Τα σύγχρονα αυτοκίνητα, αν και τεχνολογικά προηγμένα και μεγαλύτερα, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ορατότητας. Έρευνα του IIHS αποκάλυψε ότι η ορατότητα προς τα εμπρός έχει μειωθεί έως και 58% σε σύγκριση με παλαιότερα μοντέλα, με τα SUV και τα pick-up να πλήττονται περισσότερο.
Για παράδειγμα, η ορατότητα του Honda CR-V έχει πέσει από 68% το 1997 σε μόλις 28% το 2022. Αυτή η μείωση αποδίδεται σε ψηλότερα καπό και μεγαλύτερους καθρέφτες που κρύβουν πεζούς και ποδηλάτες, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για βελτίωση της ασφάλειας στους δρόμους.
Πιο αναλυτικά
Τα σημερινά αυτοκίνητα είναι πιο τεχνολογικά προηγμένα, αλλά και μεγαλύτερα/βαρύτερα από ποτέ. Αναμενόμενη εξέλιξη μέχρι ενός σημείου, καθώς περισσότερες τεχνολογίες και πλουσιότερος εξοπλισμός σημαίνει ότι κάπως θα πρέπει να χωρέσουν, συν φυσικά την αύξηση στο μέσο όρο αναστήματος των ανθρώπων. Μεγαλύτερες διαστάσεις, όμως, μεταφράζονται και σε πρακτικά προβλήματα, όπως η ορατότητα. Από τη μία, δηλαδή, έχουμε ένα σωρό ηλεκτρονικά συστήματα, από την άλλη κάποια λύνουν θέματα που τα ίδια δημιουργούν.
Στο πακέτο ADAS για παράδειγμα, η ανίχνευση τυφλών σημείων περιλαμβάνεται στις πιο χρήσιμες εφαρμογές. Κάτι, ωστόσο, που έχουν καταστήσει απαραίτητο τα ίδια, τα σύγχρονα αυτοκίνητα, με το «μπούγιο» τους. Το IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) διεξήγαγε έρευνα, όπου ανέλυσε τη διαφορά στην ορατότητα προς τα εμπρός μεταξύ 6 μοντέλων, με 25 χρόνια διαφοράς ανάμεσα στις σημερινές και τις τότε γενιές τους. Chevrolet Suburban, Ford F-150, Honda Accord, Honda CR-V, Jeep Grand Cherokee και Toyota Camry μπήκαν στο μικροσκόπιο, φανερώνοντας αύξηση των τυφλών σημείων έως και 58%! Ή, να το θέσουμε διαφορετικά, μείωση της ορατότητας προς τα εμπρός σε ακτίνα 10 μέτρων στο ίδιο ποσοστό.
Το Honda CR-V παρουσίασε σημαντική μείωση στην ορατότητα σε διάστημα 25 ετών, καθώς το 1997 στην πρώτη του γενιά, ο οδηγός μπορούσε να δει το 68% της περιοχής 10 μέτρων μπροστά από το όχημα. Στο μοντέλο του 2022 μπορούν πλέον να δουν μόνο το 28% αυτής. Το Suburban παρουσίασε επίσης μεγάλη μείωση, με την ορατότητα να μειώνεται από 56% το 2000, σε μόλις 28% το 2023. Accord και Camry τα πήγαν πολύ καλύτερα. Η ορατότητα στο Honda μειώθηκε μόλις κατά 5,0% στην 25ετία (από 65 σε 60), ενώ το Camry έχει χάσει ελάχιστα την ορατότητά του προς τα εμπρός όλα αυτά τα χρόνια, με το 57% της περιοχής των 10 μέτρων να είναι ορατή στους οδηγούς σήμερα σε σύγκριση με 61% το 2007. Το F-150 σημείωσε επίσης μείωση, αλλά όχι τόσο μεγάλη όσο θα περίμενε κανείς. Η ορατότητα μειώθηκε από ένα τρομερά χαμηλό 43% το 1997 σε 36% το 2015.
Όπως βλέπουμε, το μεγαλύτερο πρόβλημα το έχουν τα SUV και το μοναδικό pick up που δοκιμάστηκε. Λογικό από τη μία, ελέω διαστάσεων, περίεργο λόγω θέσης οδήγησης (ψηλή, πανοραμική κλπ). Το IIHS αποδίδει τη μείωση της ορατότητας προς τα εμπρός στα CR-V και Suburban στα ψηλότερα καπό και τους μεγαλύτερους καθρέφτες, που μπορούν να «κρύψουν» παιδιά, πεζούς και τους ποδηλάτες.