Στις επιτροπές της Βουλής συζητείται σήμερα ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος φέρνει αυστηρές ποινές και υψηλά πρόστιμα για σοβαρές παραβάσεις που προκαλούν τροχαία ατυχήματα. Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παρουσίασε το σχέδιο νόμου με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και την προώθηση υπεύθυνης κυκλοφοριακής συμπεριφοράς.
Μεταξύ των αλλαγών περιλαμβάνονται η ποινικοποίηση επικίνδυνων συμπεριφορών, η θέσπιση νέων ορίων ταχύτητας, καθώς και η άμεση ενημέρωση των παραβατών μέσω ψηφιακής πλατφόρμας. Οι ποινές θα επιβάλλονται κυρίως στους οδηγούς, ενισχύοντας την ατομική ευθύνη, ενώ ειδική μέριμνα υπάρχει για την προστασία των ατόμων με αναπηρία.
Πιο αναλυτικά
Στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές της Βουλής συζητείται σήμερα, Τρίτη, το νέο σχέδιο νόμου για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), το οποίο φέρνει βαριές ποινές και τσουχτερά πρόστιμα για σοβαρές παραβάσεις που αποτελούν κύριες αιτίες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων.
Το νομοσχέδιο κατέθεσε η κυβέρνηση διά του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, με στόχο τη ριζική αναμόρφωση του ΚΟΚ και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στη χώρα.
Νέα φιλοσοφία στον ΚΟΚ – Στόχος η πρόληψη και η δικαιοσύνη
Η κυβέρνηση τονίζει πως ο νέος ΚΟΚ «έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα» με ρεαλισμό και στοχευμένες παρεμβάσεις που αποσκοπούν στη μείωση των θανατηφόρων και σοβαρών τροχαίων, αλλά και στη διαμόρφωση υπεύθυνης κυκλοφοριακής συμπεριφοράς. Το σύστημα ποινών που εισάγεται διαμορφώνεται με βάση την επικινδυνότητα της κάθε παράβασης για τη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα των χρηστών του οδικού δικτύου.
Οι ποινές θα είναι αυστηρές και θα επιβάλλονται κυρίως στον οδηγό και όχι στο όχημα ώστε να αποδίδεται ατομική ευθύνη. Μεταξύ των μέτρων προβλέπονται χρηματικά πρόστιμα, αφαίρεση διπλώματος, βαθμοί ποινής στο σύστημα ελέγχου οδηγικής συμπεριφοράς και κλιμάκωση ποινών για υπότροπους οδηγούς.
Ποινικοποίηση επικίνδυνων συμπεριφορών
Ο νέος ΚΟΚ ποινικοποιεί μια σειρά από επικίνδυνες οδικές συμπεριφορές, οι οποίες στο παρελθόν αντιμετωπίζονταν απλώς ως διοικητικές παραβάσεις. Ανάμεσα σε αυτές περιλαμβάνονται:
- Η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, όταν προκαλείται ατύχημα
- Η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας
- Η μη παραχώρηση προτεραιότητας σε σιδηροδρομικά οχήματα
- Η παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης ή κινητού φράγματος
- Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών
- Η οδήγηση χωρίς δίπλωμα
- Η μη χρήση ζώνης ασφαλείας
Νέα όρια ταχύτητας – 30 χλμ/ώρα σε κατοικημένες περιοχές
Σημαντική αλλαγή αποτελεί η θέσπιση νέων ορίων ταχύτητας. Στις κατοικημένες περιοχές το ανώτατο όριο καθορίζεται πλέον στα 30 χιλιόμετρα την ώρα, με εξαίρεση οδούς με διαχωρισμένες λωρίδες ή διαχωριστική νησίδα, όπου το όριο παραμένει στα 50 χιλιόμετρα την ώρα.
