Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, σε συνέντευξή του, αναφέρεται στις σημαντικές μεταρρυθμίσεις που προωθεί η κυβέρνηση, όπως η νέα Αρχή Προστασίας του Καταναλωτή, η οποία ενοποιεί ελεγκτικούς μηχανισμούς και έχει στόχο την καταπολέμηση των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών. Επισημαίνει επίσης τον νέο αναπτυξιακό νόμο ως εργαλείο για τον παραγωγικό μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας μέχρι το 2030.
Απαντώντας σε κατηγορίες για συγκάλυψη σχετικά με την τραγωδία στα Τέμπη, διαβεβαιώνει ότι η Δικαιοσύνη έχει τον πρώτο λόγο και ότι η κυβέρνηση σέβεται τη μνήμη των θυμάτων. Τέλος, αναφέρεται στις πολιτικές εξελίξεις και τη δημοσκοπική άνοδο της Πλεύσης Ελευθερίας, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι οι Έλληνες δεν θα επιστρέψουν σε λαϊκιστικές εποχές.
Πιο αναλυτικά
Mεταρρύθμιση-«ασπίδα» απέναντι σε φαινόμενα αθέμιτων εμπορικών πρακτικών χαρακτηρίζει ο Τάκης Θεοδωρικάκος τη νέα Αρχή Προστασίας του Καταναλωτή, λέγοντας ότι ενσωματώνει τις βέλτιστες πρακτικές από χώρες όπως η Σουηδία και η Ιταλία.
Σε ό,τι αφορά τον νέο αναπτυξιακό νόμο, ο υπουργός Ανάπτυξης, μιλώντας στη Realnews, τον χαρακτηρίζει εργαλείο εθνικής σημασίας που συμβάλλει στον στόχο της παραγωγικής και της ασφαλούς Ελλάδας του 2030.
Πώς θα λειτουργεί στην πράξη η νέα Αρχή Προστασίας του Καταναλωτή; Είστε αισιόδοξος ότι θα φέρει αποτελέσματα στη μάχη κατά της ακρίβειας;
Η νέα Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή είναι μια ουσιαστική μεταρρύθμιση. Για πρώτη φορά ενοποιούμε όλους τους διάσπαρτους ελεγκτικούς μηχανισμούς -ΔΙΜΕΑ, Συνήγορο του Καταναλωτή, υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας- σε μία ισχυρή Αρχή, με πλήρη ανεξαρτησία, με σύγχρονες ψηφιακές υποδομές και εξειδικευμένο προσωπικό. Θα μπορεί να κάνει ελέγχους, να επιβάλλει πρόστιμα σε πραγματικό χρόνο, να εκδίδει συστάσεις και να παρεμβαίνει κάθε φορά που καταπατώνται τα δικαιώματα των καταναλωτών.
Ενσωματώνει, δε, βέλτιστες πρακτικές, από χώρες όπως η Σουηδία και η Ιταλία. Εχουμε αποδείξει ότι δεν αφήνουμε κανένα εργαλείο ανενεργό στη μάχη για την προστασία του καταναλωτή και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, ενισχύοντας τον υγιή ανταγωνισμό. Το νέο θεσμικό πλαίσιο θα αποτελέσει «ασπίδα» απέναντι σε φαινόμενα αθέμιτων εμπορικών πρακτικών. Οι πολίτες ταλαιπωρούνται από την ύπαρξη παράλληλων υπηρεσιών. Η μεταρρύθμιση γίνεται για την εξυπηρέτησή τους, για να δοθεί θεσμική λύση η οποία θα έχει συνέχεια και δεν θα εξαρτάται από τις πολιτικές μεταβολές. Με διοικητή, ο οποίος θα έχει μακρό χρονικό ορίζοντα, και τρεις υποδιοικητές. Είναι αναβάθμιση της αντίληψης των ελεγκτικών μηχανισμών, είναι άνοιγμα στην κοινωνία, είναι άνοιγμα στον πολίτη, είναι κατανόηση του πολίτη. Γι’ αυτό το κάνουμε και γι’ αυτό πρέπει να το στηρίξουν όλοι. Και γι’ αυτό πρέπει να το στηρίξει και η κοινωνία. Δεν είναι ούτε επικοινωνιακό τέχνασμα, ούτε πολιτική στρατηγική. Και το κάνουμε τώρα, γιατί τώρα πήραμε ανάσα. Γιατί 11 μήνες το υπουργείο Ανάπτυξης και μέσα από μια σειρά αυστηρών μέτρων, ελέγχων, προστίμων, συζητήσεων με την αγορά, εφαρμογή του νέου κώδικα δεοντολογίας και με την επιτυχία μηδενικών πληθωρισμών στα τρόφιμα και αρνητικών πληθωρισμών στα βασικά είδη διαβίωσης, μπόρεσε να πάρει μια πρωτοβουλία που θα έχει πλέον διαχρονικό ορίζοντα, θεσμικό χαρακτήρα και όχι μόνο να διαχειρίζεται την οξύτητα του προβλήματος που αντιμετωπίσαμε. Γι’ αυτό τώρα.
