Η πρόσφατη έρευνα αξιολόγησης των δημόσιων υπηρεσιών από τους πολίτες, που παρουσιάστηκε στο Μέγαρο Μαξίμου, αποκαλύπτει σημαντικά ευρήματα σχετικά με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, με το οδικό δίκτυο, τα πεζοδρόμια και την κατάσταση των χώρων στάθμευσης να αναδεικνύονται ως κύρια προβλήματα για τους δήμους.
Αν και οι ψηφιακές υπηρεσίες του Gov.gr και η Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση συγκέντρωσαν υψηλές βαθμολογίες, οι πολίτες ήταν αυστηροί στην αξιολόγησή τους, ειδικά για υπηρεσίες που απαιτούν φυσική παρουσία.
Ο δήμος Γλυφάδας ξεχώρισε με τις περισσότερες πρωτιές σε διάφορες κατηγορίες, ενώ οι χαμηλότερες βαθμολογίες παρατηρούνται σε περιοχές με αυξημένο φόρτο εργασίας, όπως οι υπηρεσίες αλλοδαπών σε τουριστικές περιοχές.
Πιο αναλυτικά
Ενδιαφέροντα στοιχεία προέκυψαν από την έρευνα για την αξιολόγηση των δημόσιων υπηρεσιών από τους πολίτες για τον μήνα Μάιο, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν την Τετάρτη (4/6) στο Μέγαρο Μαξίμου από τον Υπουργό Εσωτερικών, Θεόδωρο Λιβάνιο, παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.
Στην έρευνα αξιολογήθηκαν 4 μεγάλες κατηγορίες υπηρεσιών:
- Υπηρεσίες του Κεντρικού Κράτους (ΑΑΔΕ, e-ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ, Κτηματολόγιο, Αστική Συγκοινωνία, Υπηρεσίες αδειών διαμονής αλλοδαπών)
- Ψηφιακές Υπηρεσίες Κεντρικού Κράτους (Ψηφιακές υπηρεσίες ΑΑΔΕ, MyHealth, Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση, Ψηφιακές Υπηρεσίες Κτηματολογίου)
- Ψηφιακές Υπηρεσίες Gov.gr
- Υπηρεσίες Αυτοδιοίκησης
Βασικά συμπεράσματα της έρευνας
Όπως προκύπτει από την έρευνα, οι μεγάλοι οριζόντιοι φορείς του Ελληνικού Δημοσίου, έχουν μια σχετικά ομοιόμορφη αξιολόγηση σε όλη τη χώρα, με επιμέρους ζητήματα να εμφανίζονται ανά φορέα σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές.
Στη συντριπτική πλειοψηφία των αξιολογήσεων των κρατικών φορέων η αξιολόγηση είναι ευθέως ανάλογη με τον φόρτο εργασίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αξιολόγηση των υπηρεσιών αλλοδαπών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, όπου οι χαμηλότερες αξιολογήσεις παρατηρούνται σε περιοχές όπου υπάρχει αυξημένη ανάγκη για άδειες διαμονής λόγω εποχιακών αναγκών (όπως η Ηλεία, Αιτωλοακαρνανία, Κέρκυρα, Ρόδος). Αντίστοιχα, το κτηματολόγιο παρουσιάζει χαμηλότερη αξιολόγηση είτε εκεί που έχει καθυστερήσει η κτηματογράφηση (Κέρκυρα) είτε εκεί που υπάρχουν εκκρεμότητες (Δωδεκάνησα, Ηράκλειο).
Η ικανοποίηση για την αστική συγκοινωνία στο πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας εξαρτάται από την εξυπηρέτηση της περιοχής από μέσα σταθερής τροχιάς και, ιδίως, το μετρό. Οι δήμοι με τη χαμηλότερη, συγκριτικά, αξιολόγηση είναι αυτοί οι οποίοι δεν έχουν ευχερή πρόσβαση στο μετρό. Η Θεσσαλονίκη εμφανίζει μεγαλύτερη ομοιογένεια, με τον δήμο Παύλου Μελά και τον περιαστικό δήμο της Χαλκηδόνας να είναι αυτοί με τη χαμηλότερη σχετικά αξιολόγηση.
Οι ψηφιακές υπηρεσίες του Gov.gr λαμβάνουν υψηλή αξιολόγηση καθολικά και ανεξαρτήτως ηλικιακής ομάδας των ερωτώμενων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σημαντική αποδοχή των εισιτηρίων αγώνων επαγγελματικού ποδοσφαίρου και καλαθοσφαίρισης στο gov.gr wallet, συμπεριλαμβανομένων ιδίως των περιοχών όπου εδρεύουν επαγγελματικές ομάδες αυτών των αθλημάτων. Χρειάζεται βελτίωση η πλατφόρμα για αναφορά περιστατικών παραβατικότητας από/σε ανηλίκους ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη «ορατότητα» της εφαρμογής.
