Το Lada Niva, ένα ρωσικό αυτοκίνητο που συνδυάζει τραχύτητα και απλότητα, κάνει την πρώτη του εμφάνιση σε δημοπρασία στο Pebble Beach Concours d’Elegance, μια εκδήλωση που φιλοξενεί πολυτελή κλασικά αυτοκίνητα. Το συγκεκριμένο μοντέλο, που έχει διανύσει μόλις 45.000 χλμ., αναγνωρίζεται για την αντοχή και την αξιοπιστία του, έχοντας υπηρετήσει σε πολλές δύσκολες συνθήκες.
Παρά την αμφιβολία για την ακριβή χιλιομετρική του απόσταση, η συμμετοχή του σε αυτή τη διοργάνωση δείχνει τη νοσταλγία του κοινού για παλιά, λιτά αυτοκίνητα. Το Lada Niva, με την απλότητά του, διεκδικεί την προσοχή σε έναν κόσμο γεμάτο πολυτέλεια, με το σφυρί της δημοπρασίας να χτυπά στις 15 Αυγούστου.
Πιο αναλυτικά
Ανέκαθεν το Pebble Beach Concours d’Elegance, στην Καλιφόρνια, συγκεντρώνει την αφρόκρεμα κλασικών αυτοκινήτων, εξαιρετικά εύπορων συλλεκτών και γενικότερου τζετ-σετ. Μόνο που τώρα ένα απλό, σπαρτιάτικο, τραχύ σα σιβηρική τούνδρα, ρωσικό Lada Niva κάνει για πρώτη φορά την εμφάνισή του

Εργατικό, τίμιο, άσπαστο. Το ξέρουν και οι πέτρες: με το Niva δεν μένεις ποτέ. Περνάς από οπουδήποτε. Δεν μασάς στα δύσκολα. Κι άσε τα ηλεκτρονικά να παλεύουν με τα σοφιστικέ τσιπάκια τους
Το θυμάστε; Οι παλαιότεροι, σίγουρα. Οι νεότεροι, ας μάθουν. Ήταν αυτό που έβγαινε από το 1977, αδάμαστο, αμάσητο και άκρως κουραστικό. Ταλαιπωρία σκέτη να το οδηγείς, ειδικά σε νορμάλ συνθήκες στο δρόμου
Το Lada Niva δεν είχε κάνει καμιά υποχώρηση σε ανέσεις και μπουρζουαζία.
Απεικόνιζε την τραχύτητα και αποτελεσματικότητα ενός αυτοκινήτου που, σε αντίθεση με άλλες πρίμιουμ κατασκευές, ήταν φτιαγμένο για να πηγαίνει εκεί που του λες χωρίς δισταγμούς.
Σα σκύλος εργασίας που αδιαφορεί για τις λάσπες, τις πέτρες και τα δύσκολα μονοπάτια. Κοινώς, το Niva δεν έκανε για να πηγαινοέρχεσαι στα ακριβά προάστια της πόλης. Θα εισέπραττες τη χλεύη. Δεν ήταν για ταξίδι. Κατέληγες με ασπιρίνες. Δεν ήταν για να βγάλεις γκόμενα. Τέλος

Βίωσε σαράντα ένα συναπτά έτη, με μερικές μικροβελτιώσεις (ταμπλό, ποτηροθήκες, υπολογιστής ταξιδίου) και ένα ρυπογόνο, παλιό μοτέρ μόλις 83 ίππων και ακατάσχετων 226 g/C02.
Τόσα χρόνια τώρα είχε βγάλει ασπροπρόσωπο κόσμο και κοσμάκι. Κι όχι μόνο εκεί. Παντού. Ως όχημα του στρατού, σε ναυαγοσώστες, όχημα βοήθειας σε κατσάβραχα,κάνει και για σακιά με πατάτες. Παντού, λέμε.
Βγαλμένο από τα σπλάχνα ενός σοβιετικού πριμιτίφ, αδιάφορο για κοινωνικά κλισέ και τον αυτοκινητικό καθωσπρεπισμό. Ίσως λίγοι θυμούνται πως κάτω απ΄το τετράγωνο, ντεπασέ αμάξωμά του βρισκόταν το πάλαι ποτέ Fiat 124. Και ίσως έχει περάσει στα ψιλά των στατιστικών ότι είναι το μακροβιότερο τετρακίνητο αυτοκίνητο στην αρχική του μορφή