Σε μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους εκτός κατοικημένων περιοχών, το όριο καθορίζεται στα 40 χλμ./ώρα, ενώ για ειδικές κατηγορίες οχημάτων προβλέπονται ξεχωριστά όρια, όπως:
- 45 χλμ./ώρα για μοτοποδήλατα
- 40 χλμ./ώρα για αγροτικά μηχανήματα και μηχανήματα έργου
- 25 χλμ./ώρα για ηλεκτρικά πατίνια (Ε.Π.Η.Ο.), τα οποία απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε δρόμους όπου το επιτρεπόμενο όριο ξεπερνά τα 50 χλμ./ώρα
Προβλέπει αυστηροποίηση των ποινών σε πολλαπλά επίπεδα: από την επιβολή ανώτατου ορίου ταχύτητας 30 χλμ./ώρα στα αστικά κέντρα, έως και τη στέρηση διπλώματος για περιπτώσεις υποτροπής ή “κόντρας”.
Ειδικότερα: Συμμετοχή σε κόντρες ταχύτητας το πρόστιμο αυξάνεται από 100 ευρώ σε 2.000 ευρώ, ενώ αφαιρείται επιτόπου και η άδεια οδήγησης για ένα έτος. Τη δεύτερη φορά, το πρόστιμο διπλασιάζεται στις 4.000 ευρώ με αφαίρεση άδειας για 2 έτη. Την τρίτη φορά, το πρόστιμο ανεβαίνει στις 8.000 ευρώ, και το δίπλωμα αφαιρείται για 4 έτη. Για οδήγηση με ταχύτητα που υπερβαίνει τα 200 χιλιόμετρα την ώρα επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο 2.000 ευρώ και επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για ένα έτος.
Άμεση ενημέρωση μέσω TAXISnet – Καμία δυνατότητα διαγραφής κλήσεων
Οι παραβάσεις θα καταχωρίζονται άμεσα σε ψηφιακή πλατφόρμα και οι οδηγοί θα ειδοποιούνται μέσω SMS, ενώ τα πρόστιμα θα εμφανίζονται απευθείας στο TAXISnet του παραβάτη. Εάν δεν εξοφληθούν έγκαιρα, μετατρέπονται σε βεβαιωμένες οφειλές προς το Δημόσιο. Οι οδηγοί θα έχουν περιθώριο 7-10 ημερών για ενστάσεις.
Επιπλέον, καθιερώνεται η δυνατότητα βεβαίωσης της παράβασης απουσία του οδηγού, π.χ. μέσω καμερών, και ο παραβάτης θεωρείται ο ιδιοκτήτης του οχήματος, με δυνατότητα δήλωσης του πραγματικού οδηγού.
Διευκολύνσεις για άτομα με αναπηρία – Τέλος στην κατάληψη των ραμπών
Ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για την προστασία των ατόμων με αναπηρία. Οχήματα που σταθμεύουν παράνομα σε ράμπες και θέσεις ΑμεΑ θα απομακρύνονται άμεσα, ώστε να εξασφαλιστεί η προσβασιμότητα.
Προβλέπει, ακόμη, βαρύτατες ποινές: πρόστιμο έως 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έναν χρόνο, σε περίπτωση υποτροπής. Ειδικότερα, το πρόστιμο ξεκινά από 150 ευρώ, αφαίρεση άδειας και πινακίδων για 60 ημέρες, απομάκρυνση του οχήματος. Σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο ανεβαίνει στα 2.000 ευρώ, ενώ το δίπλωμα αφαιρείται για ένα έτος.
Νομιμοποίηση διήθησης από δίκυκλα υπό όρους
Νομιμοποιείται υπό προϋποθέσεις η διήθηση μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων μεταξύ λωρίδων, εφόσον η ταχύτητά τους δεν ξεπερνά τα 20 χλμ./ώρα και τα υπόλοιπα οχήματα είναι ακινητοποιημένα, σε δρόμους με τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση.
Χρήση κινητού
Η χρήση κινητού οδηγεί πλέον σε βαρύτατες ποινές:
- Πρόστιμα που φτάνουν έως και 4.000 ευρώ στη 2η υποτροπή.
- Αφαίρεση άδειας έως και 8 έτη.
- Ποινικοποίηση της συμπεριφοράς αν προκαλέσει ατύχημα.
