Το Audi A2, που γιορτάζει 25 χρόνια από την κυκλοφορία του, ήταν ένα πρωτοποριακό αυτοκίνητο που λανσαρίστηκε το 2000 με καινοτόμο αλουμινένιο αμάξωμα και χαμηλή κατανάλωση καυσίμου.
Παρά τις τεχνολογικές του καινοτομίες, όπως το πρώτο τετράθυρο «τρίλιτρο» αυτοκίνητο A2 1.2 TDI, οι πωλήσεις δεν ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες, οδηγώντας στη διακοπή της παραγωγής το 2005.
Το A2 ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του, και πιθανώς ένα τέτοιο μοντέλο με ηλεκτροκινητήρα θα ήταν πιο επιτυχημένο σήμερα.
Κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο, προσφέροντας εξαιρετική αεροδυναμική και χαμηλό βάρος, ενώ διέθετε πέντε εκδόσεις κινητήρα.
Παρά την καινοτομία του, το Audi A2 δεν απέκτησε διάδοχο, αλλά παραμένει ένα σημαντικό κεφάλαιο στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Πιο αναλυτικά
25 χρόνια πέρασαν από τότε που λανσαρίστηκε το πρωτοποριακό Audi A2 το 2000 με το καινοτόμο αλουμινένιο αμάξωμά του, τις κόμπακτ διαστάσεις, τον ιδιαίτερα χαμηλό αεροδυναμικό συντελεστή και την κατανάλωση των 3 λτ./100 χλμ. Υπήρχαν πέντε εκδόσεις κινητήρα, μεταξύ των οποίων το A2 1.2 TDI ήταν το πρώτο τετράθυρο «τρίλιτρο» αυτοκίνητο στον κόσμο. Ωστόσο, οι πωλήσεις δεν ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες, με αποτέλεσμα η Audi να σταματήσει την παραγωγή το 2005 μετά από περίπου πέντε χρόνια και 176.377 οχήματα που κατασκευάστηκαν, χωρίς να υπάρξει αντικαταστάτης. Μάλλον ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του και πιθανώς ένα τέτοιο αμάξωμα με ηλεκτροκινητήρα θα ταίριαζε στα τωρινά δεδομένα.
Όλα ξεκίνησαν στις αρχές της δεκαετίας του 1990, όταν το αυτοκίνητο με κατανάλωση 3 λτ./100 χλμ. ανακοινώθηκε ως αναπτυξιακός στόχος από τον Όμιλο Volkswagen και την Audi. Οι σχεδιαστές στο Ingolstadt συνεργάστηκαν στενά με τους ειδικούς στο κέντρο αλουμινίου στο Neckarsulm και τον Μάιο του 1995, παρουσίασαν ένα πρωτότυπο όχημα με την ονομασία «Ringo». Έφερε το Audi Space Frame (ASF), όμως ήταν λιγότερο περίπλοκο από το ASF του Audi A8 που κατασκευάστηκε σε μεγάλο βαθμό στο χέρι. Καθώς προχωρούσε η ανάπτυξη, δημιουργήθηκαν δύο πρωτότυπα: το ένα ήταν ένα αυτοκίνητο επίδειξης στην IAA στη Φρανκφούρτη το 1997 και, εκτός από την προσωρινή ονομασία Al2, έφερε το ψευδώνυμο «Light Green» λόγω του χρώματός του. Μόνο λίγο αργότερα, το «Light Blue» μπορούσε να το δει κανείς στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τόκιο, μια 3θυρη παραλλαγή του Al2 με μεταβλητό χώρο φόρτωσης και αναδιπλούμενη ηλιοροφή.
