Η Skoda γιόρτασε την 130ή της επέτειο με την εκδήλωση Classic Days στο Loučeň Chateau κοντά στην Πράγα, παρουσιάζοντας εμβληματικά μοντέλα που καθόρισαν την εξέλιξή της. Οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να οδηγήσουν σπάνια αυτοκίνητα από το 1940 και μετά, όπως το Rapid OHV και το Favorit, και να βιώσουν την ιστορική εξέλιξη της μάρκας από το πρώτο ποδήλατο των Laurin & Klement μέχρι τη σύγχρονη εποχή υπό την ομπρέλα του Ομίλου Volkswagen. Η εκδήλωση ανέδειξε την πλούσια κληρονομιά της Skoda, από τα πρώτα μηχανοκίνητα ποδήλατα και το Voiturette A, μέχρι τα πολυτελή μοντέλα όπως το Superb 3000 OHV και το σπορ 110 R Coupé.
Πιο αναλυτικά
Η Skoda γιορτάζει φέτος την 130ή της επέτειο, γεγονός που τίμησε μέσα από την εκδήλωση Classic Days που πραγματοποιήθηκε στο μπαρόκ κάστρο-ξενοδοχείο Loučeň Chateau (περίπου 30 χλμ. έξω από την Πράγα). Εκεί η Skoda παρουσίασε εμβληματικά μοντέλα που καθόρισαν την εξέλιξή της και εμείς είχαμε τη μεγάλη τύχη και χαρά να οδηγήσουμε αυτοκίνητα που ήταν κατασκευασμένα από το 1940 και μετά, αλλά και να βρεθούμε συνοδηγοί ή στο πίσω κάθισμα παλαιότερων μοντέλων.
Για περισσότερα από 130 χρόνια η Skoda εξελίσσεται, από το πρώτο ποδήλατο των Laurin & Klement – κατασκευασμένο στη Mladá Boleslav, έως σήμερα που η μάρκα διαθέτει την πιο σύγχρονη γκάμα στην ιστορία της. Όλα ξεκίνησαν το 1895, όταν άρχισε η παραγωγή ποδηλάτων, ενώ μόλις 4 χρόνια αργότερα, το 1899 έκαναν την εμφάνισή τους τα πρώτα μηχανοκίνητα ποδήλατα και μοτοσικλέτες. Το 1901 η Skoda πραγματοποίησε την παρθενική αγωνιστική συμμετοχή και το 1905 δημιουργήθηκε το πρώτο αυτοκίνητο Voiturette A. Η καθοριστική συγχώνευση της Laurin & Klement με τη Skoda Engineering Works του Πίλσεν έγινε πριν από ακριβώς 100 χρόνια, το 1925. Μετέπειτα η Skoda κατασκεύασε πολλά μοντέλα όπως θα δείτε παρακάτω και το 1987, το πρώτο Skoda με κίνηση στους εμπρός τροχούς, το Favorit σηματοδότησε την αρχή της σύγχρονης εποχής. Πολύ σημαντικό ορόσημο η ένταξη της Skoda το 1991 στον Όμιλο Volkswagen που της επέτρεψε να μετασχηματιστεί σε έναν από τους πιο επιτυχημένους κατασκευαστές αυτοκινήτων παγκοσμίως.
Δώδεκα συνολικά παλιά και εξαιρετικά σπάνια Skoda ήταν οι απόλυτοι αστέρες της εκδήλωσης «Classic Days». Από αυτά τα 9 ήταν διαθέσιμα για οδήγηση και εμείς μέσα σε λίγες ώρες που είχαμε στη διάθεσή μας προλάβαμε και οδηγήσαμε τα 5. Αυτά ήταν το Rapid OHV (1940), το 1101 «Tudor» (1948), το 110 R (1971), το Rapid 135 (1988) και το Favorit (1990). Επίσης, καθίσαμε στο πολύ αναπαυτικό πίσω κάθισμα του Superb 3000 OHV του 1939 και εντυπωσιαστήκαμε από τον απίστευτα πολύ χώρο που επέτρεπε τέντωμα των ποδιών, τα πτυσσόμενα παιδικά καθίσματα (!) και την πολυτέλεια με τις χειροποίητες λεπτομέρειες.