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
Προβλέπει αυστηρές κυρώσεις, τόσο για τη μέτρια όσο και για την υψηλή υπέρβαση του ορίου. Τα πρόστιμα ξεκινούν από 1.000 ευρώ και φτάνουν έως και τα 4.000 για τους υπότροπους, ενώ συνοδεύονται από αφαίρεση διπλώματος για έως 10 έτη. Σε περιπτώσεις σοβαρής μέθης, επιβάλλεται υποχρεωτική ακινητοποίηση και φύλαξη του οχήματος, ενώ ενεργοποιείται και ποινική δίωξη.
Μη χρήση κράνους – ζώνης
Η μη χρήση προστατευτικού κράνους και ζώνης ασφαλείας καθώς και η μεταφορά ανηλίκων χωρίς τη χρήση ειδικών μέτρων συγκράτησης και προστασίας από τον οδηγό θα τιμωρείται με πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 30 μέρες. Τη δεύτερη φορά το πρόστιμο ανεβαίνει στα 1.000 ευρώ και το δίπλωμα θα αφαιρείται για 6 μήνες. Την τρίτη φορά το πρόστιμο ανέρχεται σε 2.000 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος για 1 έτος. Η μη χρήση κράνους από τον συνεπιβάτη θα τιμωρείται με πρόστιμο 350 ευρώ.
Παραβίαση STOP και ερυθρού σηματοδότη
Στην παραβίαση stop προβλέπεται πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος για έναν μήνα. Τη δεύτερη φορά το πρόστιμο ανεβαίνει στα 1.000 ευρώ και η άδεια οδήγησης αφαιρείται για 6 μήνες ενώ την τρίτη φορά το πρόστιμο αυξάνεται στα 2.000 ευρώ και το δίπλωμα αφαιρείται για 1 έτος. Σε περίπτωση ατυχήματος ισχύουν οι διατάξεις του Ποινικού Κώδικα για την επικίνδυνη οδήγηση.
Για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη το πρόστιμο ξεκινά από 700 ευρώ και αφαιρείται επιτόπου η άδεια οδήγησης για 2 μήνες και φτάνει τις 4.000 ευρώ, με αφαίρεση άδειας τα οκτώ έτη. Εάν ο οδηγός προκαλέσει θανατηφόρο δυστύχημα, επιβάλλονται οι ποινές του Ποινικού Κώδικα.
Οδήγηση χωρίς δίπλωμα
Επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση της πινακίδας για ένα μήνα, ενώ προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως 2 έτη. Τη δεύτερη φορά το πρόστιμο ανεβαίνει στα 2.000 ευρώ και αφαίρεση της άδειας για 4 έτη και την τρίτη φορά το πρόστιμο αυξάνεται στα 4.000 ευρώ με αφαίρεση της άδειας για 8 έτη. Σε περίπτωση ατυχήματος ισχύσουν οι διατάξεις του Ποινικού Κώδικα για την επικίνδυνη οδήγηση.
Οδήγηση σε πεζοδρόμους, πλατείες, πεζοδρόμια, νησίδες ασφαλείας
Για την παράβαση της κίνησης σε πλατείες, πεζόδρομους, πεζοδρόμια, νησίδες ασφαλείας και διαχωριστικές νησίδες ή ειδικά ερείσματα, τα οποία και προορίζονται για την κυκλοφορία των πεζών, το πρόστιμο αυξάνεται από τα 100 στα 350 ευρώ. Παράλληλα, επιβάλλεται αφαίρεση άδειας οδήγησης για 70 ημέρες.
Λεωφορειολωρίδες
Για παράνομη κίνηση σε λεωφορειολωρίδες προβλέπεται πρόστιμο 150 ευρώ. Για τα ταξί επιτρέπεται μόνο επιβίβαση και αποβίβαση όταν δεν παρεμποδίζεται λεωφορείο καθώς και κατά τις νυχτερινές ώρες. Τα Ταξί Μηδενικών ρύπων και τα Ταξί ειδικού τύπου ΑμεΑ θα κινούνται ελεύθερα.