Υπουργικό Συμβούλιο: Αποκαλύπτουμε όλα τα θέματα – Τα κρίσιμα νομοσχέδια που παρουσιάστηκαν

Συνοπτική παρουσίαση των νομοσχεδίων που κατατέθηκαν στο Υπουργικό Συμβούλιο για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου, τον νέο τελωνειακό κώδικα, τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και άλλες σημαντικές μεταρρυθμίσεις
Αποθήκευση άρθρου
Το άρθρο προστέθηκε στη λίστα σας

Στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου που πραγματοποιήθηκε στις 28 Απριλίου 2025, υπό την προεδρία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, παρουσιάστηκαν σημαντικά νομοσχέδια για την αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων και την εκσυγχρονισμένη λειτουργία του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα.

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παρουσίασε μέτρα για την ίδρυση Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας και την εφαρμογή του συστήματος γεωεντοπισμού τρένων, ενώ οι υπουργοί Εθνικής Οικονομίας και Δικαιοσύνης εισηγήθηκαν μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση των τελωνειακών διαδικασιών και του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.

Οι προτάσεις στοχεύουν στην ενίσχυση της διαφάνειας, της ασφάλειας, και της ταχύτητας στην απονομή δικαιοσύνης, ενώ προγραμματίζονται και αλλαγές στη δημοσιονομική διαχείριση για την καλύτερη εποπτεία των οικονομικών πολιτικών.

Πιο αναλυτικά

Συνεδρίασε σήμερα, 28 Απριλίου 2025, υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, το Υπουργικό Συμβούλιο.

Μετά την εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού, ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κωνσταντίνος Κυρανάκης εισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων.

Τα μέτρα άμεσης εφαρμογής που προβλέπονται στο νομοσχέδιο και αναβαθμίζουν το επίπεδο ασφάλειας του σιδηροδρόμου είναι τα εξής:

– Ιδρύεται Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας που θα έχει πρόσβαση σε όλα τα τοπικά κέντρα τηλεδιοικήσεων και το σύνολο των Σταθμαρχείων ώστε να εντοπίζει και να προλαβαίνει εγκαίρως δυνητικούς κινδύνους.

– Ένα νέο τεχνολογικό εργαλείο που θα έχει σε 3 μήνες από σήμερα στα χέρια του το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας είναι το σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού τρένων, το σύστημα HEPOS το οποίο μπαίνει υποχρεωτικά σε κάθε τρένο που κυκλοφορεί σε ολόκληρο τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο και θα βλέπουμε με ακρίβεια λίγων εκατοστών που βρίσκονται τα τρένα, με πόση ταχύτητα κινούνται και αν παραβιάζεται ο κανονισμός κίνησης σε πραγματικό χρόνο. Το σύστημα θα είναι ανοιχτό και προσβάσιμο σε όλους τους πολίτες μέσω του railway.gov.gr Παράλληλα με τα συστήματα τηλεδιοίκησης και ETCS, το σύστημα γεωεντοπισμού θα λειτουργήσει ως μια επιπλέον δικλείδα ασφαλείας ώστε να μην ξανασυγκρουστούν ποτέ τρένα στον Ελληνικό σιδηρόδρομο.

– Αλλάζουν και αυστηροποιούνται τα μέτρα για το προσωπικό. Αξιολόγηση παντού, ψυχομετρικά τεστ σε συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις, κέντρο εκπαίδευσης με σύγχρονους προσομοιωτές και ψηφιακή καταγραφή εντολών και παραβάσεων. Όσοι είναι αντικειμενικά σωστοί στη δουλειά τους δεν έχουν να ανησυχούν για τίποτα. Όσοι όμως είναι αποδεδειγμένα ακατάλληλοι δεν έχουν θέση στον νέο ΟΣΕ.

Τα έργα προχωρούν ταχύτερα, τα συστήματα ασφαλείας εγκαθίστανται και δοκιμάζονται προσφέροντας ταυτόχρονα και μεγαλύτερη διαφάνεια, οι συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΕΟΔΑΣΑΑΜ υιοθετούνται και εφαρμόζονται, το προσωπικό κρίσιμων καθηκόντων αξιολογείται και ο νέος ΟΣΕ στελεχώνεται σωστά.

– Εκσυγχρονίζεται το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τον ΟΣΕ, ώστε να παρέχεται η μέγιστη δυνατή ευελιξία για την αποτελεσματική εκπλήρωση της αποστολής του, ακολουθώντας πρακτικές που έχουν λειτουργήσει με επιτυχία για τον μετασχηματισμό άλλων προβληματικών επιχειρήσεων.