Η μεγαλύτερη ίσως εμπειρία ήταν η οδήγηση του Rapid OHV (1940), γιατί είχε μεγάλο βαθμό δυσκολίας σε σχέση με τα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα που είναι πολύ εύκολα στην οδήγηση. Από το τιμόνι με τον απίστευτο «τζόγο» και το πεντάλ των φρένων που ήθελε όλη τη δύναμη για να πιάσει, έως και το δύσκολο στις αλλαγές κιβώτιο των 3 ταχυτήτων που νιώθαμε τα γρανάζια στην παλάμη μας. Το 1101 «Tudor» του 1948 ήταν αισθητά καλύτερο στην οδήγηση και με 4 ταχύτητες. Από εκεί και πέρα το πολύ όμορφο 110 R μας έκλεψε την καρδιά με τον σχεδιασμό του και το γεγονός ότι ήταν η… Porsche 911 του «φτωχού». Το Rapid 135 (1988) αποτέλεσε τη φυσική του εξέλιξη, ενώ το Favorit έκανε τη μεγάλη αλλαγή και μας εξέπληξε με τον πολύ καλό σε αίσθηση λεβιέ του 5τάχυτου σασμάν. Ορισμένα από αυτά μπορείτε να τα δείτε στο λογαριασμό μας στο TikTok.
Εξέλιξη της μάρκας – μοντέλα που άφησαν το αποτύπωμά τους
Laurin & Klement Voiturette A (1905 – 1907)
Το πρώτο αυτοκίνητο των Laurin & Klement, το Voiturette A, παρήχθη από το 1905 έως το 1907 και ήταν ένα διθέσιο όχημα με δικύλινδρο κινητήρα 7 ίππων, ικανό να φτάσει τα 40 χλμ./ώρα. Παρήχθησαν 44 μονάδες, στην τιμή των 3.600 κορώνων (περίπου 150 ημερομίσθια της εποχής). Η κατανάλωση ανερχόταν σε 4 κιλά βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα. Το Voiturette A ακολούθησε το Voiturette B, με κινητήρα 1.399 κ.εκ. και παραγωγή 200 μονάδων.
Laurin & Klement 110 (1925 – 1929)
Το L&K 110, διαθέσιμο ως λιμουζίνα, roadster ή βαν, διέθετε τετρακύλινδρο κινητήρα 1.791 κ.εκ. (25 ίπποι) και αργότερα 1.944 κ.εκ. (30 ίπποι), με κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων και φρένα σε όλους τους τροχούς. Παρήχθησαν 2.985 μονάδες, και ήταν το τελευταίο μοντέλο που έφερε την υπογραφή Laurin & Klement πριν καθιερωθεί το όνομα Skoda.
Skoda 645 (1929 – 1934)
Αντιπροσώπευε την πολυτέλεια της δεκαετίας του ’30. Με εξακύλινδρο κινητήρα 2.492 κ.εκ. (45 ίπποι) και ταχύτητα 90 χλμ./ώρα, ξεχώριζε για την κομψότητα και την προσεγμένη τεχνική του κατασκευή. Το Faux Cabriolet ήταν η κορυφαία έκδοση, με πλούσιο εσωτερικό και αεροδυναμική γραμμή. Παρήχθησαν 758 μονάδες και ένα αυθεντικό αντίγραφο εκτίθεται στο Μουσείο Skoda.
