Βίντεο: Αυτοκίνητο μετατράπηκε σε πύραυλο – Διέσχισε εθνική οδό με αστραπιαία ταχύτητα
Στάθης & Λιβαθυνού: Οι αρχικές τους δηλώσεις πριν την πρεμιέρα του Καλημέρα Ελλάδα – «Το βάρος είναι μεγάλο»
Κ. Πιερρακάκης στο συνέδριο της «Η»: Ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει ένα νέο κεφάλαιο στην οικονομική αρχιτεκτονική της χώρας
Ο πάμπλουτος εσωτερικός κόσμος της νέα Mercedes GLC
Αγορά Αθηνών: Ελαφρά άνοδος για τον Γενικό Δείκτη – Ανοδικές τάσεις στις ευρωαγορές
Εθνική μπάσκετ: Από την Κύπρο στη Λετονία η γαλανόλευκη – Ώρα για τη νοκ άουτ μάχη με το Ισραήλ
Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε Αυτιά: Άμεση ενίσχυση νησιών και ορεινών περιοχών
Ξάνθη: 30χρονος φυλάκισε ηλικιωμένη από τη Σουηδία για 40 ημέρες
Καλημέρα Ελλάδα: Με τον Παναγιώτη Στάθη και την Άννα Λιβαθυνου – Καλοκαίρι Παρέα – 05/09/2025
Τζο Μπάιντεν: Υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση για καρκίνο του δέρματος – Ποια η υγεία του τώρα
Καστελόριζο: Ελληνικά F-16 αναχαίτισαν οπλισμένα τουρκικά αεροσκάφη – Ένταση στην Άγκυρα
Σ. Αγγελούδης για Μετρό: «Θα κρατηθεί η επέκτασή του στην Καλαμαριά το 2026»
Grand Hotel: Ο δεύτερος κύκλος έρχεται τον Σεπτέμβριο στον ΑΝΤ1 – Καλοκαίρι Παρέα – 05/09/2025
Ν. Αμπατιέλος: «Η αντιπαράθεση της αντιπολίτευσης βοηθάει την κυβέρνηση»
Η Ισπανία σημείωσε τη χειρότερη επίδοση στην ιστορία της στο Eurobasket – «Μαύρη Πέμπτη» αναφέρουν οι Ισπανοί μετά την ήττα από την Ελλάδα
Φαράγγι του Βίκου: Τουρίστρια αγνοείται κατά την πεζοπορία με τον σύζυγό της – Αναζητήσεις με drones σε εξέλιξη
Πάνος Καμμένος για τις συνομιλίες με τον μαφιόζο της Κρήτης: Αν συνεχιστεί η σύγκρουση, θα επιστρέψω στην πολιτική
Πορτογαλία – Αποστολή: Το ΕΡΤnews στον τόπο της τραγωδίας
Νίκος Συρίγος: «Καταπέλτης» εναντίον της Άριας Καλύβα – «Άλλοι είναι “πνευματικά νεκροί”»
Βρέθηκε πορτρέτο που πιθανώς αποκαλύπτει τον εραστή του Σαίξπηρ – Η κρυφή παθιασμένη σχέση με τον κόμη του Σαουθάμπτον
//

Διαβάστε περισσότερα

Πετρέλαιο: Πώς η Βρετανία εξασφάλισε ενεργειακή επιβίωση στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Η ζωτική σημασία του αμερικανικού πετρελαίου στη διάσωση της Βρετανίας κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο μέσω του προγράμματος Δανεισμού-Μισθώσεων και της κατασκευής αγωγών
Το άρθρο προστέθηκε στη λίστα σας

Το άρθρο αναλύει τη στρατηγική σημασία της πετρελαϊκής τροφοδοσίας κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, εστιάζοντας στη συμβολή των Ηνωμένων Πολιτειών στην εξασφάλιση ενεργειακών πόρων για τη Βρετανία μέσω του προγράμματος Δανεισμού-Μισθώσεων.

Η απόφαση του Ρούζβελτ να παραχωρήσει δεξαμενόπλοια στη Βρετανία ήταν καθοριστική για την επιβίωση της χώρας κατά τη διάρκεια της Μάχης του Ατλαντικού, όπου οι γερμανικές υποβρύχιες επιθέσεις απειλούσαν τη θαλάσσια μεταφορά πετρελαίου.

Η κατασκευή αγωγών πετρελαίου από τις ΗΠΑ μείωσε την εξάρτηση από τη θαλάσσια μεταφορά, ενώ η ενίσχυση των ανθυποβρυχιακών δυνατοτήτων και η αεροπορική προστασία συνέβαλαν στην τελική νίκη των Συμμάχων.