-Τέλος, μαζί με τα έργα υποδομής και τις συνθήκες ασφαλείας απαιτούμε από την Hellenic Train και τον μέτοχό της να επενδύσει δικά της κεφάλαια και να φέρει νέα, σύγχρονα τρένα που θα αναβαθμίσουν και την ποιότητα της υπηρεσίας.

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, ο Υφυπουργός κ. Γεώργιος Κώτσηρας και ο Υφυπουργός κ. Αθανάσιος Πετραλιάς εισηγήθηκαν στο Υπουργικό Συμβούλιο νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την αναμόρφωση του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα και τη μεταρρύθμιση του πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης και την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265.

ΝΕΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ

Ο ισχύων Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας τέθηκε σε ισχύ πριν από 23 χρόνια, επομένως απηχεί τις προτεραιότητες και τις ανάγκες της εποχής του. Ως εκ τούτου χρήζει άμεσης αναμόρφωσης, προκειμένου να εναρμονιστεί με τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα και τις διεθνείς συμβάσεις που έχει κυρώσει η χώρα μας. Το νέο σχέδιο νόμου στοχεύει στην κωδικοποίηση και τον εκσυγχρονισμό των διατάξεων του τελωνειακού κώδικα, στην εναρμόνισή τους με την ενωσιακή νομοθεσία και στην ευθυγράμμιση με τις καλύτερες πρακτικές τελωνειακών διαδικασιών και ελέγχων.

Ο νέος Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας εστιάζει στην καθολική ψηφιοποίηση της διαδικασίας, η οποία θα αποφέρει  εξοικονόμηση κόστους και χρόνου, διαφάνεια, λογοδοσία και εύκολη ιχνηλασιμότητα. Μεταξύ άλλων, προβλέπονται:

-Χρήση ψηφιοποιημένης ιδιόχειρης υπογραφής του ελεγκτή και του ελεγχόμενου, κατά τη διενέργεια του τελωνειακού ελέγχου.

-Ηλεκτρονική κοινοποίηση πράξεων επιβολής προστίμου.

-Επέκταση του Ενιαίου Κεντρικού Μητρώου καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών και σε όσους παράγουν, εισάγουν και διακινούν στην εσωτερική αγορά ηλεκτρονικά τσιγάρα ή ηλεκτρικά θερμαινόμενα προϊόντα καπνού.

-Οι τελωνειακές αρχές μπορούν επίσης να έχουν πλέον πρόσβαση στα πληροφοριακά συστήματα των άλλων διωκτικών αρχών, κατόπιν σύναψης πρωτοκόλλων συνεργασίας με αυτές.

Εκτός από την επιτάχυνση των διαδικασιών και την ενίσχυση των ελέγχων και της διαφάνειας, το σχέδιο νόμου θεσπίζει αυστηρούς κανόνες για όσους επιχειρούν να αποκρύψουν στοιχεία από τις τελωνειακές αρχές. Επίσης, διευκολύνει τις εμπορικές συναλλαγές, ενισχύει την «πράσινη» μετακίνηση και, κυρίως, δίνει κίνητρα σε όσες οικογένειες επιθυμούν να επιστρέψουν στην Ελλάδα (Brain Regain).

Ανάμεσα στις βασικές προβλέψεις,  περιλαμβάνονται:

-Εκσυγχρονισμός των κανόνων για την εισαγωγή οικοσκευής με ατέλεια, λόγω μεταφοράς συνήθους κατοικίας, από χώρες εντός και εκτός ΕΕ

-Βελτίωση των κανόνων για τη χορήγηση απαλλαγής από το τέλος ταξινόμησης ΙΧ αυτοκινήτων σε τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες με βάση τις νέες προβλέψεις του οικογενειακού δικαίου σε ο,τι αφορά διαζύγια και επιμέλεια.

-Θέσπιση αυστηρών ποινών για την υποτιμολόγηση εμπορευμάτων, με στόχο τη μείωση των διαφυγόντων δασμών, των φόρων και την καταπολέμηση της απάτης και της φοροδιαφυγής.

-Μείωση προθεσμιών εκποίησης ή διάθεσης σε φορείς του δημοσίου (ΕΛ.ΑΣ, Ενοπλες Δυνάμεις) κατασχεμένων αυτοκινήτων και υλικών.

-Δυνατότητα διεύρυνσης ωραρίου λειτουργίας τελωνείων, κατόπιν ψηφιακής αίτησης, για τη διευκόλυνση του εμπορίου.

-Απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης αυτοκινήτων, φορτηγών λεωφορείων με κυψέλες υδρογόνου μηδενικών ρύπων, προκειμένου να εξομοιωθούν με τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.

ΝΕΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ

Οι προκλήσεις των τελευταίων ετών, ιδίως η παγκόσμια υγειονομική και ενεργειακή κρίση, η αύξηση του πληθωρισμού και οι γεωπολιτικές εντάσεις, κατέδειξαν την ανάγκη βελτίωσης και ενίσχυσης των μηχανισμών εποπτείας και συντονισμού των οικονομικών πολιτικών των κρατών-μελών της Ε.Ε. και του πλαισίου δημοσιονομικής διακυβέρνησης. Με την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265 θα υπάρχει πλέον ολοκληρωμένη αποτύπωση  του κύκλου της δημοσιονομικής διαχείρισης ενώ επικαιροποιούνται και απλοποιούνται ρυθμίσεις που αφορούν σε όργανα, κανόνες και διαδικασίες του δημοσιονομικού πλαισίου.

Στο πλαίσιο αυτά τροποποιούνται οι γενικές αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης ενσωματώνοντας τον κανόνα καθαρών δαπανών.  Πιο συγκεκριμένα ο δείκτης δαπανών δεν θα πρέπει να αυξάνεται ταχύτερα από έναν συγκεκριμένο ρυθμό μεταβολής, ανεξαρτήτως του πρωτογενούς ισοζυγίου γενικής κυβέρνησης.

Επιπλέον, ισχύουν οι επιπρόσθετες προβλέψεις για το δημοσιονομικό έλλειμμα που πρέπει να παραμένει χαμηλότερο από την τιμή αναφοράς του 3% του ΑΕΠ και η δημοσιονομική θέση του πρωτογενούς ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης που πρέπει να είναι πλεονασματική.

Mε βάση το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης εισάγονται οι περιπτώσεις επιτρεπτών αποκλίσεων από τον κανόνα των καθαρών δαπανών (γενική και εθνική ρήτρα διαφυγής).

Η αρχιτεκτονική της νέας δημοσιονομικής διαχείρισης βασίζεται σε ένα Μεσοπρόθεσμο- Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο (ΜΔΣ), το οποίο θα συντάσσεται κάθε τέσσερα έτη και εκεί θα αποτυπώνεται ο δεσμευτικός δημοσιονομικός στόχος των καθαρών πρωτογενών δαπανών της χώρας. Την ίδια ώρα, θεσπίζονται κανόνες για τη διασφάλιση της δημοσιονομικής σταθερότητας και κυρώσεις για την περίπτωση παραβίασής τους (διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος).

Οι στόχοι που τίθενται από το ΜΔΣ για τον ρυθμό αύξησης των καθαρών δαπανών, αφού γίνουν αποδεκτοί από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι δεσμευτικοί τόσο για τον ετήσιο όσο και για τον πολυετή δημοσιονομικό προγραμματισμό.

Πλέον πριν από την κατάθεση του κρατικού προϋπολογισμού θα συντάσσεται ετησίως και Πολυετής Δημοσιονομικός Προγραμματισμός, έτσι ώστε να υπάρχει η δημόσια πληροφόρηση για τον μεσοπρόθεσμο προγραμματισμό.

Επιπροσθέτως, ενσωματώνονται οι προβλέψεις της οδηγίας για την ενίσχυση του ρόλου του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου, το οποίο αναβαθμίζεται σε θεσμικό, οργανωτικό και επιχειρησιακό επίπεδο.

Τέλος το νέο νομοσχέδιο προβλέπει την σύσταση του «Εθνικού Μητρώου Παροχών» το οποίο θα συγκεντρώνει σε ένα ενιαίο και συνεκτικό μητρώο τις παροχές σε χρήμα και σε είδος που χορηγούνται από το Δημόσιο προς φυσικά πρόσωπα και την παραγωγική αξιοποίηση των δεδομένων του Δημοσίου.

Ο Υπουργός Δικαιοσύνης κ. Γεώργιος Φλωρίδης και ο Υφυπουργός κ. Ιωάννης Μπούγας εισηγήθηκαν στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης για την αναμόρφωση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.

Οι νέες διατάξεις του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας αποτελούν μια σειρά στοχευμένων παρεμβάσεων, οι οποίες αναμένεται να λειτουργήσουν ως θεσμικό εργαλείο για τη μείωση του χρόνου έκδοσης οριστικής και τελεσίδικης απόφασης, μεγιστοποιώντας τα οφέλη εφαρμογής του Δικαστικού Χάρτη και ενεργώντας συμπληρωματικά και με  άλλες νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου Δικαιοσύνης, όπως η μεταφορά δικαστηριακής ύλης στους δικηγόρους με τον Ν. 5095/2024. Συγκεκριμένα, ο στόχος είναι από 1.492 ημέρες για την έκδοση τελεσίδικης απόφασης, η Ελλάδα να φτάσει τον μέσο όρο των χωρών του Συμβουλίου της Ευρώπης, δηλαδή το ένα έτος (περίπου 350 ημέρες) για την έκδοση οριστικής απόφασης και τα δύο έτη (περίπου 650 ημέρες) για την έκδοση τελεσίδικης απόφασης.

Η αναμόρφωση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας αφορά όλη τη διαδικασία από την κατάθεση του εισαγωγικού δικογράφου στον πρώτο βαθμό έως και την έκδοση τελεσίδικης και αμετάκλητης απόφασης.

Αρχικά, όσον αφορά τον πρώτο βαθμό δικαιοδοσίας, θεσπίζονται διατάξεις με σκοπό την εκτενή μεταρρύθμιση της τακτικής διαδικασίας. Για πρώτη φορά προβλέπεται ο προσδιορισμός δικασίμου άμεσα με την κατάθεση της αγωγής, και σε χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο των 6 μηνών. Στη συνέχεια ακολουθεί μια σειρά από προθεσμίες ενέργειας, οι οποίες έχουν περιοριστεί σημαντικά, όπως για παράδειγμα η επίδοση της αγωγής, η οποία πλέον προβλέπεται ότι γίνεται εντός 20 ημερών από την κατάθεση του δικογράφου.

Με τις νέες διατάξεις επιχειρείται σε μεγάλο βαθμό η αξιοποίηση του χρόνου της προδικασίας. Η σπουδαιότερη ρύθμιση, είναι το νέο άρθρο 237 ΚΠολΔ, στο οποίο θεσπίζεται για πρώτη φορά ένα προκαταρκτικό στάδιο ελέγχου της αγωγής από τον δικαστή, ο οποίος εφόσον διαπιστώσει ελλείψεις ή ελαττώματα στον φάκελο της υπόθεσης, εκδίδει διάταξη με την οποία κρίνει την αγωγή απαράδεκτη, αόριστη ή προφανώς νόμω αβάσιμη και τάσσει στον διάδικο συγκεκριμένη προθεσμία προκειμένου να τη διορθώσει ή να τη συμπληρώσει.

Όσον αφορά το μεταγενέστερο στάδιο της έκδοσης οριστικής απόφασης, ο νέος ΚΠολΔ προβλέπει για πρώτη φορά συγκεκριμένες προθεσμίες για κάθε διαδικασία. Ειδικότερα, ορίζεται ότι η έκδοση απόφασης για υπόθεση τακτικής διαδικασίας γίνεται εντός 6 μηνών από τη συζήτηση, για υπόθεση εκουσίας δικαιοδοσίας εντός 4 μηνών και για υπόθεση ασφαλιστικών μέτρων εντός 1 μήνα. Σε περίπτωση που ο δικαστής διαπιστώσει ότι δεν μπορεί να εκδώσει την απόφαση εντός αυτών των προθεσμιών, τότε θεσπίζεται η υποχρέωσή του να ενημερώσει εγγράφως τον προϊστάμενο του δικαστηρίου για την καθυστέρηση στην έκδοση της απόφασης, καθώς και για τους λόγους αυτής. Στη συνέχεια, ο προϊστάμενος οφείλει να διαβιβάσει το εν λόγω έγγραφο στον Άρειο Πάγο, τον αρμόδιο Επιθεωρητή, καθώς και να ενημερώσει τους διαδίκους.

Οι νέες διατάξεις που ρυθμίζουν τη διαδικασία στα δευτεροβάθμια δικαστήρια έχουν ως στόχο την έκδοση τελεσίδικης απόφασης σε απώτατο χρόνο δύο ετών από την κατάθεση του εισαγωγικού δικογράφου. Συγκεκριμένα, για πρώτη φορά προβλέπεται η κατάθεση του ενδίκου μέσου στη γραμματεία του δικαστηρίου προς το οποίο απευθύνεται, καθώς και ο άμεσος προσδιορισμός δικασίμου απευθείας στο ίδιο δικαστήριο. Επίσης, θεσπίζεται νέα διάταξη, με την οποία περιορίζεται η καταχρηστική προθεσμία της έφεσης στο ένα έτος, σε αντίθεση με τα δύο έτη που ισχύουν σήμερα. Τέλος, με νέα ρύθμιση αυξάνεται η καθ’ ύλην αρμοδιότητα των πολυμελών πρωτοδικείων για την εκδίκαση εφέσεων στις 80.000€, ενώ θεσπίζεται και η απαγόρευση χορήγησης αναβολής στη δευτεροβάθμια δίκη.

Στο δίκαιο της αναίρεσης επέρχονται επίσης σημαντικές αλλαγές. Προβλέπεται η κατάθεση του δικογράφου της αναίρεσης απευθείας στη γραμματεία του Αρείου Πάγου, ενώ κατά το πρότυπο της δικονομίας του Συμβουλίου της Επικρατείας, περιορίζεται πλέον ο αριθμός των σελίδων του αναιρετηρίου και των λοιπών δικογράφων ενώπιον του ανωτάτου δικαστηρίου. Επιπλέον, επανέρχεται η γραπτή εισήγηση του αρεοπαγίτη πριν από τη συζήτηση της υπόθεσης, η οποία θα διευκολύνει τόσο την επ’ ακροατηρίω διαδικασία, όσο και την κατανόηση της υπόθεσης από το δικαστήριο, με αποτέλεσμα την ταχεία έκδοση της απόφασης μετά τη συζήτηση.

Προκειμένου να εξασφαλιστεί η επίτευξη του στόχου των δύο ετών για την έκδοση τελεσίδικης απόφασης, θεσπίζεται νέα γενική διάταξη, η οποία προβλέπει την αποκλειστικότητα και δεσμευτικότητα των προθεσμιών του νόμου, τόσο για τους διαδίκους όσο και για το δικαστήριο. Επίσης, σημαντική είναι και η αλλαγή όσον αφορά τη διαταγή πληρωμής, όπου ο έλεγχος και η σύνταξη σχεδίου θα γίνονται πλέον από τρίτο δικηγόρο. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης διαταγής απόδοσης μισθίου εξαιτίας του λόγου της παρέλευσης του ορισμένου χρόνου συμβατικής σχέσεως που καταρτίζεται εγγράφως, ανακουφίζοντας πολλούς πολίτες που καθίστανται όμηροι της μη δυνατότητας προσήκουσας αξιοποίησης των ακινήτων τους. Τέλος, με τις προτεινόμενες διατάξεις, η δημοσίευση των διαθηκών θα γίνεται πλέον από τους συμβολαιογράφους, αποφορτίζοντας τα δικαστήρια από σημαντικό όγκο μη πραγματικής δικαστηριακής ύλης.

Το Β’ μέρος του νομοσχεδίου αφορά το υψίστης σημασίας κεφάλαιο της αναγκαστικής εκτέλεσης. Το πρόβλημα που επιχειρείται να αντιμετωπιστεί είναι η σημαντική καθυστέρηση που παρατηρείται στην εκδίκαση των ανακοπών. Γι’ αυτό τον λόγο δημιουργείται ηλεκτρονική πλατφόρμα επαναπροσδιορισμού ανακοπών, κατά το παράδειγμα των υπερχρεωμένων νοικοκυριών. Η δημιουργία και λειτουργία της πλατφόρμας έχει ως στόχο την εκκαθάριση των πινακίων των πρωτοδικείων, μέσω της υποχρεωτικής για τους ενδιαφερομένους υποβολής αίτησης επαναπροσδιορισμού της συζήτησης των εκκρεμών ανακοπών και ταυτόχρονα την επίσπευση της συζήτησης και έκδοσης αποφάσεων επί των υποθέσεων αυτών.

Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Μιχαήλ Χρυσοχοΐδης εισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2557 σχετικά με την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων.

Η ενσωμάτωση της συγκεκριμένης οδηγίας έρχεται σε συνέχεια της ψήφισης του Ν/Σ του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την αναδιοργάνωση της ΕΛ.ΑΣ, το οποίο προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη σύσταση Γενικής Γραμματείας Προστασίας Κρίσιμων Οντοτήτων.

Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, τα Κράτη Μέλη της ΕΕ πρέπει, μετά από αξιολόγηση κινδύνου, να προσδιορίσουν τις κρίσιμες οντότητες οι οποίες είναι αυτές που παρέχουν υπηρεσίες απαραίτητες για τη διατήρηση λειτουργιών ζωτικής σημασίας για την κοινωνία, την οικονομία, τη δημόσια υγεία και ασφάλεια ή το περιβάλλον και στις οποίες ένα περιστατικό θα είχε σημαντικές διαταραχές.

Η βασική φιλοσοφία της Οδηγίας αφορά στη μεγιστοποίηση και την επιτάχυνση των εργασιών για την προστασία των κρίσιμων οντοτήτων σε τρεις τομείς προτεραιότητας: ετοιμότητα, αντίδραση και διεθνής συνεργασία. Για τον σκοπό αυτό, προβλέπει ισχυρότερο ρόλο στήριξης και συντονισμού από την Επιτροπή για την ενίσχυση της ετοιμότητας και της αντίδρασης έναντι των σημερινών απειλών, καθώς και ενισχυμένη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών και με γειτονικές τρίτες χώρες. Θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στους βασικούς τομείς της ενέργειας, των ψηφιακών υποδομών, των μεταφορών και του διαστήματος

Η στάθμιση κόστους – οφέλους από την εισαγωγή της προτεινόμενης δημόσιας πολιτικής παρουσιάζει θετικό ισοζύγιο καθόσον η πολιτεία προβαίνει σε μία ορθολογική και ουσιαστική ρύθμιση για την ασφάλεια και την ανθεκτικότητα κρίσιμων οντοτήτων, δηλαδή παρόχων βασικών υπηρεσιών με θεμελιώδη ρόλο στη διατήρηση ζωτικών κοινωνικών λειτουργιών ή οικονομικών δραστηριοτήτων στην αγορά.

Η συγκεκριμένη πρόταση δημόσιας πολιτικής θα έχει βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα οφέλη, καθόσον μέσω αυτής θα δημιουργηθεί μία σύγχρονη δομή Υπηρεσιών, που ανταποκρίνεται στις πραγματικές καθημερινές ανάγκες πρόληψης και αντιμετώπισης απειλών και κινδύνων, με τη μείωση της οργανωτικής πολυπλοκότητας και την αύξηση των δυνατοτήτων συνεργασίας.

Ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας κ. Ιωάννης Κεφαλογιάννης εισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο το ερανιστικό νομοσχέδιο του Υπουργείου.

Σκοπός του νομοσχέδιου είναι: α) η αποτελεσματική άσκηση των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής Εκτίμησης Κινδύνου από την εκδήλωση καιρικών φαινομένων και πάσης φύσεως κινδύνων πολιτικής προστασίας, β) η αναδιάρθρωση του μηχανισμού κήρυξης έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας τοπικής κλίμακας, γ) η ευελιξία καθορισμού των θεμάτων πρόσληψης προσωπικού στην Υπηρεσία Εναερίων Μέσων Π.Σ., με σκοπό τη γρήγορη προσαρμογή στις ανελαστικές απαιτήσεις του μηχανισμού πολιτικής προστασίας, δ) η επιτάχυνση της διαδικασίας πρόσληψης πυροσβεστικού προσωπικού ειδικών καθηκόντων, για την άμεση κάλυψη οργανικών κενών και την αποδέσμευση επιχειρησιακού προσωπικού από διοικητικά καθήκοντα, ε) η ενίσχυση, ειδικότερα, του προσωπικού των υγειονομικών αξιωματικών, στ) η κλήση περισσότερων επιλαχόντων στις προκαταρτικές εξετάσεις για την πρόσληψη Πυροσβεστών Δασικών Επιχειρήσεων, με σκοπό την ετοιμότητά τους σε περίπτωση ανάγκης αξιοποίησής τους και ζ) η παροχή διακριτικής ευχέρειας στον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για τον καθορισμό θεμάτων φοίτησης αξιωματικών του Π.Σ. στη Σχολή Επιμόρφωσης, προκειμένου να λαμβάνονται υπόψη οι κατά περίπτωση εκπαιδευτικές και υπηρεσιακές ανάγκες του Π.Σ.


Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

// ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Ο Ραζβάν Λουτσέσκου απέρριψε δελεαστική πρόταση της Ραπίντ Βουκουρεστίου παραμένοντας πιστός στον ΠΑΟΚ

Ο Στεφ Κάρι στέφθηκε κορυφαίος συμπαίκτης του NBA για το 2024-25

Ετεοκλής Παύλου: Οργισμένη αντίδραση για τον Άρη Πορτοσάλτε – «Ήταν κάκιστο το σχόλιο για τον Γιώργο Παπαδάκη»

Θεσσαλονίκη: Ευκαιρίες καριέρας για μακιγιέρ και κομμωτές στην ΕΡΤ3

Αποκάλυψη του Nordic Monitor ξεσκεπάζει τα τουρκικά σχέδια εισβολής στην Ελλάδα – Τι λέει για την υπόθεση «Βαριοπούλα»

Φωτιά στην Κερατέα: Αναζωπυρώνεται η πύρινη λαίλαπα λόγω θυελλωδών ανέμων – Παρανάλωμα του πυρός παλιό οίκημα

Τίνα Παπαδέλη: Αποκαλύπτουμε την άγνωστη σύζυγο του Γιώργου Παπαδάκη – Η κρυμμένη ιστορία της

Πλέι οφ NBA: Θρίαμβος με «σκούπα» για τους Καβαλίερς, προβάδισμα 3-1 οι Γουόριορς μετά από συγκλονιστική μάχη με τους Ρόκετς

Φωτιά στην Κερατέα: Μαίνεται ανεξέλεγκτα λόγω θυελλωδών ανέμων – Κατέστρεψε ιστορικό οίκημα

Η Γη της Ελιάς: Συγκλονιστικές στιγμές για την Αφροδίτη- Αποχαιρετά την καλύτερη της φίλη

Σοκ στο TikTok: Χάθηκε σε τροχαίο ο μικρός «Okay Baby» – Ο 2χρονος σταρ «άγγιξε τις καρδιές εκατομμυρίων»

Χρυσοχοΐδης: Ενισχύονται τα ΜΜΜ με 280 νέους αστυνομικούς

Θεσσαλονίκη: Συνελήφθη 17χρονος για βίαιη επίθεση σε οδηγό λεωφορείου – Φρουρούμενος νοσηλεύεται ο 42χρονος

Πιερρακάκης: Αίτημα εξαίρεσης της Ελλάδας για ενεργοποίηση της ρήτρας διαφυγής

Με Ρεάλ Μαδρίτης – Ολυμπιακός, Champions League, Τσιτσιπά και Σάκκαρη τα αθλητικά υπερθεάματα σήμερα

00:00 / 00:00

Βασίλης Σπανάκης: «Ο νέος Κώδικας της Αυτοδιοίκησης ανοίγει επαναστατικό μονοπάτι για Δήμους και...

Ο Υφυπουργός Εσωτερικών, Βασίλης Σπανάκης, κατά την ομιλία του σε κοινή συνεδρίαση της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, παρουσίασε τον...

Κεφαλογιάννης: Νομοσχέδιο-εξπρές για την άμεση στελέχωση της Πυροσβεστικής με εξειδικευμένο προσωπικό

Ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Γιάννης Κεφαλογιάννης, παρουσίασε ένα νομοσχέδιο που στοχεύει στην άμεση στελέχωση της Πυροσβεστικής με εξειδικευμένο προσωπικό, όπως χειριστές...

ΠΑΣΟΚ: «Η κυβέρνηση υποχρεούται να αξιοποιήσει την εμπεριστατωμένη πρότασή μας για τον σιδηρόδρομο»

Το ΠΑΣΟΚ καλεί την κυβέρνηση να εξετάσει τις προτάσεις του για την αναβάθμιση του σιδηροδρόμου, προκειμένου να ενισχυθεί η αξιοπιστία και η βιωσιμότητά του. Ο...

Κωνσταντοπούλου: Η υπόθεση της διερεύνησης του εγκλήματος των Τεμπών, όχι μόνο δεν κλείνει, αλλά συνεχώς ανοίγει

Για τις εξελίξεις στην υπόθεση των Τεμπών και την απόφαση του Εφέτη Ειδικού Ανακριτή να διαβιβάσει την ποινική δικογραφία στη Βουλή, έκανε δηλώσεις η...

Χαρίτσης: Το σημερινό υπουργικό συμβούλιο αποτελεί ξεκάθαρη ομολογία ενοχής

Ο πρόεδρος της Νέας Αριστεράς, Αλέξης Χαρίτσης, σε ανάρτησή του στο Facebook, καταγγέλλει το υπουργικό συμβούλιο ως «ομολογία ενοχής» της κυβέρνησης Μητσοτάκη για την...

Χρυσοχοΐδης: Πρωτοπόρες οι γυναίκες στην αναβάθμιση της ΕΛ.ΑΣ.

Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ανακοινώνει μέσω κοινωνικών δικτύων τις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί για την ενδυνάμωση της θέσης των γυναικών στην...

Κεραμέως: Επενδύουμε στη θωράκιση της ασφάλειας και ευημερίας στον εργασιακό χώρο

Η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, υπογραμμίζει τη σημασία της ασφάλειας και υγείας στην εργασία, χαρακτηρίζοντάς την ως ευθύνη και δέσμευση. Με αφορμή...

Τέμπη: Έφτασε στη Βουλή ο φάκελος για Καραμανλή – Σπίρτζη

Η δικογραφία που σχετίζεται με την τραγωδία των Τεμπών διαβιβάστηκε στη Βουλή για να διερευνηθούν τυχόν ποινικές ευθύνες των πρώην υπουργών Υποδομών – Μεταφορών,...

Χατζηδάκης: Έχουμε ιστορικό καθήκον να αναζωογονήσουμε τους σιδηροδρόμους

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, επισημαίνει την επιτακτική ανάγκη αναζωογόνησης των ελληνικών σιδηροδρόμων, αναγνωρίζοντας τις αποτυχίες του Δημοσίου στον τομέα αυτό και τονίζοντας...

Λιβάνιος: Οι αλλαγές που θα περιλαμβάνει στις 1.100 σελίδες του ο νέος Κώδικας...

Αλλαγές στο σύστημα εκλογής των δημοτικών και περιφερειακών αρχών με κατάργηση του δεύτερου γύρου των εκλογών, ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων της τοπικής αυτοδιοίκησης και επίλυση...

Μητσοτάκης: Παρών στο κρίσιμο συνέδριο του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος την Τρίτη και την...

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα συμμετάσχει στο συνέδριο του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος που θα διεξαχθεί στη Βαλένθια της Ισπανίας την Τρίτη και την Τετάρτη. Στο...

Αποκαλύπτουμε το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων – Οι κρίσιμες αλλαγές και...

Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό και την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων, που παρουσίασε ο αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, περιλαμβάνει μια σειρά...

Ολόκληρο το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων – Οι βασικές αλλαγές και...

Το κρίσιμο νομοσχέδιο για την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηρόδρομου, παρουσίασε σήμερα, Δευτέρα 28 Απριλίου, στο Υπουργικό Συμβούλιο ο αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών...

Θεσσαλονίκη: Ολοκληρώθηκε η κρίσιμη συνάντηση Ελλάδας-Τουρκίας για την Οικοδόμηση Εμπιστοσύνης

Στη Θεσσαλονίκη ολοκληρώθηκε σήμερα η κρίσιμη συνάντηση αντιπροσωπειών Ελλάδας και Τουρκίας στο πλαίσιο των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης. Η συνάντηση, που διοργάνωσε το υπουργείο Εθνικής...

Κυρανάκης αποκαλύπτει: Διπλός πυλώνας στο νομοσχέδιο για τους σιδηροδρόμους – Κρίσιμες ρυθμίσεις για ασφάλεια και προσωπικό

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων, εστιάζοντας σε κρίσιμες ρυθμίσεις που αφορούν την...

Φάμελλος: Καυστική επερώτηση σε Μητσοτάκη – «Παντελώς ανεπαρκή τα κυβερνητικά μέτρα»

Ο Σωκράτης Φάμελλος, πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, χαρακτηρίζοντας αναποτελεσματικά και υποκριτικά τα κυβερνητικά μέτρα κατά της ακρίβειας...

Κυρανάκης: Ζωντανά η συνέντευξη Τύπου για την αναβάθμιση των σιδηροδρόμων

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παραχώρησε συνέντευξη Τύπου που μεταδόθηκε ζωντανά από το υπουργείο Μεταφορών, όπου παρουσίασε τις λεπτομέρειες του νομοσχεδίου για την...

Νέα Αριστερά: Καταρρίπτει κατηγορηματικά τις φήμες παραίτησης του Αλέξη Χαρίτση

Η Νέα Αριστερά διαψεύδει κατηγορηματικά τις φήμες περί παραίτησης του προέδρου της, Αλέξη Χαρίτση. Σύμφωνα με συνεργάτες του, ο Χαρίτσης παραμένει ενεργός στα γραφεία του...

// ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ευγενία Σαμαρά: «Ώπα, ώπα!» – Η αιφνιδιαστική αντίδρασή της στην αδιάκριτη ερώτηση της Σκορδά

Στην εκπομπή "Buongiorno" του MEGA, η Ευγενία Σαμαρά μοιράστηκε...

«Το παιδί που έπεσε από τον ουρανό»: Η συγκλονιστική ιστορία του 14χρονου που παγιδεύτηκε...

Το άρθρο αναφέρεται στην τραγική ιστορία του 14χρονου Αυστραλού...

Ο «Κοιμώμενος Πρίγκιπας» γιόρτασε τα 36 του χρόνια – Παραμένει σε κώμα δύο δεκαετίες

Ο πρίγκιπας Αλ-Ουαλίντ μπιν Χάλεντ μπιν Ταλάλ της Σαουδικής...

Σε έκσταση οι αρχαιολόγοι: Άθικτος αμφορέας 1.100 ετών αποκαλύφθηκε σε αρχαία ελληνική πόλη

Μια εντυπωσιακή ανακάλυψη πραγματοποιήθηκε στην ακτή της αρχαίας ελληνικής...

// ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