Ο ανταγωνισμός στην κινεζική αγορά αυτοκινήτων NEV (New Energy Vehicles) είναι σφοδρός, με 129 εταιρείες να μάχονται για επιβίωση.
Παρά τις κρατικές επιδοτήσεις και την παγκόσμια επέκταση, αναμένεται ότι μόνο 15 από αυτές θα είναι οικονομικά βιώσιμες έως το 2030, αντιπροσωπεύοντας το 75% της αγοράς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων της Κίνας.
Η κινεζική κυβέρνηση ενδέχεται να συνεχίσει να υποστηρίζει μη βιώσιμες μάρκες λόγω της σημασίας τους για την τοπική οικονομία και την απασχόληση.
Οι κινεζικές ρυθμιστικές αρχές προσπαθούν να σταματήσουν τον πόλεμο τιμών, αλλά η κατάσταση πιθανότατα θα συνεχιστεί μέσω έμμεσων παραγόντων.
Πιο αναλυτικά
Σκληρός ανταγωνισμός, κρατικές επιδοτήσεις και κινεζικό παγκόσμιο «τσουνάμι» κατακλύζει την παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου. Κι όμως, εκτιμάται πως θα επιβιώσει ένας πολύ μικρός αριθμός εταιρειών

O πόλεμος μεταξύ των κινεζικών κατασκευαστών αυτοκινήτων NEV (New Energy Vehicles) είναι μεγάλος. Πόσοι θα αντέξουν οικονομικά;
Όπως έχει αντιληφθεί και ο πλέον αδιάφορος πέριξ της αυτοκινητικής Ιερουσαλήμ, η κινεζική απόβαση στα ευρωπαϊκά -και όχι μόνον- πράγματα είναι συνεχόμενη. Ήδη μόνο τον τελευταία μήνα, εταιρείες όπως οι Geely, Chery, Omoda & Jaecoo έκαναν την εμφάνισή τους στην Ελλάδα. Εννοείται πως αποτελούν τις πιο πρόσφατες ελεύσεις μετά τις ήδη υπάρχουσες BYD, ΜG, Lynnc&Co, Seres, DFSK, Dongfeng – και σίγουρα ξεχνώ μερικές
Υπολογίζεται πως επί κινεζικού εδάφους δραστηριοποιούνται 129 κατασκευάστριες εταιρείες ηλεκρικών και plug-in οχημάτων.


Παρόλα αυτά, οι προβλέψεις που προέρχονται από διεθνείς οίκους είναι ότι μέχρι το 2030 μόνο ένα πολύ μικρό μέρος αυτών θα επιβιώσει.
Η αλήθεια είναι πως η συρρίκνωση αναμένεται να προχωρήσει πιο αργά στην Κίνα από ό,τι σε άλλες αγορές, δήλωσε επικεφαλής της AlixPartners, μίας παγκόσμιας συμβουλευτικής εταιρείας.
Σύμφωνα με αυτήν, η κινεζική κυβέρνηση ενδέχεται να υποστηρίζει ακόμα και μη βιώσιμες μάρκες λόγω της σημασίας τους για τις τοπικές οικονομίες, την απασχόληση και τις αλυσίδες εφοδιασμού.
Mε τα σπαθιά στα χέρια
Πάντως τα γενικότερα στοιχεία δείχνουν πως η Κίνα αποτελεί μία από τις πιο ανταγωνιστικές αγορές NEV (New Energy Vehicles / Oχήματα Νέας Ενέργειας) στον κόσμο, με έντονους πολέμους τιμών και νέους «παίκτες» που ανεβάζουν συνεχώς τον πήχη.
Προφανώς και μιλάμε πλέον για τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο. Ωστόσο αυτή τη στιγμή μαίνεται ένας έντονος πόλεμος τιμών με σημαντική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα – στοιχεία που αμφότερα ασκούν πίεση στην κερδοφορία. Εκτός από την BYD και την (άγνωστη ακόμη στην ελληνική αγορά) Li Auto, καμία άλλη εισηγμένη στο χρηματιστήριο κινεζική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν έχει επιτύχει κερδοφορία για ολόκληρο το έτος


Οι κινεζικές ρυθμιστικές αρχές έχουν ζητήσει από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να σταματήσουν τον πόλεμο τιμών. Ωστόσο, κάτι η κατάσταση πιθανότατα θα συνεχιστεί μέσω «κρυφών» παραγόντων, όπως οι ασφαλιστικές επιδοτήσεις και η χρηματοδότηση με μηδενικό επιτόκιο αντί για άμεσες μειώσεις τιμών.
Πόσες εταιρείες θα είναι βιώσιμες;
Κοντολογίς και για να απαντηθεί το βασικό ερώτημα του τίτλου, πόσες από τις 129 κατασκευάστριες εταιρείες ηλεκτρικών και plug-in θα λέγατε πως θα επιβιώσουν μέχρι το τέλος της δεκαετίας;
Λοιπόν, η απάντηση που κερδίζει (πάντα κατά την AlixPartners) είναι πως μόλις 15 εξ αυτών θα είναι οικονομικά βιώσιμες. Αυτές οι 15 προβλέπεται να αντιπροσωπεύουν περίπου το 75% της αγοράς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων της Κίνας μέχρι το 2030, με μέσο ετήσιο όγκο πωλήσεων 1,02 εκατομμυρίων οχημάτων η καθεμία
Photo: Creative 4Drivers / ΒYD / Δ. Μανώλαρος / 4Drivers
Συνοπτικά
- Ο ανταγωνισμός στην κινεζική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων είναι έντονος, με 129 εταιρείες να διεκδικούν την επιβίωση.
- Προβλέπεται ότι μόνο 15 εταιρείες θα είναι οικονομικά βιώσιμες μέχρι το 2030, κυριαρχώντας στην αγορά.
- Η κινεζική κυβέρνηση ενδέχεται να συνεχίσει να υποστηρίζει μη βιώσιμες εταιρείες για λόγους τοπικής οικονομίας και απασχόλησης.
- Οι κινεζικές ρυθμιστικές αρχές προσπαθούν να σταματήσουν τον πόλεμο τιμών, αλλά η κατάσταση πιθανόν να παραταθεί μέσω έμμεσων μεθόδων.