Σε συνέχεια της κυβερνητικής πρωτοβουλίας για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και την ψήφιση του ν.5113/2024, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ ορίστηκε εξ’ αρχής από την πολιτεία μας ως βασικό επιχειρησιακό μέλος της Πολιτείας (ΦΕΚ Y.O.Δ.Δ 1355/10.01.2024) και συμμετέχει στις διεργασίες της ομάδας εργασίας των συναρμόδιων υπουργείων για την προετοιμασία εφαρμογής των διασταυρωτικών ελέγχων οχημάτων.
Αυτή την περίοδο οι αρμόδιες υπηρεσίες των συναρμόδιων υπουργείων εργάζονται πυρετωδώς για την επιτυχή έναρξη εφαρμογής ενός μέτρου που δεν υπάρχει προηγούμενο για την χώρα μας. Πρόκειται για ένα ιστορικό βήμα διότι για πρώτη φορά δημιουργείται ένα πλήρως ενοποιημένο μητρώο οχημάτων συγκεντρώνοντας όλη την πληροφορία για την ταυτότητα και νόμιμη κυκλοφορία των οχημάτων, ενοποιώντας πολλές βάσεις δεδομένων που τηρούνταν σε διάφορες αρμόδιες υπηρεσίες έως σήμερα και δεν επικοινωνούσαν μεταξύ τους.
Το μητρώο αυτό αφενός αποτελεί ένα πολύ σημαντικό εργαλείο εξυπηρέτησης των πολιτών αφού όλη αυτή η πληροφορία θα αναρτάται στο εξής στην πλατφόρμα του gov.gr μειώνοντας έτσι τη γραφειοκρατία, αφετέρου διότι δημιουργείται ένα ισχυρό ψηφιακό εργαλείο για την απομακρυσμένη εποπτεία της κυκλοφορίας των οχημάτων από την Πολιτεία. Σε αυτά τα πλαίσια αναμένεται πολύ σύντομα να ελεγχθούν (on-line) όλα τα κυκλοφορούντα ώστε να διαπιστωθεί εύκολα πλέον αν πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις κυκλοφορίας τους για τον τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ, την ασφάλισή τους και την ενημερότητα των τελών κυκλοφορίας τους.
Ειδικότερα για το ΚΤΕΟ, έως σήμερα βάσει ισχυόντων στοιχείων προϋπολογίζεται ότι σχεδόν 3 εκ. οχήματα παραμένουν εκτός διαδικασίας, ο ακριβής αριθμός αναμένεται να εξαχθεί με την ολοκλήρωση εντοπισμού των αδρανών οχημάτων, των οχημάτων δηλαδή για τα οποία δεν διακρίνονται σωρευτικά στα τελευταία 7 έτη ίχνη τους για τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ, ασφάλιση και πληρωμή τελών κυκλοφορίας. Σε κάθε περίπτωση αποτελεί θλιβερό γεγονός που εγείρει σημαντικά ζητήματα οδικής ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος, ενώ το μέγεθος της αποχής από το ΚΤΕΟ είναι πρωτοφανές ακόμη και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Διακρίνεται επίσης ότι παρόλο τις αναφορές στα ΜΜΕ όλα τα προηγούμενα χρόνια, το μέγεθος των ανελέγκτων οχημάτων παραμένει σχεδόν αμετάβλητα υψηλό. Γεγονός που υποδηλώνει είτε ότι τελικά τα αδρανή οχήματα θα είναι περίπου 3 εκ. είτε οι αμελείς οδηγοί δεν πιστεύουν ότι τελικά θα εφαρμοστεί το μέτρο των διασταυρωτικών ελέγχων.
Η εφαρμογή του νόμου προγραμματίζεται για τον Ιούνιο του 2025, και περιλαμβάνει:
- Δύο διασταυρώσεις ετησίως (ανά εξάμηνο).
- Επαναληπτικό έλεγχο συμμόρφωσης εντός τριών μηνών για τους παραβάτες.
- Διπλασιασμό των ποινών σε περίπτωση υποτροπής.
- Αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για τους υπότροπους παραβάτες.
- Στο πλαίσιο αυτό, όλα τα κυκλοφορούντα οχήματα θα ελέγχονται αυτόματα και διαδικτυακά, προκειμένου να διαπιστωθεί αν πληρούν τις βασικές υποχρεώσεις τους: τεχνικός έλεγχος ΚΤΕΟ, ασφάλιση και εξόφληση τελών κυκλοφορίας.
Τι ισχύει για τα πρόστιμα:
Σημειώνεται ότι το πρόστιμο για ΚΤΕΟ, έπειτα από αναθεωρήσεις τα τελευταία έτη έχει καθοριστεί στο ποσό των 200 ευρώ, μειούμενο στο 1/8 αν το όχημα ελεγχθεί εντός 10 ημερών και προσκομιστεί ισχύον δελτίο ΚΤΕΟ. Σύμφωνα όμως με το σχέδιο του νέου ΚΟΚ που οδηγείται προς ψήφιση μέσα στις επόμενες εβδομάδες, το πρόστιμο ΚΤΕΟ για ΙΧΕ, Ελαφρά Φορτηγά και Μοτοσικλέτες προβλέπεται σε 150 ευρώ και αφαίρεση αδείας & πινακίδων κυκλοφορίας για 15 ημέρες και για τα Βαρέα οχήματα αντίστοιχα σε 350 ευρώ και 30 ημέρες.
Σύσταση προς τους οδηγούς:
Καθώς αναμένεται σταδιακά να εντοπίζονται εκατοντάδες χιλιάδες παραβάτες, συστήνεται στους ιδιοκτήτες οχημάτων να προγραμματίσουν άμεσα τον τεχνικό τους έλεγχο, ώστε:
- Να αποφύγουν επαναλαμβανόμενα πρόστιμα.
- Να μη βρεθούν αντιμέτωποι με καθυστερήσεις στα ραντεβού ΚΤΕΟ, λόγω της μαζικής ζήτησης που θα προκύψει μετά την έναρξη των διασταυρώσεων.
- Να αξιοποιήσουν τα χρήματά τους σε αναγκαίες επισκευές και συντηρήσεις και όχι σε πρόστιμα.