Μάλιστα, συμμετείχε μέχρι και στο Ράλι-Ντακάρ ένα τέτοιο. Αλλά ακόμα και αν δεν κατέβαινες σε τέτοιου τύπου αγώνες αντοχής, η ελληνική ύπαιθρος το τίμησε δεόντως. Πραγματικό εργαλείο, τετράτροχη cult μορφή της διπλανής πόρτας που πέρασε τα πιο σκληρά τεστ ταλαιπωρίας
To Niva δεν ήταν φλώρος
Στις περισσότερες των περιπτώσεων, επιβίωσε.
Μάλιστα, και σε κάποιες άλλες αναστήθηκε χάρη στο μεράκι κάποιων ανθρώπων που συνέχισαν να βλέπουν σε αυτό το τετράγωνο σχήμα και την παροιμιώδη αντοχή έναν εκπρόσωπο μιας ξεχασμένης κατηγορίας.
Μιας κατηγορίας που μετέτρεψε τα 4×4 σε όλο και πιο χλιδάτα, άνετα, για κάποιους, φλώρικα. Ε, το Lada τουλάχιστον δεν ήταν με τίποτα φλώρος.

Βασικά, το Lada ήταν μια κατηγορία μόνο του. Τρία διαφορικά, ελάχιστη ισχύς από την ατμοσφαιρικό κινητήρα της Fiat, πάμφθηνο στην συντήρησή του και άσπαστο. Αλλά τόσο, μα τόσο κουραστικό. Σαν ένα στρατιωτικό όχημα με πινακίδες
Πωλείται
Τώρα, λοιπόν, αυτό το μπεζ που βλέπετε, με μόλις 45.000 χλμ. στο οδόμετρο κατεβαίνει, για πρώτη φορά, σε μία έκθεση όπου συγκεντρώνεται ό,τι πιο ακριβό κυκλοφορεί στον πλανήτη.
Θα τα καταφέρει; Πάντως, σύμφωνα με τους διοργανωτές, υπάρχει μία έντονη νοσταλγία για παλιά σχήματα, που περιλαμβάνει ακόμα και τέτοιου είδους αυτοκίνητα που ποτέ δεν θα υπολόγιζες να έβλεπες σε μία τέτοια διοργάνωση πανάκριβων κατασκευών

Βέβαια, τα χιλιόμετρα δεν ξέρουμε αν είναι απολύτως πραγματικά. Βλέπετε, το οδόμετρο του Lada Niva είχε «χώρο» για μόλις πέντε ψηφία. Έτσι, κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ότι δεν έχει τερματίσει τα 100.000 χλμ. κάνα δυο φορές και είναι τα 44.000 που έχουν προστεθεί
Τελοσπάντων, αυτά βρίσκονται όταν συμμετέχεις σε μία τέτοιου είδους διοργάνωση.
Αυτό που έχει σημασία είναι το κομβικό τις εμφάνισης. Ένα σκληροπυρηνικό, λιτό και εμβληματικά φθηνό αυτοκίνητο διεκδικεί τα φώτα σας.
Και για την ώρα, πάντως, μάλλον τα εισέπραξε εφόσον φτάσατε μέχρι το τέλος του κειμένου. Άξιο Niva, ζήσε τα λίγα λεπτά δημοσιότητάς σου. Το σφυρί χτυπά στις 15 Αυγούστου.
Price on request εδώ.

Photo: Concours Pebble Beach