Η μάχη του Ατλαντικού αναδεικνύεται ως κρίσιμη για την έκβαση του πολέμου, ισοδύναμη με τη μάχη της Βρετανίας.

Πιο αναλυτικά

Παραφράζοντας την προσφιλή ρήση του Φραγκλίνου Ντελάνο Ρούζβελτ ότι η Αμερική θα καθίστατο το «οπλοστάσιο της Δημοκρατίας» κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, θα λέγαμε ότι οι ΗΠΑ έπαιζαν και το ρόλο του «πετρελαιαγωγού των δημοκρατιών».

Είναι μάλιστα αξιοσημείωτο ότι μια από τις πρώτες ενέργειες της αμερικανικής κυβέρνησης προς την κατεύθυνση εμπλοκής της στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο πριν από την ιαπωνική επίθεση στο Περλ Χάρμπορ σχετιζόταν άμεσα με την εξασφάλιση της πετρελαϊκής τροφοδοσίας της Βρετανίας μέσα από την έγκριση του προγράμματος Δανεισμού-Μισθώσεων (Lend-Lease Program).

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι από την ενεργοποίηση του προγράμματος τον Μάρτιο του 1941 έως και τη λήξη του πολέμου, περίπου το 50% της βοήθειας που εστάλη προς τα μέλη της αντι-ναζιστικής συμμαχίας αποτελούνταν από πετρέλαιο και από πετρελαιοειδή, ενώ κατά την περίοδο της πλήρους κινητοποίησής τους οι ΗΠΑ παρήγαγαν μέσα σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια περισσότερο από το 1/4 του συνολικού όγκου πετρέλαιου που είχε παραχθεί σε όλη την ιστορία της αμερικανικής πετρελαϊκής βιομηχανίας (από την ανακάλυψη του πετρελαίου στο Τίτουσβιλ της Πενσυλβάνια το 1859 έως και τον Δεκέμβριο του 1941).

Τέτοιου είδους παραγωγική κινητοποίηση είναι μοναδική στην παγκόσμια Ιστορία και αποτέλεσε έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους για την επικράτηση των Συμμάχων στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στην παρούσα ανάλυση θα επιχειρήσουμε να αναδείξουμε τη βαρύτητα της συγκεκριμένης παραμέτρου μέσα από τη μελέτη του ευρύτερου ναυτικού πολέμου στον Ατλαντικό από την άνοιξη του 1941 έως και την ήττα του γερμανικού υποβρυχιακού στόλου. Πετρέλαιο: Πώς η Βρετανία εξασφάλισε ενεργειακή επιβίωση στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Το Πρόγραμμα Δανεισμού και Μισθώσεων: Η απόφαση του προέδρου Ρούζβελτ να υπενοικιάσει στα πλαίσια του νόμου Δανεισμού και Μισθώσεων τα πενήντα αμερικανικά δεξαμενόπλοια στους Βρετανούς ήταν καθοριστικής σημασίας από την άποψη ότι προανήγγειλε την εμπλοκή των ΗΠΑ στην παγκόσμια διαμάχη.

Αυτά τα πενήντα δεξαμενόπλοια διασφάλισαν την ικανότητα τροφοδοσίας του βρετανικού αεροναυτικού στόλου κατά την ουσιαστικά μοναχική αντίσταση της Βρετανίας έναντι των δυνάμεων του Άξονα έως και την είσοδο των ΗΠΑ στον ευρωπαϊκό πόλεμο την 11η Δεκεμβρίου του ιδίου έτους. Ήδη από τις αρχές του 1941 η εξάντληση των βρετανικών αποθεμάτων λόγω των αυξημένων αναγκών της «Μάχης της Αγγλίας» είχε αρχίσει να προκαλεί μεγάλη ανησυχία στο Λονδίνο.

Συγκεκριμένα, μέχρι τον Ιούλιο του 1941 τα αποθέματα κίνησης του Βρετανικού Ναυτικού είχαν μειωθεί στους δύο μήνες, ενώ τα απαιτούμενα αποθέματα ασφαλείας προέβλεπαν τουλάχιστον επτά μήνες τροφοδοσίας.

Αντίστοιχα, κατά την ίδια περίοδο, τα αποθέματα πετρελαίου κίνησης δεν ξεπερνούσαν τους πέντε μήνες για το σύνολο των μηχανοκίνητων μονάδων του Βρετανικού Στρατού (2).