Εν τέλει και μετά από πολλές μελέτες και έρευνες, τον Νοέμβριο του 1997, το Διοικητικό Συμβούλιο ενέκρινε τη μαζική παραγωγή. Η παγκόσμια πρεμιέρα του Audi A2 επρόκειτο να πραγματοποιηθεί ξανά στην IAA – μόλις δύο χρόνια αργότερα. Στην IAA τον Σεπτέμβριο του 1999, το A2 παραγωγής παρουσιάστηκε στον κόσμο και ήταν το πρώτο μικρό αυτοκίνητο στην πρόσφατη ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο. Το αμάξωμα του A2, συμπεριλαμβανομένων και των τεσσάρων θυρών και της πίσω πόρτας, ζύγιζε μόνο 153 κιλά. Το Audi A2 μήκους 3,83 μέτρων, πλάτους 1,67 μέτρων και ύψους 1,55 μέτρων προσέφερε άφθονο χώρο για τους επιβάτες του παρά τις μικρές εξωτερικές του διαστάσεις. Κατασκευάστηκε στο Neckarsulm, ενώ νέες εγκαταστάσεις παραγωγής δημιουργήθκαν εκεί ειδικά για το A2 και εγκαινιάστηκαν στις 15 Νοεμβρίου 1999. Εκείνη την ημέρα, η Audi παρουσίασε επίσης το A2 1.2 TDI, το πρώτο τετράθυρο τρίλιτρο αυτοκίνητο στον κόσμο. Συνολικά δύο βενζινοκινητήρες και τρεις πετρελαιοκινητήρες ήταν διαθέσιμοι κατά τη διάρκεια παραγωγής του Audi A2. Πρόκειται για τους 1.2 TDI 61 PS, 1.4 TDI 75 PS, 1.4 TDI 90 PS, 1.4 75 PS και 1.6 FSI 110 PS.
Στο επίκεντρο ήταν το A2 1.2 TDI με εντυπωσιακό συντελεστή οπισθέλκουσας 0,25. Παρουσιάστηκε στα τέλη του 1999 και κυκλοφόρησε στην αγορά τον Μάρτιο του 2001. Απέδιδε 61 ίππους και απαιτούσε μόνο 2,99 λτ./100 χλμ. ντίζελ. Ο κινητήρας turbodiesel άμεσου ψεκασμού ήταν κατασκευασμένος εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο. Στο αυτόματο κιβώτιο πέντε ταχυτήτων, ένα ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα ανέλαβε τη λειτουργία του συμπλέκτη. Η χρήση πρόσθετων εξαρτημάτων οχήματος από αλουμίνιο, ειδικών σφυρήλατων ελαφριών ζαντών αλουμινίου και βελτιστοποιημένων ως προς το βάρος πίσω καθισμάτων κατέστησε δυνατή τη μείωση του βάρους κατά 135 κιλά σε σύγκριση με τη βασική έκδοση – σε βάρος απόβαρου 855 κιλών. Για την περαιτέρω βελτιστοποίηση της αεροδυναμικής, οι εισαγωγές ψυχρού αέρα μπροστά έκλεισαν εν μέρει και τα ελαστικά έγιναν στενότερα και βελτιστοποιημένα ως προς τη ροή χάρη στις αυλακώσεις στα πλαϊνά τοιχώματα. Τα προσαρμοσμένα διακοσμητικά στους θόλους των τροχών και τα καλύμματα των τροχών, καθώς και τα πρόσθετα πάνελ κάτω από το αμάξωμα, επέτρεψαν τη ροή αέρα χωρίς αναταράξεις. Με αυτόν τον τρόπο, οι μηχανικοί κατάφεραν να μειώσουν τον συντελεστή οπισθέλκουσας από ένα ήδη πολύ καλό 0,28 για το βασικό μοντέλο σε μια εντυπωσιακή τιμή 0,25.
Το 2002, η Audi πρόσθεσε έναν κινητήρα FSI 1.6 λίτρων στη γκάμα κινητήρων του A2. Οι 110 ίπποι του επέτρεψαν στο A2 να φτάσει σε τελική ταχύτητα άνω των 200 χλμ./ώρα. Από τον Μάρτιο του 2003, η Audi προσέφερε το A2 στην ειδική έκδοση «colour.storm» – στα χρώματα κίτρινο Imola, κόκκινο pearl effect Misano, μπλε pearl effect Sprint και πορτοκαλί Papaya.
Το άρθρο Γενέθλια 25 χρόνων για το πρωτοποριακό Audi A2 εμφανίστηκε πρώτα στο AutoGreekNews.