Το άρθρο αναφέρεται στις ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία λόγω των αδειών που λαμβάνουν πολλοί νεοδιορισμένοι δάσκαλοι για λόγους όπως ανατροφή τέκνου και κύηση.
Ο υφυπουργός Παιδείας, Κώστας Βλάσης, επισημαίνει ότι το 23% των νέων διορισθέντων εκπαιδευτικών έχει ήδη λάβει άδεια, δημιουργώντας σημαντικά κενά.
Παρά τις προσπάθειες κάλυψης με αναπληρωτές, τα κενά παραμένουν, ενώ αναμένεται δεύτερο κύμα διορισμών. Ο κ. Βλάσης υπογραμμίζει την ανάγκη αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και την αλλαγή της αντίληψης που τη θεωρεί κατώτερη επιλογή.
Επιπλέον, αναφέρεται στην ανάγκη νομοθετικής ρύθμισης για τα Κέντρα Μελέτης, τα οποία λειτουργούν χωρίς θεσμικό πλαίσιο.
Πιο αναλυτικά
Σημαντικά κενά στα σχολεία δημιουργούν οι άδειες που λαμβάνουν αρκετοί νεοδιορισμένοι εκπαιδευτικοί. Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, περίπου το 23% απουσίασε για λόγους όπως ανατροφή τέκνου, κύηση ή επαπειλούμενη κύηση.
Στην κατάσταση με τα κενά στα σχολεία από τις άδειες που παίρνουν εκπαιδευτικοί αναφέρθηκε ο υφυπουργός Παιδείας, Κώστας Βλάσης μιλώντας σε εκπομπή στο Βεργίνα TV τη Δευτέρα (22.09.2025).
Αρχικά, στη συνέντευξή του ο κ. Βλάσης τόνισε ότι μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να κατατεθεί η νομοθετική ρύθμιση για τη λειτουργία των Κέντρων Μελέτης και σημείωσε πως από την 1η Σεπτεμβρίου διορίστηκαν 10.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι ήδη βρίσκονται στις αίθουσες.
Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα, δεδομένου ότι από το 2020 μέχρι σήμερα έχουν διοριστεί συνολικά περίπου 50.000 εκπαιδευτικοί, πρόσθεσε και συμπλήρωσε ότι στις αρχές του μήνα ήρθε το πρώτο «κύμα» αναπληρωτών, με 24.000 εκπαιδευτικούς να καλύπτουν τα υπάρχοντα κενά, τα οποία όμως συνεχίζουν να υπάρχουν.
Στο σημείο αυτό, ο υφυπουργός επεσήμανε ότι πολλοί από τους νεοδιορισμένους εκπαιδευτικούς είτε δεν αποδέχονται τον διορισμό τους είτε ζητούν άδειες άνευ αποδοχών ή παρατάσεις για την ορκωμοσία τους, ενώ κάποιοι άλλοι απουσιάζουν για σοβαρούς προσωπικούς λόγους.
Το αποτέλεσμα είναι ότι περίπου το 23% των φετινών διορισθέντων εκπαιδευτικών έλαβε άδεια άμεσα, για λόγους όπως ανατροφή τέκνου, κύηση ή επαπειλούμενη κύηση, τόνισε.
Τα ακραία παραδείγματα
Ο κ. Βλάσης έφερε συγκεκριμένα παραδείγματα: «Σε έναν μόνο νομό διορίστηκαν 12 νηπιαγωγοί και οι 6 ζήτησαν άδεια. Σε ένα μικρό νησί, η μοναδική νηπιαγωγός έλαβε άδεια αμέσως και αναγκαστήκαμε να στείλουμε άλλον εκπαιδευτικό για να μην μείνουν τα παιδιά χωρίς δάσκαλο».
Ο ίδιος χαρακτήρισε την κατάσταση «δύσκολη εξίσωση», καθώς οι υπολογισμοί και οι πραγματικές ανάγκες διαφέρουν σημαντικά και δεν μπορούν να προβλεφθούν επακριβώς. Παρά ταύτα, ανακοίνωσε ότι έως την Πέμπτη θα πραγματοποιηθεί το δεύτερο κύμα διορισμών αναπληρωτών, δασκάλων και καθηγητών, προκειμένου να καλυφθούν τα κενά.
Ο υφυπουργός υπογράμμισε την αξία της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, τονίζοντας ότι γίνεται προσπάθεια για την αναβάθμισή της και την ενίσχυση της σύνδεσής της με την αγορά εργασίας.
Σύμφωνα με τον κ. Βλάση, πρέπει να αλλάξει η αντίληψη που θέλει την επαγγελματική εκπαίδευση ως επιλογή για όσους δεν καταφέρνουν να εισαχθούν σε πανεπιστήμια.
«Υπάρχουν επαγγέλματα που προκύπτουν από ανώτατα πανεπιστήμια και παρέχουν ωραία πτυχία, αλλά δεν προσφέρουν επαγγελματική αποκατάσταση. Πιο δύσκολα θα βρει δουλειά ένας φιλόλογος ή θεολόγος παρά ένας ηλεκτροσυγκολλητής. Υπάρχουν ελκυστικά επαγγέλματα με υψηλές αποδοχές, πάνω από 3.000 ευρώ το μήνα, που χρειάζονται εξειδικευμένους επαγγελματίες. Σε αυτό επενδύουμε», σημείωσε.
Όσον αφορά τα Κέντρα Μελέτης, ο κ. Βλάσης σημείωσε ότι υπάρχει νομικό κενό, καθώς λειτουργούν σήμερα χωρίς θεσμικό πλαίσιο και επίσημη εποπτεία.
Αυτή την περίοδο συλλέγονται οι απαραίτητες πληροφορίες ώστε η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη να προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση που αναμένεται να κατατεθεί για ψήφιση μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς.
Συνοπτικά
- Το 23% των νεοδιορισθέντων εκπαιδευτικών έχει λάβει άδεια, δημιουργώντας σημαντικά κενά στα σχολεία.
- Οι προσπάθειες κάλυψης των κενών με αναπληρωτές συνεχίζονται, με δεύτερο κύμα διορισμών να αναμένεται.
- Η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης προτείνεται για αλλαγή της αντίληψης ως κατώτερη επιλογή.
- Ετοιμάζεται νομοθετική ρύθμιση για τη λειτουργία των Κέντρων Μελέτης χωρίς θεσμικό πλαίσιο.