Skoda Popular Monte Carlo (1936 – 1939)
Εμπνευσμένο από τη 2η θέση του Skoda Popular Sport στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο του 1936, το Popular Monte Carlo αποτέλεσε ένα μικρό, κομψό σπορ μοντέλο που συνδύαζε τεχνολογική καινοτομία και σχεδιαστική λεπτότητα. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας 1.386 κ.εκ. παρήγε 31 ίππους, με τελική ταχύτητα 125 χλμ./ώρα και υδραυλικά φρένα — πρωτοπορία για την εποχή. Κατασκευάστηκαν μόλις 72 μονάδες, εκ των οποίων σώζονται περίπου δώδεκα.
Skoda Superb 3000 OHV (1938 – 1949)
Η ονομασία Superb εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1934, και το Superb 3000 OHV (1938 – 1949) έγινε συνώνυμο της πολυτέλειας και της τεχνολογικής προόδου. Με εξακύλινδρο κινητήρα 3.137 κ.εκ. (85 ίπποι), τετρατάχυτο κιβώτιο και ανεξάρτητη ανάρτηση, το μοντέλο έφτανε τα 125 χλμ./ώρα και διατίθετο ως sedan, λιμουζίνα ή cabriolet.
Skoda Rapid 1500 OHV (1939 – 1941)
Το Rapid 1500 OHV δημιουργήθηκε για μεγάλα ταξίδια, με τετρακύλινδρο κινητήρα 1.558 κ.εκ. (46 ίπποι) και τελική ταχύτητα 110 χλμ./ώρα. Η έκδοση Highway ξεχώριζε για την αεροδυναμική σχεδίασή της – ήταν το πρώτο Skoda που δοκιμάστηκε σε αεροδυναμική σήραγγα. Από τις 1.804 μονάδες παραγωγής, οι 110 ανήκαν σε αυτήν τη σειρά.
Skoda 1101 Tudor Cabrio (1946 – 1952)
Η παραγωγή του ξεκίνησε στις 6 Μαΐου 1946 στη Μλάντα Μπόλεσλαβ και συνεχίστηκε στα εργοστάσια Kvasiny και Vrchlabí. Συνολικά παρήχθησαν 66.904 πολιτικές μονάδες και 4.237 στρατιωτικές. Το όνομα «Tudor» προήλθε από τον αγγλικό όρο «two-door», καθώς η πλειονότητα των εκδόσεων ήταν δίθυρη. Το μοντέλο διέθετε ανεξάρτητη ανάρτηση και τετρακύλινδρο κινητήρα 1.089 κ.εκ. (32 ίπποι), με τελική ταχύτητα 100 χλμ./ώρα.
Skoda Sport (1949)
Το Skoda Sport υπήρξε το αγωνιστικό σύμβολο της μεταπολεμικής Skoda. Κατασκευάστηκε σε μόλις δύο μονάδες το 1949 και συμμετείχε στις 24 Ώρες του Le Mans το 1950 — το πρώτο τσεχικό αυτοκίνητο που πήρε μέρος στον ιστορικό αγώνα. Εξοπλιζόταν με τετρακύλινδρο κινητήρα 1.089 κ.εκ., 60 ίππων, και έφθανε τα 160 χλμ./ώρα, χάρη στο ελαφρύ αλουμινένιο αμάξωμα του (590 κιλά).
Skoda Felicia Cabriolet (1959 – 1964)
Το Felicia Cabriolet του 1959 διέθετε τετρακύλινδρο κινητήρα 1.089 κ.εκ. (50 ίπποι) και ανεξάρτητη ανάρτηση, προσέφερε ταχύτητα 120 χλμ./ώρα και ομαλή οδήγηση. Η έκδοση Super του 1962 ανέβασε την ισχύ στους 55 ίππους και την τελική στα 135 χλμ./ώρα. Πρωτοποριακή ήταν η σκληρή αποσπώμενη οροφή από πλαστικό ενισχυμένο με υαλονήματα. Συνολικά παράχθηκαν 14.863 μονάδες.