Παρά το γεγονός ότι η αμερικανική πετρελαϊκή τροφοδοσία άρχισε να αποβαίνει καταλυτική –από άποψη μεγεθών– μετά το Νοέμβριο του 1941, η απόφαση του Ρούζβελτ αποδείχτηκε ότι είχε κεφαλαιώδη σημασία από πολιτικής άποψης, δεδομένου ότι αποδυνάμωσε τους υπέρμαχους του απομονωτισμού στο Κογκρέσο και κατέστησε σαφές στις δυνάμεις του Άξονα ότι οι ΗΠΑ δεν θα άφηναν τη Βρετανία αβοήθητη (3).

Κατά το κρίσιμο εξάμηνο από τον Ιούνιο έως τον Δεκέμβριο του 1941, τα αμερικανικά δεξαμενόπλοια μετέφεραν περίπου το 1/3 των εισαγωγικών αναγκών της Βρετανίας σε πετρέλαιο.

Όμως, η μεγαλύτερη συνεισφορά τους δεν εντοπίζεται στην ποσότητα που μετέφεραν, αλλά στο γεγονός ότι αφενός ενίσχυαν –μέσω της διάθεσης δεξαμενόπλοιων– τη δυνατότητα του Λονδίνου να εισάγει τα υπόλοιπα 2/3 των πετρελαϊκών αναγκών που χρειαζόταν στην εν λόγω συγκυρία και αφετέρου δέσμευαν την Ουάσιγκτον αναφορικά με τη συνέχιση της πολεμικής βοήθειας για το μέλλον.

Το πόσο καταλυτική σημασία είχε η αμερικανική συνεισφορά καταδεικνύεται και από το γεγονός ότι τον μήνα ενεργοποίησης του προγράμματος Δανεισμού και Μισθώσεων (Μάρτιος 1941), τα γερμανικά υποβρύχια μπόρεσαν να καταστρέψουν όσα δεξαμενόπλοια δεν είχαν καταφέρει να καταστρέψουν από την αρχή του πολέμου. Πετρέλαιο: Πώς η Βρετανία εξασφάλισε ενεργειακή επιβίωση στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Σε κάθε περίπτωση, οι αμερικανικές εξαγωγές πετρελαίου προς τα βρετανικά νησιά κάλυψαν το 54,5% του συνόλου των βρετανικών εισαγωγών κατά την κρίσιμη συγκυρία Ιουνίου-Νοεμβρίου 1941 και θωράκισαν τη Βρετανία εν όψει του επερχόμενου πολέμου στον Ατλαντικό.

Όπως υπογραμμίζει και ο επίσημος Βρετανός ιστορικός επί του θέματος Πέιτον-Σμιθ, «η αμερικανική βοήθεια σε δεξαμενόπλοια διαδραμάτισε μόνο δευτερεύοντα ρόλο προς το τέλος του θέρους και το φθινόπωρο του 1941. Η σημασία της –κατ’ αναλογία με αυτή του αμερικανικού προγράμματος Δανεισμού και Μισθώσεων κατά την ίδια περίοδο– έγκειτο λιγότερο σε αυτό που έδινε και περισσότερο σε αυτό που υποσχόταν» (5).

Σημειωτέον ότι η συμφωνία για τα δεξαμενόπλοια είχε ακολουθήσει την απόφαση Ρούζβελτ για την πώληση στη Βρετανία πενήντα αντιτορπιλικών από τα απαρχαιωμένα «αποθέματα» του Α΄́ Παγκοσμίου που διατηρούσε το Αμερικανικό Ναυτικό με αντάλλαγμα την παραχώρηση των βρετανικών βάσεων στον βορειοδυτικό Ατλαντικό για 99 χρόνια.

Αν και τα συγκεκριμένα πλοία ήταν από επιχειρησιακή άποψη σε μέτρια κατάσταση, ωστόσο γρήγορα εξοπλίστηκαν με συσκευές τύπου σόναρ –Asdic– και εντάχθηκαν στις περιπολίες των νηοπομπών του Βορείου Ατλαντικού βοηθώντας στην αρχική απόκρουση των Γερμανών κατά τη διάρκεια της Μάχης της Αγγλίας.

(ΙΙ) Η Μάχη του Ατλαντικού: Πέρα από αυτά τα πενήντα δεξαμενόπλοια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το 50%-55% του συνολικού πολεμικού υλικού που μεταφέρθηκε από τις ΗΠΑ στη Βρετανία κατά τη διάρκεια του πολέμου ήταν αργό και πετρελαιοειδή.

Από την άποψη αυτή, δεν θα ήταν υπερβολή να σημειώσουμε ότι η «μάχη του Ατλαντικού» αποτελούσε, τουλάχιστον κατά το ήμισυ, μια μάχη «ζωής ή θανάτου» για την πετρελαϊκή τροφοδοσία της Βρετανίας – και μετά το 1942 και της Σοβιετικής Ένωσης.