Είπατε ότι ο νέος αναπτυξιακός νόμος υπηρετεί τον στόχο του παραγωγικού μετασχηματισμού της ελληνικής οικονομίας. Πώς ακριβώς θα γίνει αυτό; Και πώς μεταφράζεται αυτή η μεταρρύθμιση σε επενδύσεις, θέσεις εργασίας και ενίσχυση των εξαγωγών;
Ο νέος αναπτυξιακός νόμος δεν είναι απλώς μια μεταρρύθμιση. Είναι εργαλείο εθνικής σημασίας που συμβάλλει στον στόχο της παραγωγικής και της ασφαλούς Ελλάδας του 2030. Μιας Ελλάδας που παράγει, καινοτομεί, εξάγει και δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, με πραγματική προοπτική για τους πολίτες της – ιδιαίτερα για τους νέους. Την επόμενη διετία, με στοχευμένα κίνητρα, κινητοποιούμε 1 δισ. ευρώ, που θα μοχλεύσουν πολλαπλάσιους πόρους για επενδύσεις στη βιομηχανία, στη μεταποίηση, στην αγροδιατροφή, στην καινοτομία και στην εξωστρέφεια.
Ο νέος νόμος δίνει έμφαση στην περιφέρεια. Εισάγεται το καθεστώς περιοχών ειδικής ενίσχυσης που αφορά τις παραμεθόριες περιοχές, εκεί όπου χτυπά η καρδιά της πατρίδας μας, τις ορεινές και τις νησιωτικές περιοχές, αλλά και περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές. Και το κάνουμε όχι για λόγους πολιτικής πρόνοιας, αλλά για να τις ξανακάνουμε παραγωγικές και «ζωντανές». Ο αναπτυξιακός νόμος λειτουργεί σε απόλυτο συντονισμό με τα υπόλοιπα εργαλεία – το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης. Αποτελεί έναν σημαντικό κρίκο από την αλυσίδα του μεγαλύτερου σχεδίου ανάπτυξης που υλοποιήθηκε στη σύγχρονη ιστορία της χώρας: πάνω από 60 δισ. ευρώ για δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις, σε όλη την επικράτεια. Αυτό μεταφράζεται σε νέες επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας, ενίσχυση της παραγωγής και της μεταποίησης και ενίσχυση των εξαγωγών. Δεν υπάρχει ισχυρότερη άμυνα για μια χώρα από μια οικονομία που στέκεται στα πόδια της, που προσφέρει ασφάλεια στους μεγαλύτερης ηλικίας συμπολίτες μας, αλλά και προοπτική στους νέους μας, για να μείνουν και να δημιουργήσουν στον τόπο τους, ώστε να αντιμετωπιστεί και η μείζων απειλή του Δημογραφικού.
Αντιδράσεις προκαλεί ο κυβερνητικός σχεδιασμός για την άρση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων μέσω της Συνταγματικής Αναθεώρησης. Πώς σκέφτεστε να δημιουργήσετε την απαραίτητη συναίνεση; Θα μπαίνατε στη λογική ενός διαλόγου με το ΠΑΣΟΚ ως προς τη διαμόρφωση της δικής σας πρότασης ενόψει της Συνταγματικής Αναθεώρησης;
Η πρόταση της κυβέρνησης για τη Συνταγματική Αναθεώρηση στο ζήτημα της μονιμότητας είναι ξεκάθαρη και απολύτως θεσμική. Είναι μια εθνική ανάγκη που υπαγορεύει το αυτονόητο: ένα Δημόσιο που λειτουργεί προς όφελος των πολιτών, με διαφάνεια, αξιοκρατία και λογοδοσία. Η μονιμότητα δεν μπορεί να «μεταφράζεται» σε ατιμωρησία ή σε ακινησία. Δεν νοείται ένας εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα να κρίνεται καθημερινά και ο δημόσιος υπάλληλος να έχει ασυλία – ακόμη και αν επί χρόνια δεν ανταποκρίνεται στα καθήκοντά του.
