Νέα δεδομένα προκύπτουν για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας. Το υπουργείο προγραμματίζει την αναβάθμιση και των τεσσάρων φρεγατών της κλάσης ΥΔΡΑ, με εκτιμώμενο κόστος κάτω από 400 εκατ.
ευρώ. Οι αναβαθμίσεις περιλαμβάνουν νέο σύστημα μάχης, radar και anti-drone τεχνολογία, ενώ η προθεσμία παράδοσης των πλοίων είναι σταδιακή από το 2028 έως το 2030.
Παράλληλα, υπάρχουν ερωτήματα σχετικά με την επιλογή του ναυπηγείου και τις διαδικασίες ανάθεσης. Η αντιπολίτευση εκφράζει ανησυχίες για τη διαφάνεια και την ανταγωνιστικότητα της διαδικασίας.
Πιο αναλυτικά
Νέα δεδομένα προκύπτουν για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ, κλάσης ΥΔΡΑ, του Πολεμικού Ναυτικού. Ένα πρόγραμμα που έχει περάσει από σαράντα κύματα και τώρα διαγράφεται μία νέα υποσχόμενη προοπτική, όπως αυτή αποτυπώθηκε από τον ίδιο τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Νίκο Δένδια.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Νέα προοπτική στο σήριαλ αναβάθμισης των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού, μετά τις εισηγήσεις του Νίκου Δένδια στην επιτροπή Άμυνας της Βουλής.
Οι τελευταίες πληροφορίες φέρουν τελικά το υπουργείο Εθνικής Άμυνας να προκρίνει την αναβάθμιση και των τεσσάρων φρεγατών του τύπου, ΥΔΡΑ, ΣΠΕΤΣΑΙ, ΨΑΡΑ, ΣΑΛΑΜΙΣ. Οι ίδιες πηγές ενημέρωσης ανέφεραν στο enikos.gr ότι εκτιμάται πώς το κόστος θα παραμείνει κάτω από τα 400 εκατ. ευρώ και για τα τέσσερα πλοία, με το μεγάλο στοίχημα να είναι να κυμανθεί λίγο πάνω από τα 350 εκατ.
Στόχος είναι τα καράβια να αντέξουν με τις νέες αναβαθμίσεις που θα υποστούν για περίπου 10 χρόνια ακόμα, μέχρι την σταδιακή απόσυρσή τους. Υπολογίζεται ότι θα αντικατασταθούν από τις φρεγάτες Constellation, που εκτιμάται να αρχίσουν να παραλαμβάνονται μετά το 2035 σταδιακά.
Το χρονοδιάγραμμα παράδοσης των φρεγατών βάσει του υπολογισμού που έχει γίνει, προβλέπει ένα πλοίο ανά έξι μήνες σε διάστημα δύο ετών.
Έτσι, μετά το πρώτο εξάμηνο του 2028 – πιθανόν τον Ιούλιο θα παραληφθεί η πρώτη, ως τα τέλη του 2028 με αρχές του 2029 η δεύτερη, στις αρχές του Β’ εξαμήνου του 2029 η τρίτη και η τέταρτη στις αρχές του 2030.
Σε ότι αφορά τις παρεμβάσεις, αυτές περιλαμβάνουν την τοποθέτηση του νέου συστήματος μάχης με δυνατότητας σάρωσης κι εμπλοκής πολλαπλών στόχων – με το TACTICOS να είναι το επικρατέστερο – νέο Radar 3D AESA και integration, την πλήρη ενσωμάτωση του anti-drone συστήματος ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ, ενώ ερωτηματικό παραμένει αν θα αφαιρεθούν τα Phalanx και θα αντικατασταθούν με το αντιαεροπορικό πυραυλικό σύστημα RAM. Όπως, επίσης, δεν προβλέπεται και η εισαγωγή του νέου βλήματος ESSM2, στο οποίο το Πολεμικό Ναυτικό συμμετέχει με υποκατασκευαστικό έργο κι έχει δικαιώματα εξαγωγής. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να υπάρξει ξεχωριστή σύμβαση γι’ αυτά με επιπλέον κόστος περίπου 200 εκατ.
Όλα τα παραπάνω δεν περιλαμβάνουν τυχόν ζημιές που μπορεί να αποκαλύψει το ξήλωμα των παλιών συστημάτων του πλοίου, για τις οποίες θα χρειαστούν επιπλέον χρήματα.
Χωρίς να έχει ανακοινωθεί επίσημα, οι πληροφορίες από το ελληνικό πεντάγωνο αναφέρουν ότι προκρίνεται για την εκτέλεση των εργασιών αναβάθμισης το ναυπηγείο του Σκαραμαγκά.
Ωστόσο, μένουν να διευκρινιστούν αρκετές λεπτομέρειες απ’ όσα ανέφερε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, όπως εάν στην τιμή περιλαμβάνεται και το κόστος εργασιών και εγγύησης των πλοίων καθώς και το κόστος των ναυπηγείων.
Πηγές ενημέρωσης αναφέρουν ότι υπάρχει πρόταση από εταιρεία, η οποία έχει εμπλοκή και στο πρόγραμμα ναυπήγησης των FDI Belharra, να φέρει σε πέρας το πρόγραμμα αναβάθμισης των ΜΕΚΟ, αναλαμβάνοντας η ίδια και το κόστος των ναυπηγείων, το οποίο ενσωματώνει στην τιμή. Έτσι, υπηρετείται το αφήγημα της ηγεσίας του ΠΝ, που θέλει η εταιρεία να επιλέγει σε ποιο ναυπηγείο θα εκτελούνται οι εργασίες, στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, χωρίς να έχει εμπλοκή στις διαπραγματεύσεις.
Στον αντίποδα, εκφράζονται ερωτήματα και προβληματισμοί από τους εκπροσώπους της αντιπολίτευσης για τα κριτήρια με τα οποία προκρίνεται η συγκεκριμένη λύση, χωρίς να έχουν παρουσιαστεί άλλες διαθέσιμες επιλογές έστω και σε επίπεδο ανταγωνιστικού διαλόγου.