Από την ανακοίνωση του προγράμματος Lend-Lease και κατά απόλυτη προτεραιότητα μετά την αμερικανική είσοδο στον πόλεμο τον Δεκέμβριο του 1941, ο γερμανικός στόλος υποβρυχίων υπό τον ναύαρχο Καρλ Νταίνιτς θα κάνει το παν για να κόψει αυτόν τον «ομφάλιο λώρο».

Η πρώτη φάση επιχειρήσεων των γερμανικών υποβρυχιακών «αγελών» επικεντρώθηκε στην προσπάθεια να διακοπεί η μεταφορά του αμερικανικού πετρελαίου από τον Κόλπο του Μεξικού στα μεγάλα λιμάνια της Ανατολικής ακτής απ’ όπου θα μεταφερόταν στην Ευρώπη.

Αποτελούσε δηλαδή αποστολή αντίστοιχη με αυτή που ανέλαβε ο αμερικανικός υποβρυχιακός στόλος κατά τη μάχη του Marus στην Νότια Σινική Θάλασσα. Ως εκ τούτου, η «μάχη του Ατλαντικού» αποτέλεσε κατά βάση μια αποστολή άμεσα συνδεόμενη με τη διασφάλιση διακίνησης (transit security) του αμερικανικού πετρελαίου στην Ευρώπη.

Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 1942 οι γερμανικές επιθέσεις κατά μήκος των νότιων και ανατολικών αμερικανικών ακτών είχαν σχεδόν απελπιστικά (7) αποτελέσματα για τους συμμάχους, δεδομένου ότι βύθισαν τέσσερις φορές περισσότερα δεξαμενόπλοια από όσα μπόρεσαν να αναπληρώσουν οι Αμερικανοί.

Εξαιρετικά ενδεικτικό της ζημίας είναι ότι, ενώ για το 1941 το 92,5% του πετρελαίου του Κόλπου (του Μεξικού) που μεταφέρθηκε στις ανατολικές ακτές, μεταφέρθηκε μέσω δεξαμενοπλοίων, το 1942, το αντίστοιχο ποσοστό θαλάσσιας μεταφοράς είχε μειωθεί μόλις στο 32% του συνόλου. Πετρέλαιο: Πώς η Βρετανία εξασφάλισε ενεργειακή επιβίωση στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Η δημιουργία συνοδευτικών νηοπομπών από τις αρχές του 1942 μείωσαν μόνο εν μέρει τον κίνδυνο για τα αμερικανικά δεξαμενόπλοια, αλλά η κατάσταση δεν βελτιώθηκε ουσιαστικά, λόγω της σχετικής αμερικανικής απειρίας στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο.

Έως τον Μάιο του 1942 οι Γερμανοί είχαν βυθίσει περί τα 55 δεξαμενόπλοια μειώνοντας την διά θαλάσσης τροφοδοσία της ανατολικής ακτής μόλις στα 173.000 βαρέλια/ημέρα, δηλαδή σε λιγότερο από το 1/5 του αντίστοιχου μεταφερόμενου όγκου για το 1941.

Το μέγεθος της αμερικανικής απειρίας καταδεικνύεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι, λόγω των αποστάσεων αλλά και των αυξανόμενων περιπολιών στο βορειοανατολικό Ατλαντικό, μόνο μια μικρή μερίδα γερμανικών υποβρυχίων μπορούσε να διατηρηθεί σε επιχειρησιακή ετοιμότητα στις αρχές του 1942.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Βρετανός ιστορικός Λίντελ Χαρτ, «μόνο ένας μικρός αριθμός υποβρυχίων μπορούσε να αποσταλεί σε ενεργό υπηρεσία έξω από τις αμερικανικές ακτές, αλλά αυτά τα υποβρύχια προκάλεσαν δυσανάλογα μα τον αριθμό τους καταστρεπτικά αποτελέσματα, διότι οι Αμερικανοί ναύαρχοι ήταν αργοί και διστακτικοί να αρχίσουν ένα πρόγραμμα νηοπομπών – όπως ακριβώς ήταν και οι Βρετανοί ναύαρχοι κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι Αμερικανοί καθυστέρησαν να πάρουν και άλλες προφυλάξεις…

Οι φωτισμένες σημαδούρες εισόδου των καναλιών και η ανεμπόδιστη ραδιοφωνική επικοινωνία μεταξύ των πλοίων έδωσαν στα υποβρύχια όλη τη βοήθεια που τους χρειαζόταν.

Οι παράκτιες πόλεις όπως το Miami συνέχιζαν να φωταγωγούν τις παραλιακές τους περιοχές κατά τη διάρκεια της νύχτας με χιλιόμετρα καλωδίων από νέον, το οποίο διέγραφε με σαφήνεια τις σιλουέτες των πλοίων.