Το γνωστό ζήτημα της κατάστασης του οδικού δικτύου στη νησιωτική Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από την αξιολόγηση των δρόμων αρμοδιότητας περιφέρειας με την Κρήτη, το Ιόνιο και τα Δωδεκάνησα να έχουν τη χαμηλότερη βαθμολογία.
Στον τομέα της αυτοδιοίκησης, υπάρχουν περιπτώσεις δήμων με σχετικά υψηλή βαθμολογία τόσο σε μεγάλες αστικές περιοχές, όσο και σε μικρότερους, περιφερειακούς δήμους. Η σχετική βαθμολογία των αρμοδιοτήτων της αυτοδιοίκησης είναι χαμηλότερη σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες ερωτήσεων, γεγονός όμως, απολύτως λογικό, καθώς οι εν λόγω αρμοδιότητες έχουν να κάνουν με τον βασικό πυρήνα της καθημερινότητας των πολιτών.
Τα πλέον προβληματικά στοιχεία εντοπίζονται στην κατάσταση του οδικού δικτύου (στους οποίους τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει έργα για φυσικό αέριο, αποχέτευση, οπτικές ίνες) και στα πεζοδρόμια (των οποίων η κατάσταση συμπαρασύρει και την αξιολόγηση των υποδομών για τα Άτομα με Αναπηρία). Οι χώροι στάθμευσης στα μεγάλα αστικά κέντρα είναι ζητούμενο, όπως επίσης και η ανάγκη βελτίωση της επίδοσης της ανακύκλωσης απορριμμάτων σχεδόν στο σύνολο των δήμων.
Χαμηλή βαθμολογία λαμβάνουν οι υπηρεσίες δόμησης, με τις χαμηλότερες αξιολογήσεις να συγκεντρώνουν υπηρεσίες δήμων που πρόσφατα απασχόλησαν αρνητικά τη δημοσιότητα.
Οι δύο ανταποδοτικές υπηρεσίες των δήμων (καθαριότητα και ηλεκτροφωτισμός) συγκεντρώνουν ελαφρά καλύτερη βαθμολογία σε σχέση με τον μέσο όρο των υπόλοιπων υπηρεσιών.
Υπάρχει ανάγκη για έμφαση στις βασικές υποδομές των δήμων και αναζήτησης/δημιουργίας κατάλληλων εργαλείων και διαδικασιών για τη βελτίωσή τους.
«Αυστηροί» στη βαθμολογία τους οι πολίτες
Αναλυτικότερα, τα στοιχεία δείχνουν ότι στην πλειονότητά τους οι πολίτες που έλαβαν μέρος στην αξιολόγηση ήταν «αυστηροί» στη βαθμολογία τους, τόσο για τους δήμους όσο και για συγκεκριμένες υπηρεσίες αιχμής.
Διαφαίνεται μια σαφής τάση αρνητικής αξιολόγησης, τόσο των υπηρεσιών που χαρακτηρίζονται από γραφειοκρατία όσο και εκείνων των υπηρεσιών στις οποίες απαιτείται φυσική παρουσία του πολίτη στο γκισέ για τη διεκπεραίωση των υποθέσεων τους με έγγραφα. Σε αυτήν την κατηγορία εντάσσονται φορείς όπως το Κτηματολόγιο, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), ο Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), οι Αστικές Συγκοινωνίες, η Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), οι Υπηρεσίες Αδειών Μεταναστών και οι υπηρεσίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Συγκεκριμένα, από τους πολίτες ζητήθηκε να αξιολογήσουν κρατικές υπηρεσίες όπως την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, τον ΕΦΚΑ, η ΔΥΠΑ, αλλά και ψηφιακές υπηρεσίες του κεντρικού κράτους όπως ψηφιακές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, ψηφιακές υπηρεσίες του Κτηματολογίου καθώς και δύο πολύ δημοφιλείς εφαρμογές: Την Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση και το My Health, το οποίο πρόσφατα μάλιστα αναβαθμίστηκε.
«Αναλύοντας γεωγραφικά την κατανομή του Εθνικού Κτηματολογίου, είδαμε ότι υπάρχει χαμηλότερη βαθμολογία σε δύο περιπτώσεις» είπε ανάμεσα σε άλλα ο κ. Λιβάνιος και συμπλήρωσε «εκεί που υπάρχει καθυστέρηση στην κτηματογράφηση στην Κέρκυρα για παράδειγμα ή εκεί που υπάρχουν σημαντικές εκκρεμότητες, όπως η Ανατολική Αττική, το Ηράκλειο, η Ρόδος με το Κτηματολογικό Κανονισμό Δωδεκανήσου, εκεί πράγματι πολίτες έδωσαν τις χαμηλότερες αξιολογήσεις».