Skoda Octavia Combi (1961 – 1971)
Η Octavia Combi παρουσιάστηκε το 1960 και παρήχθη ως το 1971, συνδυάζοντας πρακτικότητα και αντοχή. Ο κινητήρας 1.221 κ.εκ. (47 ίπποι) προσέφερε τελική 115 χλμ./ώρα, ενώ ο χώρος αποσκευών έφτανε τα 690 λίτρα (ή 1.050 με αναδίπλωση καθισμάτων). Η πίσω πόρτα δύο τμημάτων ήταν πρωτοπορία για την εποχή, όπως και η δυνατότητα μετατροπής των καθισμάτων σε κρεβάτι. Παρήχθησαν 54.086 μονάδες.
Skoda Trekka (1966 – 1972)
Το Trekka ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε στη Νέα Ζηλανδία με την υποστήριξη της Skoda. Βασισμένο στην Octavia Super και με κινητήρα 1.221 κ.εκ. (40 ίπποι), παρήχθη σε περίπου 3.000 μονάδες. Η αυξημένη απόσταση από το έδαφος και το προαιρετικό μπλοκέ διαφορικό του προσέφεραν εξαιρετικές εκτός δρόμου ικανότητες. Αποτέλεσε πρόδρομο των μελλοντικών SUV της μάρκας και παραμένει σύμβολο καινοτομίας για τη μάρκα.
Skoda 110 R Coupé (1970 – 1980)
Το 110 R Coupé υπήρξε το «σπορ αυτοκίνητο του λαού». Με τετρακύλινδρο κινητήρα 1.107 κ.εκ. (52 ίπποι) και τελική 145 χλμ./ώρα, συνδύαζε αισθητική και ευκολία στην οδήγηση. Η γραμμή του ενέπνευσε το αγωνιστικό 130 RS, γνωστό ως «Porsche της Ανατολής». Παρήχθησαν 57.085 μονάδες στο Kvasiny, με το 93 % να εξάγεται κυρίως στη Δύση.
Skoda 120 GLS (1976 – 1990)
Το 120 GLS ήταν το τελευταίο μεγάλο sedan με κινητήρα πίσω 1.174 κ.εκ. (54 ίπποι) και τελική 140 χλμ./ώρα. Η πολυτελής έκδοση GLS είχε τετραπλούς προβολείς και αναβαθμισμένο εσωτερικό.
Skoda Rapid 135 (1987 – 1990)
Το Rapid 135 υπήρξε ο τελευταίος εκπρόσωπος της εποχής με κινητήρα πίσω. Με τετρακύλινδρο κινητήρα 1.289 κ.εκ. (58 ίπποι) και τελική 150 χλμ./ώρα, διατήρησε το πνεύμα του 110 R σε πιο σύγχρονη μορφή. Παρήχθη σε 10.980 μονάδες και θεωρείται το κύκνειο άσμα της παραδοσιακής μηχανολογίας της Skoda.
Skoda Favorit 136 L (1988 – 1994)
Αναπτύχθηκε υπό την καθοδήγηση του Petr Hrdlička, σχεδιάστηκε από το στούντιο Stile Bertone και ήταν το πρώτο Skoda με κινητήρα και κίνηση εμπρός. Παρουσιάστηκε το 1987 και παρήχθη από το 1988 με τετρακύλινδρο κινητήρα 1.289 κ.εκ. (58 ίπποι) και πεντατάχυτο κιβώτιο, επιτυγχάνοντας ταχύτητα έως 150 χλμ./ώρα. Η παραγωγή του ξεπέρασε τις 780.000 μονάδες, ενώ μαζί με το Forman ξεπέρασε το ένα εκατομμύριο. Το 1991 η Skoda εντάχθηκε στον Όμιλο Volkswagen, γεγονός που άλλαξε καθοριστικά την πορεία της.
Το άρθρο Οδηγήσαμε Skoda από το 1940 στη γιορτή των 130 ετών εμφανίστηκε πρώτα στο AutoGreekNews.