Τα υποβρύχια παρέμεναν καλυμμένα μέσα στο νερό κατά τη διάρκεια της ημέρας και επιτίθεντο με όπλα και τορπίλες από την επιφάνεια, κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Αν και δεν υπήρχαν ποτέ περισσότερα από δώδεκα υποβρύχια εν ενεργεία εκτός των αμερικανικών ακτών, βύθισαν περίπου μισό εκατομμύριο τόνους πλοίων έως την αρχή του Απριλίου 1942 [από την αρχή του χρόνου], εκ των οποίων το 57% ήταν δεξαμενόπλοια» (10).

Η επίλυση του συγκεκριμένου ενδοαμερικανικού προβλήματος προέκυψε λιγότερο ως απόρροια της σταδιακής βελτίωσης των αμερικανικών ανθυποβρυχιακών ικανοτήτων και της υπονόμευσης των κωδικών επικοινωνίας των γερμανικών υποβρυχίων, και περισσότερο ως αποτέλεσμα ενός πρωτοφανούς και έως σήμερα ανεπανάληπτου κατασκευαστικού προγράμματος πετρελαιαγωγών.

Προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο γερμανικός κίνδυνος, το Petroleum Administration for War, είχε προτείνει ήδη από τον Φεβρουάριο του 1942 την κατασκευή συνολικά 36 αγωγών πετρελαίου και πετρελαιοειδών μεγάλου διαμετρήματος (24 ιντσών) που θα συνέδεαν διά ξηράς τις πετρελαιοπαραγωγικές επαρχίες του Κόλπου του Μεξικού (Οκλαχόμα, Τέξας, Λουϊζιάνα) με τα μεγάλα κέντρα ζήτησης και διαμετακόμισης της ανατολικής ακτής (Βοστόνη, Πίτσμπουργκ, Nέα Υόρκη, Bαλτιμόρη, Σάρλοτσβιλ, Aτλάντα, Mαϊάμι).

Αν και η πρόταση αυτή απορρίφθηκε δύο φορές (Φεβρουάριος και Μάιος 1942), τον Ιούνιο του 1942 η έως τότε επιτυχία του γερμανικού υποβρυχιακού πολέμου δεν άφηνε καμία άλλη επιλογή (11).

Την άνοιξη του 1942 η φονικότητα των γερμανικών επιχειρήσεων αυξήθηκε δραματικά χάρη στην υπονόμευση των αγγλο-αμερικανικών κωδικών επικοινωνίας, την κατασκευή νέων, μακρύτερων και αποτελεσματικότερων υποβρυχίων, και την αύξηση της επιχειρησιακής τους ακτίνας δράσης (έως 30.000 μίλια) μέσω της υποθαλάσσιας ανατροφοδοσίας τους με diesel και τρόφιμα.

Ως αποτέλεσμα, μέσα στο 1942 οι ΗΠΑ απώλεσαν περίπου το 1/4 του εμπορικού τους στόλου (12) κάτι που είχε άμεσο αντίκτυπο στην επιχειρησιακή ικανότητα των βρετανικών ενόπλων δυνάμεων.

Ο χειμώνας του 1942 αποδείχθηκε μια μάχη «επιβίωσης» για τη βρετανική πολεμική βιομηχανία, καθώς στα τέλη Νοεμβρίου του 1942 τα βρετανικά αποθέματα καυσίμων βρίσκονταν στο 1,2 εκατομμύριο τόνους (1,640 εκατομμύρια βαρέλια) κάτω από το επιδιωκόμενο όριο ασφαλείας.

Βάσει αυτής της κλιμακούμενης έλλειψης καυσίμων, ο στρατηγός Alan Brooke, επικεφαλής του αυτοκρατορικού γενικού επιτελείου, απέκλεισε κατά την αμερικανόβρετανική σύνοδο κορυφής στην Καζαμπλάνκα (Ιανουάριος 1943) κάθε συζήτηση αναφορικά με το άνοιγμα ενός δεύτερου μετώπου στην Ευρώπη, κάτι που ζητούσαν πιεστικά οι Σοβιετικοί, εκτιμώντας ότι:

«Η έλλειψη δεξαμενοπλοίων αποτελούσε λαβή στραγγαλισμού σε όλες τις επιθετικές μας επιχειρήσεις.

Εάν δεν μπορέσουμε να καταπολεμήσουμε αποτελεσματικά την υποβρυχιακή απειλή, ενδέχεται να μην μπορέσουμε να κερδίσουμε τον πόλεμο» (14).