Βάσει των όσων δήλωσε ο υπουργός, οι χαμηλότερες βαθμολογίες παρατηρούνται στις Διευθύνσεις Αλλοδαπών, σε γεωγραφικές περιοχές όπου υπάρχει ανάγκη για εποχιακό προσωπικό και ιδίως σε περιοχές υψηλής τουριστικής ανάπτυξης και εκεί που υπάρχει ανάγκη για εργάτες γης, όπως είναι για παράδειγμα η Ηλεία, τα Δωδεκάνησα, η Κρήτη. Εκεί παρατηρείται άμεση συσχέτιση του φόρτου εργασίας μιας υπηρεσίας με την αξιολόγηση που λαμβάνει από τους πολίτες.
Λέξη – «κλειδί» το Μετρό
Και στο κομμάτι των αστικών συγκοινωνιών η λέξη κλειδί είναι «Μετρό», είπε ο κ. Λιβάνιος και εξήγησε: «Όπου υπάρχει Μετρό είναι αυξημένη η ικανοποίηση και μάλιστα επισημαίνω τις περιοχές της Αγίας Βαρβάρας, του Κορυδαλλού, που πρόσφατα σχετικά ανοίξανε σταθμοί, όπως και το Ελληνικό που είναι λίγο πιο παλιός σταθμός, όπου εκεί που υπάρχει πρόσβαση σε μετρό υπάρχει αυξημένη αξιολόγηση, αυξημένη βαθμολογία».
Οι υψηλότερες βαθμολογίες
Αναφορικά με τη βαθμολογία που έδωσαν οι συμμετέχοντες πολίτες στις ψηφιακές υπηρεσίες του Δημοσίου, ξεχωρίζει η Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση με 8,5. ΑΑΔΕ, Εθνικό Κτηματολόγιο και το My Health πήραν 7,5, 6,1 και 7,6 αντίστοιχα. Σύμφωνα με τον κ. Λιβάνιο χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση συγκέντρωσε υψηλή βαθμολογία σε όλες τις ηλικίες, ενώ ειδικά στους 65+ συγκεντρώνει βαθμολογία 8,7.
Σε υψηλά σχετικά επίπεδα είναι και η βαθμολογία του gov.gr, από το οποίο ξεχωρίζουν η Υπεύθυνη Δήλωση, το Αντίγραφο Ποινικού Μητρώου, το Εθνικό Μητρώο Ζώων και τα ραντεβού για έκδοση ταυτότητας, με 9, 8,8, 7,7 και 7,3 αντίστοιχα. Η μόνη ένσταση που υπάρχει στο ραντεβού για τις ταυτότητες είναι η δυσκολία στο να βρουν οι πολίτες σύντομα ραντεβού.
«Πρωταθλητής» ο Δήμος Γλυφάδας
Αν και γενικά η Τοπική Αυτοδιοίκηση συγκέντρωσε χαμηλά νούμερα στις 21 υπηρεσίες δήμων που αξιολογήθηκαν, ο δήμος Γλυφάδας κατάφερε να κατακτήσει τις περισσότερες πρωτιές ανάμεσα σε όλους τους δήμους της χώρας.
Όπως, λοιπόν, δείχνουν τα στοιχεία του ΥΠΕΣ, ανάμεσα σε 21 υπηρεσίες δήμων, η Γλυφάδα κατέκτησε 7 πρωτιές και συγκεκριμένα για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, το Οδικό δίκτυο, τις Κοινωνικές Υπηρεσίες, τα ΚΑΠΗ / Λέσχες Φιλίας, τους Χώρους Πρασίνου / Πάρκα, τις Παιδικές Χαρές και το Πρόγραμμα Διαχείρισης Αδέσποτων Ζώων.
Ωστόσο, οι καλές επιδόσεις του συγκεκριμένου δήμου δεν περιορίζονται στους παραπάνω τομείς, καθώς και σε πολλούς άλλους ο δήμος Γλυφάδας πέτυχε εξέχουσα θέση στην αξιολόγηση.
Συγκεκριμένα, ο δήμος Γλυφάδας κατέλαβε τη 2η θέση στον Ηλεκτροφωτισμό, τους Παιδικούς – Βρεφικούς Σταθμούς και τα Δημοτικά Ιατρεία. Επίσης, αναδείχθηκε στην 3η θέση για τη Δημοτική Συγκοινωνία και τις Υποδομές ΑΜΕΑ, στην 4η για τις Υποδομές Σχολείων Α’/Βάθμιας – Β΄/Βάθμιας και στην 5η για την Κατάσταση Πεζοδρομίων.
Για την αξιολόγηση των Δήμων ο κ. Λιβάνιος σημείωσε μεταξύ άλλων: «Δεν έχουν καλές αξιολογήσεις οι Δήμοι μέσα στα μεγάλα αστικά κέντρα που υπάρχει δυσκολία στον χώρο στάθμευσης. Ο μέσος όρος είναι 3. Χρειάζεται να δουλέψουμε πάνω για τους πάνω στο ζήτημα των χώρων στάθμευσης».
Δείτε αναλυτικά τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των Δημόσιων Υπηρεσιών για τον μήνα Μάιο ΕΔΩ