Το άρθρο αναφέρεται στην καινοτομία της Lexus, η οποία το 2018 παρουσίασε το ES, το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που χρησιμοποιεί κάμερες αντί για παραδοσιακούς πλαϊνούς καθρέπτες. Αυτή η τεχνολογία επιτρέπει στον οδηγό να βλέπει την εικόνα που καταγράφουν οι κάμερες σε δύο οθόνες στο εσωτερικό του οχήματος, προσφέροντας καλύτερη ορατότητα σε διάφορες καιρικές συνθήκες.
Οι κάμερες συμβάλλουν επίσης στη βελτίωση της αεροδυναμικής και στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, κάτι που καθίσταται ολοένα πιο σημαντικό λόγω περιβαλλοντικών κανονισμών. Αν και η τεχνολογία αυτή μπορεί να απαιτεί εξοικείωση, αναμένεται να εξελιχθεί σε αναγκαία επιλογή για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Πιο αναλυτικά
Η ψηφιοποίηση των αυτοκινήτων συντελείται με καταιγιστικούς ρυθμούς, όμως δεν είναι όλοι υποστηρικτές της. Ας πάρουμε για παράδειγμα την αντικατάσταση των παραδοσιακών πλαϊνών καθρεπτών με κάμερες. Ήδη οι Audi, Honda , Hyundai, Mazda και αρκετές ακόμα αυτοκινητοβιομηχανίες ενσωματώνουν σε μοντέλα τους την αντίστοιχη τεχνολογία, η οποία υποκαθιστά τα κλασικά κάτοπτρα με κάμερες και οθόνες. Η θέα προς τα πίσω προβάλλεται σε δυο μικρά μόνιτορ στο εσωτερικό των θυρών, με τον οδηγό να μπορεί να ρυθμίσει πολλές παραμέτρους όπως φωτεινότητα, η εστίαση κλπ. Ποιος, όμως, ήταν αυτός που έκανε την αρχή;
Ο τίτλος του πρωτοπόρου «αντι-καθρεπτάκια» πηγαίνει στην Ιαπωνία, και συγκεκριμένα τη Lexus, η οποία με το προηγούμενο ES (ακόμα διατίθεται βασικά, παρότι μόλις παρουσιάστηκε το καινούργιο) πρόλαβε στο παρά πέντε την Audi και το e-tron, πίσω στο 2018, παρουσιάζοντας το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με κάμερες αντί πλαϊνών κατόπτρων, στον προαιρετικό εξοπλισμό. Βέβαια εδώ μπαίνει ο αστερίσκος του VW XL1, που λάνσαρε την εν λόγω τεχνοτροπία το 2012, αλλά μιλάμε για ένα αυτοκίνητο σε διαθεσιμότητα μόλις 250 κομματιών. Οπότε, για να είμαστε απολύτως σωστοί, ας βάλουμε και το «ευρείας» μπροστά από το «παραγωγής», για να μη στερήσουμε κάτι από το επίτευγμα του ES ΜΚ7 (XZ210).
H ιαπωνική λιμουζίνα έχει στο εσωτερικό της δύο οθόνες μεγέθους 5 ιντσών η κάθε μία, από τις οποίες ο οδηγός βλέπει την εικόνα που καταγράφουν οι κάμερες. Έτσι, όπως λέει η Lexus, εξασφαλίζεται η ιδανική ορατότητα ανεξαρτήτως εξωτερικών καιρικών συνθηκών αλλά και φωτισμού. Μάλιστα όταν ο οδηγός ανάβει φλας ή επιλέγει την όπισθεν, τότε η εικόνα που βλέπει από τις οθόνες αλλάζει προκειμένου να βελτιστοποιεί την ορατότητά του. Ακόμη ένα πλεονέκτημα των καμερών αντί για εξωτερικούς καθρέφτες είναι και το πιο λεπτό «μπράτσο», το οποίο βελτιώνει την αεροδυναμική και ελαχιστοποιεί τους αντίστοιχους θορύβους. Αυτό το τελευταίο περί αεροδυναμικής, είναι και το «κλου» της όλης υπόθεσης.
Το σχήμα και το μέγεθος των καμερών, είναι ασύγκριτα μικρότερα και πιο αποδοτικά κόντρα στον αέρα συγκριτικά με τα «αυτιά» που θυμίζουν οι καθρέπτες. Οι κατασκευαστές πλέον επιζητούν την εξοικονόμηση και του παραμικρού γραμμαρίου CO2, με τις κάμερες να αποτελούν σημαντικό σύμμαχο. Σύμφωνα με την Audi, η μείωση του συντελεστή οπισθέκουσας κατά 1/100 οδηγεί σε μια μείωση κατανάλωσης περίπου στο 2%. Όπερ εστί 2 με 3 γρ.CO/χλμ. λιγότερα. Καταλαβαίνουμε λοιπόν πως οι κάμερες μπορεί να απαιτούν εξοικείωση και φαινομενικά να είναι ανούσιες, όμως ουσιαστικά η χρήση τους τείνει να εξελιχτεί σε καταναγκαστική ελέω περιβαλλοντικών νομοθετημάτων.