Ο ίδιος ο Τσόρτσιλ σε τηλεγράφημά του στις 18 Δεκεμβρίου 1942 προς τον Αμερικανό πρόεδρο προειδοποιούσε ότι:

«εάν η παρούσα κατάσταση συνεχιστεί, τα αποθέματά μας θα μειωθούν τους επόμενους μήνες σε τέτοιο βαθμό έτσι ώστε να καταστεί απαραίτητος ο περιορισμός της (δράσης) των πολεμικών μας και των πετρελαιοκίνητων εμπορικών μας πλοίων, γεγονός που θα επηρεάσει τις νηοπομπές (προς υποστήριξη) της επιχείρησης Δαυλός και του Βόρειου Ρωσικού (ανεφοδιασμού)».

Η ταχύτητα και αποτελεσματικότητα της αμερικανικής απάντησης είναι απολύτως επιβεβαιωτική της ασυναγώνιστης βιομηχανικής ρώμης της χώρας τη συγκεκριμένη περίοδο.

Από τον Ιούνιο του 1942, όταν άρχισε η κατασκευή του βασικού διαμετακομιστικού αγωγού αργού Bing Inch έως και το τέλος του Πολέμου είχαν κατασκευαστεί 13.600 μίλια (21.760 χιλιόμετρα) νέων αγωγών.

Από αυτούς τους αγωγούς, τα 9.850 μίλια (15.760 χιλιόμετρα) είχαν μάλιστα κατασκευαστεί από τις ιδιωτικές πετρελαϊκές εταιρείες.

Η καίρια ωστόσο συμβολή έγινε από την κυβέρνηση των ΗΠΑ, η οποία και χρηματοδότησε το μεγαλύτερο μέρος αυτού του κατασκευαστικού προγράμματος αγωγών.

Το βασικότερο τμήμα αυτής της συμβολής αφορούσε την ολοκλήρωση δύο αγωγών, ενός για τη μεταφορά αργού (Big Inch, χωρητικότητας 300.000 βαρελιών/ημέρα) και ενός για τη μεταφορά προϊόντων (Little Big Inch, χωρητικότητας 235.000 βαρελιών/ημέρα), που συνέδεσαν το Τέξας με το Νιου Τζέρσεϊ.

Αμφότεροι οι αγωγοί, συνολικού μήκους 5.104 χιλιομέτρων, κατασκευάστηκαν μέσα σε λιγότερο από εννέα μήνες και τέθηκαν σε πλήρη λειτουργία μέσα στο 1943, συμβάλλοντας αποφασιστικά στον περιορισμό στο ελάχιστο της θαλάσσιας μεταφοράς πετρελαίου από τον Κόλπο του Μεξικού.

Το 1943 μόλις το 11,4% της παραγωγής του Κόλπου μεταφέρθηκε στις ανατολικές ακτές των ΗΠΑ μέσω δεξαμενόπλοιων.

Τα γερμανικά υποβρύχια που εξακολουθούσαν έως και τον Μάιο του 1943 να παραμονεύουν έξω από τις αμερικανικές ακτές ουσιαστικά έμειναν χωρίς στόχους.

Η συμβολή των εν λόγω πετρελαιαγωγών (Big Inch & Little Big Inch) υπήρξε ζωτικής σημασίας για την κινητοποίηση του αμερικανικού πετρελαϊκού δυναμικού.

Μέσα στη διετία 1943-1945, οι δύο αγωγοί μετέφεραν περί τα 380 εκατομμύρια βαρέλια αργού και προϊόντων διασώζοντας, όπως σημειώνει ο Gerald Nash, «την ανατολική ακτή από έναν πετρελαϊκό λιμό».

Πέραν αυτού, όπως αναφέρει η μεταπολεμική αξιολόγηση της εσωτερικής υπηρεσίας ελέγχου του Petroleum Administration for War, «αυτές οι δύο γραμμές υπήρξαν σωτήριες».

Εάν δεν ήταν διαθέσιμες, δεν θα μπορούσαμε να ικανοποιήσουμε πλήρως τις πετρελαϊκές απαιτήσεις των μαχόμενων συμμαχικών δυνάμεων στα μέτωπα της Ευρώπης και της Μεσογείου, καλύπτοντας ταυτόχρονα όλες τις απαραίτητες βιομηχανικές και πολιτικές ανάγκες στο εσωτερικό».

Το γεγονός ότι τα γερμανικά υποβρύχια δεν έβρισκαν πλέον στόχους κατά μήκος των νότιων και ανατολικών ακτών των ΗΠΑ δεν συνεπαγόταν ότι η μάχη του Ατλαντικού είχε κριθεί, καθ’ όσο χρόνο τα αμερικανικά δεξαμενόπλοια δεν μπορούσαν να φτάσουν στα λιμάνια της Βρετανίας και της Βορείου Αφρικής μετά την αμερικανική απόβαση στο Μαρόκο και την Αλγερία το Νοέμβριο του 1942 (επιχείρηση Δαυλός).

Παρά την ακατάπαυστη «αιμορραγία» των Συμμάχων και τη συστηματικοποίηση των νηοπομπών το πρώτο τρίμηνο του 1943 και ειδικότερα τον Φεβρουάριο και το πρώτο εικοσαήμερο του Μαρτίου, οι γερμανικές επιθέσεις απέβησαν ιδιαίτερα καταστρεπτικές δεδομένου ότι μόνο στην ανωτέρω αναφερόμενη περίοδο του Μαρτίου οι σύμμαχοι έχασαν 627.000 τόνους μεταγωγικών πλοίων, εκ των οποίων τα μισά ήταν δεξαμενόπλοια.

Μεγαλύτερες απώλειες είχαν σημειωθεί μόνο τον Ιούνιο και τον Νοέμβριο του 1942, αν και, σύμφωνα με το βρετανικό ναυαρχείο, «οι Γερμανοί ουδέποτε έφτασαν πιο κοντά στο να διακόψουν την επικοινωνία του Νέου Κόσμου με τον Παλαιό, όσο τις πρώτες είκοσι ημέρες του Μαρτίου 1943».

Η διεύρυνση του συστήματος των νηοπομπών με πλοία ειδικού ανθυποβρυχιακού πολέμου, η οριστική υπονόμευση των γερμανικών ναυτικών κωδικών επικοινωνίας και η εντατικοποίηση της χρησιμοποίησης βομβαρδιστικών μεγάλου βεληνεκούς –με κυρίαρχα τα αμερικανικά Liberators– πέτυχαν την καταλυτική αντιστροφή του υποβρυχιακού πολέμου μέσα σε διάστημα κυριολεκτικά ολίγων εβδομάδων, γεγονός στο οποίο συνέβαλε η ενοποίηση της συμμαχικής διοίκησης ύστερα από την απόφαση του Ρούζβελτ να εντάξει τον πρώτο αμερικανικό στόλο υπό βρετανική διοίκηση μετά την 1η Απριλίου 1943.

Τόσο τον Απρίλιο όσο και τον Μάιο του 1943 τα γερμανικά υποβρύχια υπέστησαν μια σειρά αιφνιδιαστικών επιθέσεων, ενώ δεν μπορούσαν πλέον να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τα συνοδευτικά πλοία ανθυποβρυχιακού πολέμου των συμμάχων αλλά και την ζωτικής σημασίας αεροπορική προστασία των Liberators και των βρετανικών αεροσκαφών παράκτιας άμυνας τύπου Sunderlands.

Η χρήση βομβαρδιστικών μεγάλης επιχειρησιακής ακτίνας δράσης όπως τα δύο προαναφερθέντα μοντέλα αποτέλεσε το κλειδί για τη συντριβή των γερμανικών υποβρυχίων, δεδομένου ότι «η πρωτογενής αιτία που η Βρετανία κινδύνευσε (να χάσει τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο) ήταν η έλλειψη αεροσκαφών μεγάλης ακτίνας δράσης για την προστασία των νηοπομπών.

Από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο (του 1943) μόνο δύο πλοία βυθίστηκαν σε όλο το Ατλαντικό, ενώ υπήρχε αεροπορική προστατευτική συνοδεία.

Μόλις η επαρκής αεροπορική προστασία αυτού του είδους έγινε διαθέσιμη στις νηοπομπές, ειδικότερα μέσω των Liberators, κατέστη ολοένα και δυσκολότερο για τα υποβρύχια να ενεργούν σε ‘αγέλες λύκων’».

Μέσα στον Μάιο οι Γερμανοί έχασαν το 1/3 του συνολικού τους στόλου, εξαναγκάζοντας τον ναύαρχο Νταίνιτς να αποσύρει ουσιαστικά τις δυνάμεις του αποδεχόμενος την ήττα στο μέτωπο του Ατλαντικού.

Στα μέσα Μαΐου ο επικεφαλής του Γερμανικού Ναυτικού γνωστοποιούσε στον Χίτλερ ότι τα νέα συστήματα σόναρ των συμμάχων καθιστούσαν τη συνέχιση της μάχης του Ατλαντικού πρακτικά αδύνατη:

«Αντιμετωπίζουμε τη μεγαλύτερη κρίση του υποβρυχιακού πολέμου, καθώς ο εχθρός, μέσω της χρήσης νέων μηχανών εντοπισμού καθιστούν τη συνέχιση του πολέμου αδύνατη προκαλώντας μας μεγάλες απώλειες».

