική πλευρά. Ο Ν. Δένδιας τόνισε ότι μέχρι στιγμής υπάρχει συμφωνία μόνο για την ελληνική συμμετοχή στο γενικότερο πρόγραμμα υποστήριξης της τέταρτης φρεγάτας.
Την ίδια στιγμή, η Τουρκία έχει κλείσει αρκετές συμφωνίες επενδύσεων με την ιταλική αμυντική βιομηχανία. Ενδεχόμενη απόφαση για την πρόσκτηση των FREMM σίγουρα θα έχει και στρατηγικό αντίκτυπο στις σχέσεις Αθήνας – Ρώμης. Στον αντίποδα, ωστόσο, είναι οι φωνές που επιμένουν ότι η Ελλάδα πρέπει να μετατραπεί σε αμυντικό επενδυτικό προορισμό και να φύγει από τη λογική του πελάτη, που πληρώνει για να αγοράζει συστήματα με μηδαμινή προσφορά στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία.
Διαβάστε το δημοσίευμα της Realnews