Το Volkswagen Polo γιορτάζει φέτος τα 50 του χρόνια, από την πρώτη του κυκλοφορία το 1975, και έχει ξεπεράσει τις 20 εκατομμύρια πωλήσεις σε έξι γενιές. Το σλόγκαν «Μικρό εξωτερικά.
Μεγάλο εσωτερικά» αναδείκνυε την προσφορά του ως προσιτού και ευρύχωρου αυτοκινήτου, κατακτώντας την αγορά σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Καθ’ όλη τη διάρκεια της πορείας του, το Polo έχει εξελιχθεί με καινοτόμα χαρακτηριστικά ασφάλειας και αποδοτικούς κινητήρες, ενώ έχει κερδίσει πολυάριθμα βραβεία, όπως το Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2010.
Η τρέχουσα έκτη γενιά, που παρουσιάστηκε το 2017, προσφέρει προηγμένα συστήματα υποβοήθησης και αναμένονται αναβαθμίσεις το 2025.
Πιο αναλυτικά
To Volkswagen Polo γιορτάζει 50 χρόνια από τότε που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στις αρχές Μαΐου 1975 και μέχρι σήμερα στις έξι γενιές του έχει ξεπεράσει τις 20 εκατομμύρια πωλήσεις. Το σλόγκαν που χρησιμοποιούσε η Volkswagen πριν από 50 χρόνια για να διαφημίσει το πιο νέο της προϊόν εκείνη την εποχή ήταν «Μικρό εξωτερικά. Μεγάλο εσωτερικά» και κανείς δεν περίμενε ότι το μικρό δίθυρο όχημα θα γινόταν best seller – σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, για πάρα πολλά χρόνια.
Το Polo αντιπροσώπευε το βασικό προσιτό αυτοκίνητο της εποχής, όταν στην γκάμα της γερμανικής φίρμας υπήρχαν το Passat (1973) και το Golf (1974) που διαδέχτηκε το θρυλικό VW Beetle. Το Polo έχει καταφέρει να διαμορφώσει την κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων εδώ και δεκαετίες, ενώ έχει αποσπάσει και διάφορα βραβεία όπως το Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2010, το Παγκόσμιο Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2010 και το Παγκόσμιο Αυτοκίνητο Πόλης 2018. Το μικρό όχημα που ξεκίνησε το 1975 ως ένα απλό δίθυρο, επεκτάθηκε στις έξι γενιές του σε πάρα πολλές εκδόσεις, όπως hatchback Polo, coupe, σπορ G40 ή GTI, πολύχρωμο Harlequin, station wagon, notchback με το όνομα Derby, CrossPolo, Polo BlueMotion και, φυσικά, ως ένα εξαιρετικά δυναμικό Polo R WRC, το οποίο στέφθηκε με τέσσερις τίτλους Παγκοσμίου Πρωταθλήματος στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι από το 2013 έως το 2016.
Κάθε γενιά του Polo προσέφερε περισσότερο χώρο και άνεση, πιο αποδοτικούς κινητήρες και καινοτόμα χαρακτηριστικά ασφαλείας. Νέα χαρακτηριστικά όπως μπροστινοί και πλευρικοί αερόσακοι, υδραυλικό τιμόνι, προεντατήρες ζωνών και ABS εισήχθησαν και διασφάλισαν την επιτυχία του Polo. Το επόμενο σημαντικό βήμα ακολούθησε η πλατφόρμα MQB που έθεσε νέα πρότυπα όσον αφορά τη συνδεσιμότητα, την ασφάλεια και τη δυναμική οδήγησης και έκανε το μοντέλο ακόμα πιο ψηφιακό και καινοτόμο. Σήμερα, το μικρό αυτοκίνητο διαθέτει συστήματα υποβοήθησης και άνεσης που διαφορετικά θα ήταν διαθέσιμα μόνο σε ανώτερες κατηγορίες οχημάτων. Το μοντέλο εξακολουθεί να είναι πολύ δημοφιλές παγκοσμίως και θα αναβαθμίζεται το 2025.
Polo I
Το πρώτο Polo, που παρουσιάστηκε στη Γενεύη τον Μάρτιο του 1975, ήταν ένα πιο απλά εξοπλισμένο δίθυρο μοντέλο σε σύγκριση με το Audi 50, στο οποίο βασίστηκε τεχνικά και προσφερόταν παράλληλα από την Audi. Το Polo, ήταν αρχικά διαθέσιμο με κινητήρα 0.9 λτ. 40 PS, ενώ με μήκος 3,5 μ. προσέφερε χώρο για τέσσερα άτομα συν τις αποσκευές. Η αρχική έκδοση του Polo κατασκευαζόταν μέχρι το 1978 και η ανανεωμένη έκδοση μέχρι το 1981. Παρήχθησαν περισσότερα από 1,1 εκατομμύριο οχήματα, συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης Derby notchback με ευρύχωρο χώρο αποσκευών, που κατασκευαζόταν από το 1977 έως το 1981.