Δεν αναφέρομαι, φυσικά, στη μεγάλη πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων που δίνουν καθημερινά τον καλύτερο εαυτό τους. Αντιθέτως, θέλουμε να τους ενισχύσουμε, να τους δώσουμε τα εργαλεία να βελτιωθούν και να τους επιβραβεύσουμε. Ομως δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια σε εκείνες τις εξαιρέσεις που υπονομεύουν την προσπάθεια των πολλών και «τραυματίζουν» την εικόνα και τη λειτουργία του κράτους. Σχετικά με τη Συνταγματική Αναθεώρηση, ασφαλώς και επιδιώκουμε διάλογο. Για να αλλάξει άρθρο του Συντάγματος απαιτείται ευρύτερη συναίνεση. Και αυτήν επιδιώκουμε. Είναι, θα έλεγα, μια ιστορική ευκαιρία για ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο ανάμεσα στο κράτος και τον πολίτη. Εμείς μιλάμε για μια αναθεώρηση στη βάση της αξιολόγησης, με ρητή συνταγματική κατοχύρωση. Επί της αρχής, λοιπόν, τα κόμματα της αντιπολίτευσης πρέπει να απαντήσουν με ένα καθαρό «ναι» ή «όχι»: θέλουν ένα σύγχρονο, δίκαιο και αποδοτικό κράτος ή θα μείνουν να υπερασπίζονται τα αδιέξοδα του παρελθόντος; Εφόσον υπάρχει βούληση για συναίνεση σε αυτό το πεδίο, είμαστε εδώ για να χτίσουμε γέφυρες.
Μετά την πρόταση της Ν.Δ. για σύσταση προανακριτικής επιτροπής για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή για πλημμέλημα, η αντιπολίτευση σάς κατηγορεί πάλι για συγκάλυψη. Τι απαντάτε;
Καμία συγκάλυψη, κανένας συμψηφισμός, κανένας φόβος για την αλήθεια. Επιλέξαμε τον θεσμικό δρόμο. Η Δικαιοσύνη έχει τον πρώτο λόγο. Σεβόμαστε απόλυτα τον ρόλο της. Δεν είναι στη δική μας φιλοσοφία να εργαλειοποιούμε τον πόνο ούτε να στήνουμε τηλεοπτικά δικαστήρια. Σεβόμαστε τη μνήμη των θυμάτων, τους θεσμούς, τη Δημοκρατία. Η πολιτική εκμετάλλευση μιας εθνικής τραγωδίας δεν υπηρετεί ούτε την αλήθεια ούτε τη δικαιοσύνη.
Εχετε πολύ μεγάλη πολιτική εμπειρία. Πώς βλέπετε τις μετρήσεις και τη μεγάλη άνοδο της Πλεύσης Ελευθερίας;
Οι τάσεις και τα ρεύματα που σχετίζονται με τον λαϊκισμό και τη δημαγωγία πάντοτε αποτυπώνονται στις δημοσκοπήσεις εκπροσωπώντας ένα τμήμα της ελληνικής κοινωνίας. Αλλά, έχω τη γνώμη ότι οι Ελληνες έχουν μνήμη. Αλλωστε είναι πρόσφατα τα όσα βιώσαμε την περίοδο της μεγάλης δημοσιονομικής κρίσης και της επαπειλούμενης καταστροφής το 2015. Μια περίοδος με την οποία η κυρία Κωνσταντοπούλου είναι ταυτισμένη και δεμένη, όμως φαίνεται να αναπολεί εκείνες τις μαύρες ημέρες. Πιστεύω ότι ο λαός έχει μνήμη, έχει κρίση, δεν θα ξαναγυρίσουμε σε τέτοιες εποχές. Η Ν.Δ. εκπροσωπεί τη μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία του μέτρου και της λογικής και παράγει δημιουργικό και αποτελεσματικό έργο -χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν λάθη και αδυναμίες- και θα συνεχίσει να αποτελεί την ισχυρότερη εκλογική δύναμη. Θα ήθελα να κάνω και μια πρόβλεψη: Δεν πιστεύω ότι θα είναι δεύτερο κόμμα στις εκλογές η Πλεύση Ελευθερίας.
Δείτε εδώ το δημοσίευμα της Realnews