Ο Δημήτρης Μάντζος, Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, αναφέρθηκε στην πρόταση του κόμματός του για τη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής σχετικά με την υπόθεση των Τεμπών, σε συνέντευξή του στον Realfm 97,8. Τόνισε ότι η κριτική σε νομικά θέματα απαιτεί γνώση της δικογραφίας, η οποία περιλαμβάνει στοιχεία που υποδεικνύουν πολιτικές και ποινικές ευθύνες στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών.
Ο Μάντζος υπογράμμισε την ανάγκη για σοβαρή διερεύνηση της υπόθεσης από τη Βουλή και κάλεσε τη ΝΔ να αποφασίσει αν θα ακολουθήσει μια ταχεία διαδικασία ή θα διερευνήσει εις βάθος τις ευθύνες. Επίσης, επισήμανε ότι η πρόταση περιλαμβάνει και υφυπουργούς με αρμοδιότητες που σχετίζονται με το μεταφορικό έργο.
Πιο αναλυτικά
Για την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για τη σύσταση Προανακριτικής για την υπόθεση των Τεμπών μίλησε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του κόμματος, Δημήτρης Μάντζος στον Realfm 97,8 και τους Νίκο Χατζηνικολάου, Κάτια Μακρή και Αντώνη Δελλατόλα.
Σχετικά με τις αντιρρήσεις που εξέφρασε ο Ανδρέας Λοβέρδος ως προς την πρόταση και την κατηγορία του κακουργήματος, ο κ. Μάντζος είπε: «Δεν μπαίνω στην ονοματολογία και τον σχολιασμό του εκάστοτε συναδέλφου. Ωστόσο το σημαντικό εδώ είναι ότι όταν κρίνει κανείς νομικά, όχι πολιτικά, ένα αίτημα, πρέπει να έχει γνώση του αιτήματος και επίσης της ποινικής δικογραφίας πάνω στην οποία στηρίζεται το αίτημα. Η ποινική δικογραφία βρίσκεται μόνο στην Εισαγγελία Εφετών Λάρισας και στον Ειδικό Εφέτη Ανακριτή Λάρισας και στη Βουλή. Όποιος δεν γνωρίζει τη δικογραφία, φοβάμαι ότι δεν είναι σε θέση να κάνει πλήρη και τεκμηριωμένη κριτική στο αίτημά μας» και πρόσθεσε:
«Εμείς έχουμε κάνει μία σημαντική νομική εργασία, αναλύοντας τη δικογραφία και εντοπίζοντας όλα τα στοιχεία εκείνα που μας έχουν οδηγήσει σε μία νομική διαπίστωση: ότι από τα διάφορα αδικήματα που έχουν ακουστεί κατά καιρούς σε σχέση με το δυστύχημα των Τεμπών, εκείνο που συντρέχει εν προκειμένω ως ενδεχόμενο και διερευνητέο ενδεχόμενο από τη Βουλή, είναι το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας της σιδηροδρομικής μεταφοράς, επειδή σειρά στελεχών, η πολιτική ηγεσία (υπουργοί και υφυπουργοί) παρά τις προειδοποιήσεις, τις ενημερώσεις, τα σήματα κινδύνου που υπήρξαν από εργαζομένους, από ευρωπαϊκές και εθνικές Αρχές και από το ίδιο το υπουργείο Μεταφορών αποδέχτηκαν ως βέβαιο ενδεχόμενο την επικινδυνότητα της γραμμής και παρέλειψαν να ενεργήσουν όπως νομικά είχαν υποχρέωση, ώστε η γραμμή να έχει όλες τις δικλείδες ασφαλείας (τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση, διπλή βάρδια κλπ). Αυτά είναι πολιτικές και ποινικές ευθύνες στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών. Σε αυτό έχουμε καταλήξει και σε κάθε περίπτωση ζητάμε να διερευνηθεί από τη Βουλή».