Polo II
Τον Σεπτέμβριο του 1981, η Volkswagen παρουσίασε τη δεύτερη γενιά του Polo με ένα πλήρως ανασχεδιασμένο αμάξωμα που έφτασε τα 3,66 μέτρα. Αυτό το Polo ήταν ένα δίθυρο μικρό station wagon με γενναιόδωρους χώρους. Μόλις ένα χρόνο αργότερα, ακολούθησε ένα fastback coupé με πιο ισχυρούς βενζινοκινητήρες. Το Polo Coupé GT40 κυκλοφόρησε ως μοντέλο περιορισμένης έκδοσης το 1987 και ήταν το πιο ισχυρό τότε με 1.3 λτ. 115 PS. Παράλληλα το 1987 έκανε ντεμπούτο στο Polo ο μικρότερος ντίζελ κινητήρας 1.3 λτ. με ισχύ 45 PS. Το Polo II κατασκευάστηκε συνολικά για 13 χρόνια, με πωλήσεις άνω των 2,7 εκατομμυρίων μονάδων.
Polo III
Η τρίτη πλήρως ανανεωμένη γενιά ακολούθησε το 1994 με νέο αμάξωμα (5θυρο για πρώτη φορά), πλαίσιο και κινητήρες. Οι αυξημένες εξωτερικές διαστάσεις εξασφάλισαν βελτιωμένους χώρους και εισήχθησαν σύγχρονα συστήματα ασφαλείας όπως αερόσακοι, εντατήρες ζωνών ασφαλείας και ABS. Το 1995, κυκλοφόρησε ένα από τα πιο περίεργα μοντέλα Polo: το Polo Harlequin, του οποίου τα τέσσερα χρώματα μπορούσαν να συνδυαστούν σε ένα αρθρωτό σχεδιασμό. Από το 1997, το Polo ήταν διαθέσιμο ως station wagon. Μια περιορισμένη ειδική σειρά έκανε το ντεμπούτο της το 1998: το Polo GTI 1.6 με 125 PS. Συνολικά 3,5 εκατομμύρια Polo III παρήχθησαν.
Polo IV
Το Polo τέταρτης γενιάς που παρουσιάστηκε το 2001, είχε νέο σχεδιασμό με τέσσερις μεγάλους στρογγυλούς προβολείς και ήταν 15 εκατοστά μακρύτερο και 5 εκατοστά φαρδύτερο από τον προκάτοχό του. Νέοι κινητήρες, συμπεριλαμβανομένων τρικύλινδρου και ισχυρών υπερτροφοδοτούμενων στο Polo GTI, παρείχαν περισσότερη ισχύ. Χαρακτηριστικά ασφαλείας όπως μπροστινοί και πλευρικοί αερόσακοι, υδραυλικό τιμόνι και ABS ήταν στάνταρ. Το Polo GTI 1.8 150 PS ακολούθησε το 2006, μαζί με το crossover CrossPolo και το Polo BlueMotion με εκπομπές CO2 μόνο 99 γρ./χλμ. Συνολικά 4,1 εκατομμύρια μοντέλα τέταρτης γενιάς έφυγαν από τις πύλες του εργοστασίου.
Polo V
Το Polo πέμπτης γενιάς, το οποίο γιόρτασε την παγκόσμια πρεμιέρα του τον Μάρτιο του 2009, ήταν μακρύτερο από τον προκάτοχό του με μήκος σχεδόν τέσσερα μέτρα. Πέντε νέοι κινητήρες συμπλήρωσαν τη γκάμα μοντέλων, συμπεριλαμβανομένου του Polo BlueMotion που παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2009 και κατανάλωσε μόνο 3,3 λτ./100 χλμ. πετρέλαιο. Το σπορ Polo GTI ήταν ξανά μέρος της γκάμας μοντέλων, και το ειδικό μοντέλο Polo R WRC Street με τον 2.0 κινητήρα TSI των 220 PS ήταν διαθέσιμο προς παραγγελία για πρώτη φορά. Το ταχύτερο Polo παραγωγής μέχρι τότε έφερε την αίσθηση μηχανοκίνητου αθλητισμού του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι (WRC) στο δρόμο. Η Volkswagen πούλησε συνολικά 6,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα Polo V μεταξύ 2009 και 2017.
Polo VI
Το Polo έκτης γενιάς που παρουσιάστηκε το 2017, βασίστηκε για πρώτη φορά στην πλατφόρμα MQB, δίνοντάς του πολλά προαιρετικά χαρακτηριστικά από ανώτερες κατηγορίες οχημάτων. Αυτά περιλάμβαναν αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, σύστημα αλλαγής λωρίδας με παρακολούθηση τυφλού σημείου και Adaptive Cruise Control. Το Polo VI μεγάλωσε σε μήκος κατά 81 χιλιοστά και πλέον προσέφερε χώρο αποσκευών 351 λίτρων. Το 2021, το Polo ανανεώθηκε πλήρως με βελτιωμένο σχεδιασμό αμαξώματος και νέα προαιρετικά χαρακτηριστικά όπως προβολείς LED IQ.LIGHT matrix και συστήματα υποβοήθησης όπως το IQ.DRIVE Travel Assist. Το ταμπλό ψηφιοποιήθηκε και προσέφερε οθόνες με διαγώνιο οθόνης έως 25 εκατοστά, καθώς και πολυάριθμες ψηφιακές λειτουργίες όπως ασύρματη φόρτιση και App-Connect. Το νέο Polo GTI ακολούθησε το καλοκαίρι του 2021 με έναν ισχυρό υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 2.0 λτ. και ισχύ 207 PS. Το 2023, το περιορισμένης έκδοσης ειδικό μοντέλο Polo GTI Edition 25 έκανε το ντεμπούτο του με αποκλειστικό εξοπλισμό για να σηματοδοτήσει την 25η επέτειο του Polo GTI. Η Volkswagen έχει κατασκευάσει περισσότερες από 2,5 εκατομμύρια μονάδες του Polo VI μέχρι σήμερα.