Τα σύγχρονα αυτοκίνητα, αν και τεχνολογικά προηγμένα και εξοπλισμένα με πολλά ηλεκτρονικά συστήματα, παρουσιάζουν σημαντική μείωση στην ορατότητα σε σχέση με τα μοντέλα πριν από 25 χρόνια. Έρευνα του IIHS αποκάλυψε ότι η ορατότητα προς τα εμπρός έχει μειωθεί έως και 58% σε ορισμένα μοντέλα, όπως το Honda CR-V και το Chevrolet Suburban, κυρίως λόγω των μεγαλύτερων διαστάσεων και των ψηλότερων καπό. Παρά την ύπαρξη συστημάτων ανίχνευσης τυφλών σημείων, τα SUV και τα pick-up αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα προβλήματα, καθώς οι σχεδιαστικές αλλαγές κρύβουν πεζούς και ποδηλάτες, καθιστώντας την ορατότητα ένα κρίσιμο ζήτημα ασφαλείας.
Πιο αναλυτικά
Τα σημερινά αυτοκίνητα είναι πιο τεχνολογικά προηγμένα, αλλά και μεγαλύτερα/βαρύτερα από ποτέ. Αναμενόμενη εξέλιξη μέχρι ενός σημείου, καθώς περισσότερες τεχνολογίες και πλουσιότερος εξοπλισμός σημαίνει ότι κάπως θα πρέπει να χωρέσουν, συν φυσικά την αύξηση στο μέσο όρο αναστήματος των ανθρώπων. Μεγαλύτερες διαστάσεις, όμως, μεταφράζονται και σε πρακτικά προβλήματα, όπως η ορατότητα. Από τη μία, δηλαδή, έχουμε ένα σωρό ηλεκτρονικά συστήματα, από την άλλη κάποια λύνουν θέματα που τα ίδια δημιουργούν.
Στο πακέτο ADAS για παράδειγμα, η ανίχνευση τυφλών σημείων περιλαμβάνεται στις πιο χρήσιμες εφαρμογές. Κάτι, ωστόσο, που έχουν καταστήσει απαραίτητο τα ίδια, τα σύγχρονα αυτοκίνητα, με το «μπούγιο» τους. Το IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) διεξήγαγε έρευνα, όπου ανέλυσε τη διαφορά στην ορατότητα προς τα εμπρός μεταξύ 6 μοντέλων, με 25 χρόνια διαφοράς ανάμεσα στις σημερινές και τις τότε γενιές τους. Chevrolet Suburban, Ford F-150, Honda Accord, Honda CR-V, Jeep Grand Cherokee και Toyota Camry μπήκαν στο μικροσκόπιο, φανερώνοντας αύξηση των τυφλών σημείων έως και 58%! Ή, να το θέσουμε διαφορετικά, μείωση της ορατότητας προς τα εμπρός σε ακτίνα 10 μέτρων στο ίδιο ποσοστό.
Το Honda CR-V παρουσίασε σημαντική μείωση στην ορατότητα σε διάστημα 25 ετών, καθώς το 1997 στην πρώτη του γενιά, ο οδηγός μπορούσε να δει το 68% της περιοχής 10 μέτρων μπροστά από το όχημα. Στο μοντέλο του 2022 μπορούν πλέον να δουν μόνο το 28% αυτής. Το Suburban παρουσίασε επίσης μεγάλη μείωση, με την ορατότητα να μειώνεται από 56% το 2000, σε μόλις 28% το 2023. Accord και Camry τα πήγαν πολύ καλύτερα. Η ορατότητα στο Honda μειώθηκε μόλις κατά 5,0% στην 25ετία (από 65 σε 60), ενώ το Camry έχει χάσει ελάχιστα την ορατότητά του προς τα εμπρός όλα αυτά τα χρόνια, με το 57% της περιοχής των 10 μέτρων να είναι ορατή στους οδηγούς σήμερα σε σύγκριση με 61% το 2007. Το F-150 σημείωσε επίσης μείωση, αλλά όχι τόσο μεγάλη όσο θα περίμενε κανείς. Η ορατότητα μειώθηκε από ένα τρομερά χαμηλό 43% το 1997 σε 36% το 2015.
Όπως βλέπουμε, το μεγαλύτερο πρόβλημα το έχουν τα SUV και το μοναδικό pick up που δοκιμάστηκε. Λογικό από τη μία, ελέω διαστάσεων, περίεργο λόγω θέσης οδήγησης (ψηλή, πανοραμική κλπ). Το IIHS αποδίδει τη μείωση της ορατότητας προς τα εμπρός στα CR-V και Suburban στα ψηλότερα καπό και τους μεγαλύτερους καθρέφτες, που μπορούν να «κρύψουν» παιδιά, πεζούς και τους ποδηλάτες.
Το άρθρο Χειρότερη ορατότητα σήμερα από ό,τι πριν 25 χρόνια τα αυτοκίνητα εμφανίστηκε πρώτα στο AutoGreekNews.
Συνοπτικά
- Τα σύγχρονα αυτοκίνητα παρουσιάζουν σημαντική μείωση στην ορατότητα σε σχέση με πριν 25 χρόνια, παρά την τεχνολογική τους πρόοδο.
- Έρευνα του IIHS έδειξε ότι η ορατότητα προς τα εμπρός έχει μειωθεί έως και 58% σε ορισμένα μοντέλα λόγω μεγαλύτερων διαστάσεων και ψηλότερων καπό.
- Τα SUV και τα pick-up αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα προβλήματα ορατότητας, κρύβοντας πεζούς και ποδηλάτες και αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχημάτων.
- Τα συστήματα ανίχνευσης τυφλών σημείων είναι πλέον απαραίτητα, αλλά δεν αντισταθμίζουν πλήρως τα προβλήματα που δημιουργούν οι σχεδιαστικές αλλαγές.