Για τα όσα υποστήριξε η Ζωή Κωνσταντοπούλου στη συνέντευξή της στον Realfm και τον Νίκο Χατζηνικολάου την Τετάρτη, ο κ. Μάντζος είπε ότι «άκουσα προσεκτικά την πρόεδρο της Πλεύσης Ελευθερίας. Η απάντησή μου είναι grosso modo αλλά και θα το εξειδικεύσω ότι όταν εμείς κάναμε αυτή τη νομική εργασία για να υποβάλουμε το αίτημά μας στηριχθήκαμε στη δικογραφία και τον Ποινικό Νόμο. Ο Ποινικός Νόμος αλλά και οι αρμοδιότητες που έχουν οι υπουργοί και υφυπουργοί του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών τι μας λένε; Ιδιαίτερη νομική υποχρέωση να επέμβει στη γραμμή, να εγγυηθεί δηλαδή ότι λειτουργεί με ασφάλεια και με όλα τα μέσα ασφάλειας και επικοινωνίας, έχει το υπουργείο και τα αρμόδια στελέχη του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ, της Hellenic Train ενδεχομένως – αυτά τα έχει βρει ο Ειδικός Εφέτης Ανακριτής- άρα και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου που είχε όλη τη γνώση και τις ειδοποιήσεις χρόνια ολόκληρα, δεν είχε ενεργήσει και παρέλειψε να παρέμβει ώστε να υπάρχει ασφάλεια στη γραμμή αποδεχόμενη ότι τα τρένα κινούνται σε περιβάλλον απόλυτου κινδύνου. Η ιδιαίτερη νομική υποχρέωση στα μάτια τα δικά μας με βάση αυτά που έχουμε δει στη δικογραφία, καλύπτει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έως και την κορυφή της πολιτικής ηγεσίας. Για όλα τα υπόλοιπα πρόσωπα και ενδεχόμενες ευθύνες είναι αντικείμενο της Προανακριτικής να τα εντοπίσει και αν αναδειχθούν νέα πραγματικά περιστατικά να επανέλθουμε με νέες κατηγορίες και εναντίον άλλων προσώπων. Αλλά αυτό είναι προς απόδειξη».
Σχετικά με τη διάρκεια της διαδικασίας ο κ. Μάντζος τόνισε ότι «πρόκειται για σοβαρό ερώτημα γιατί υπάρχουν κάποιες προθεσμίες που τρέχουν, ο πρόεδρος της Βουλής υποχρεούται να θέσει το αίτημά μας και όλα τα υπόλοιπα αν υπάρξουν και νέα, στην Ολομέλεια της Βουλής και εκεί να αποφασίσουμε τη συγκρότηση, τη σύσταση ή όχι Προανακριτικής Επιτροπής. Στη συνέχεια η ΝΔ πρέπει να μας απαντήσει σε κάτι πολύ απλό και πολύ σοβαρό: θα ακολουθήσει το μοντέλο «fast track» διαδικασίας τύπου Τριαντόπουλου ή θα αποφασίσει αυτή τη φορά τουλάχιστον σε αυτή την ογκωδέστατη δικογραφία, να κάνουμε αυτό που λέει το Σύνταγμα, δηλαδή να διερευνήσουμε εις βάθος την υπόθεση με κατ’ αντιπαράσταση εξέταση μαρτύρων, με κατάθεση και εξέταση εγγράφων και με ένα ολοκληρωμένο πόρισμα που θα στηρίζεται σε τεκμήρια; Ή θα πάμε «fast track» να τα κλείσουμε, να μην γίνονται και συζητήσεις στη Βουλή και όλα να πάνε στη Δικαιοσύνη χωρίς η Βουλή να κάνει τη δουλειά της. Για να κάνει η Δικαιοσύνη τη δουλειά της πρέπει πρώτα και κύρια τη δουλειά της να την κάνει η Βουλή».
Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ αναφέρθηκε και στη διεύρυνση των προσώπων που έχουν συμπεριληφθεί στην πρότασή του και υποστήριξε:
«Είναι και υφυπουργοί με βάση το ΦΕΚ αρμοδιοτήτων και τις αποφάσεις του πρωθυπουργού και του υπουργού κάθε φορά. Υφυπουργοί που είχαν την αρμοδιότητα και την επιμέλεια για το μεταφορικό έργο και το έργο των υποδομών. Δεν πήγαμε αδιακρίτως αλλά πολύ μελετημένα στην αρμοδιότητα του εκάστοτε υφυπουργού και αυτό αποδεικνύεται από το σκεπτικό του αιτήματός μας και την τεκμηρίωση που κάναμε στην αρμοδιότητα του εκάστοτε υφυπουργού».
Ο κ. Μάντζος κατέληξε στο ότι «επειδή οι πολίτες θέλουν από εμάς οξυγόνο, το οξυγόνο θα έρθει από τη Δικαιοσύνη, όχι με καταστρατήγηση του Συντάγματος αλλά με την εφαρμογή του».
Ακούστε το ηχητικό: