Το άρθρο εξετάζει την αποτελεσματικότητα του συστήματος start-stop στα σύγχρονα αυτοκίνητα, το οποίο έχει σχεδιαστεί για να μειώνει την κατανάλωση καυσίμου όταν το όχημα είναι σταματημένο. Παρά τις εκτιμήσεις των κατασκευαστών για εξοικονόμηση καυσίμου έως 15% εντός πόλης, έρευνα της Αμερικανικής Ένωσης Μηχανικών Αυτοκινήτου (SAE) έδειξε ότι η πραγματική εξοικονόμηση κυμαίνεται γύρω στο 7,27% σε κανονικές συνθήκες κυκλοφορίας. Ωστόσο, σε συνθήκες έντονης κυκλοφοριακής συμφόρησης, η εξοικονόμηση μπορεί να φτάσει έως και το 26,4%, αποδεικνύοντας ότι το σύστημα είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό σε πολυσύχναστες αστικές περιοχές.
Πιο αναλυτικά
Τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν πολλές τεχνολογίες για τη μείωση της κατανάλωσης του κινητήρα και των εκπομπών ρύπων. Μεταξύ αυτών, μία που εφαρμόζεται από όλους τους κατασκευαστές, είναι η λειτουργία αυτόματης παύσης και επανεκκίνησης του μοτέρ. To γνωστό και μη εξαιρετέο πια, start-stop. Στάνταρ σχεδόν σε κάθε νέο τετράτροχο, με απώτερο σκοπό να γλιτώνει καύσιμο όταν είμαστε σταματημένοι σε φανάρι ή «κοκαλωμένοι» στην κίνηση. Πόσο καλή δουλειά κάνουν αυτά τα συστήματα, όμως;
Ένας γενικός μέσος όρος, που προέρχεται από αναλύσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών, τοποθετούν το όφελος σε βενζίνη ή ντίζελ περί το 15% εντός πόλης. H πραγματικότητα, ωστόσο, έρχεται να τους διαψεύσει – πολύ ευχάριστα δια τις τσέπες όλων ημών. Η Αμερικανική Ένωση Μηχανικών Αυτοκινήτου (American Society of Automotive Engineers / SAE, όπως η αντίστοιχη πιστοποίηση) διεξήγαγε ενδελεχή έρευνα σε πραγματικές συνθήκες, εξετάζοντας τη λειτουργία και αποτελεσματικότητα τεσσάρων συστημάτων start-stop, διαφορετικών μοντέλων/κατηγοριών και οδηγών, σε όλες τις περιστάσεις – μα φυσικά, δίνοντας έμφαση στην πόλη. Τα αποτελέσματα; Πανηγυρικά υπέρ του «σβήσε-άναψε».
Η SAE δοκίμασε 4 αυτοκίνητα του 2024 (δεν ανακοινώνουν ποια) με ενεργοποιημένο το start-stop, και κατόπιν χωρίς αυτό. Σε οδήγηση στην πόλη, αλλά νορμάλ κυκλοφορία, η μείωση στην κατανάλωση δεν ξεπέρασε το 7,27%. Κοντά στο μισό, δηλαδή, από το μέσο όρο που εκτιμούν οι κατασκευαστές. Όταν, όμως, η κατάσταση θυμίζει μεσημεριανό (πλέον ούτε αυτό, ό,τι ώρα και να περάσεις χαμός γίνεται) ή με τρακάρισμα Κηφισό, η εξοικονόμηση καυσίμου ξεπερνά το 26%! Στο -26,4% σταμάτησαν τα κοντέρ για τα start-stop, σε ένα τυπικό «πηγμένο» πρωινό Νέας Υόρκης. Αν το θέσουμε αριθμολογικά, έστω ότι ένα αυτοκίνητο καίει 8,5 λίτρα/100 χλμ. σε αστικό κύκλο χωρίς start-stop. Με αυτό ενεργοποιημένο και βγάζοντας το διόλου ευκαταναφρόνητο 26,4%, διαπιστώνουμε μέση τιμή 6,25 λίτρα/100 χλμ. Πάνω από 2 λίτρα/100 χλμ., κοινώς, που δεν πάνε χαμένα με τον κινητήρα να βολοδέρνει στο ρελαντί.
Το άρθρο Πόσο καύσιμο γλιτώνει τελικά το start-stop; εμφανίστηκε πρώτα στο AutoGreekNews.