Ο δρόμος για το άνοιγμα ενός δεύτερου ευρωπαϊκού μετώπου είχε πλέον ολοκληρωθεί. Από την άποψη αυτή η «μάχη του Ατλαντικού» κατέληξε σύμφωνα με τον Λίντελ Χαρτ, «να καταστεί εξίσου αποφασιστική με τη μάχη της Βρετανίας το 1940».

Συνοπτικά

  • Η Βρετανία εξασφάλισε την ενεργειακή της επιβίωση στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο χάρη στη στρατηγική υποστήριξη των Ηνωμένων Πολιτειών μέσω του προγράμματος Δανεισμού-Μισθώσεων.
  • Η απόφαση του Ρούζβελτ να παραχωρήσει δεξαμενόπλοια στη Βρετανία και να κατασκευάσει αγωγούς πετρελαίου από τις ΗΠΑ υπήρξε καθοριστική για την επιτυχή αντιμετώπιση των γερμανικών υποβρυχίων.
  • Η συμβολή των Ηνωμένων Πολιτειών, μέσω της ενίσχυσης της ανθυποβρυχιακής ικανότητας και της αεροπορικής προστασίας, ήταν κρίσιμη για την έκβαση της μάχης του Ατλαντικού.
  • Η μάχη του Ατλαντικού αναδείχθηκε σε καθοριστική παράμετρο για την έκβαση του πολέμου, ισοδύναμη σε σημασία με τη μάχη της Βρετανίας.

Διαβάστε επίσης:

Τα 10 ανθρώπινα είδη που εξαφανίστηκαν και χάθηκαν στην Ιστορία

Το άρθρο παρουσιάζει δέκα ανθρώπινα είδη που εξελίχθηκαν και...

Αινίγματα της Ιστορίας: Ήταν πράγματι αυτοκτονία ο τραγικός θάνατος της Κλεοπάτρας;

Το άρθρο εξετάζει την αμφιλεγόμενη ιστορία του θανάτου της...

Ρόμελ: Οι ύστατες ώρες της «Αλεπούς της Ερήμου»

Το άρθρο περιγράφει τις τελευταίες ώρες του Έρβιν Ρόμελ,...

Οι «Άγγελοι του Ναγκίρεβ»: Οι διαβολικές φόνισσες της Ουγγαρίας που εξολόθρευσαν 300 άνδρες (φωτό)

Στο χωριό Ναγκίρεβ της Ουγγαρίας, μια ομάδα γυναικών, γνωστές...
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΙΕΘΝΗ πριν 45 δευτερόλεπτα

Βίντεο: Αυτοκίνητο μετατράπηκε σε πύραυλο – Διέσχισε εθνική οδό με αστραπιαία ταχύτητα

Ένα εντυπωσιακό και επικίνδυνο περιστατικό σημειώθηκε σε εθνική οδό στο Λονγκ Άιλαντ των ΗΠΑ, όταν ένα αυτοκίνητο, λόγω ιατρικού προβλήματος…

LIFE πριν 1 λεπτό

Στάθης & Λιβαθυνού: Οι αρχικές τους δηλώσεις πριν την πρεμιέρα του Καλημέρα Ελλάδα – «Το βάρος είναι μεγάλο»

Ο Παναγιώτης Στάθης και η Άννα Λιβαθυνού ετοιμάζονται να αναλάβουν την εκπομπή «Καλημέρα Ελλάδα» στον ΑΝΤ1, μετά την αποχώρηση του…

VIDEO πριν 3 λεπτά

Κ. Πιερρακάκης στο συνέδριο της «Η»: Ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει ένα νέο κεφάλαιο στην οικονομική αρχιτεκτονική της χώρας

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναφέρθηκε στο turnaround story της ελληνικής οικονομίας κατά τη διάρκεια του συνεδρίου της «Ημερησίας».…

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ πριν 4 λεπτά

Ο πάμπλουτος εσωτερικός κόσμος της νέα Mercedes GLC

Με την παγκόσμια πρεμιέρα της ολοκαίνουργιας GLC να πλησιάζει, η Mercedes-Benz μπαίνει μια συναρπαστική νέα εποχή στο σχεδιασμό αυτοκινήτων. Είναι…

ΑΓΟΡΕΣ πριν 7 λεπτά

Αγορά Αθηνών: Ελαφρά άνοδος για τον Γενικό Δείκτη – Ανοδικές τάσεις στις ευρωαγορές

Το Χρηματιστήριο Αθηνών ξεκίνησε τη συνεδρίαση της 5ης Σεπτεμβρίου 2025 με οριακή άνοδο, καθώς ο Γενικός Δείκτης Τιμών αυξήθηκε κατά…

SPORTS πριν 7 λεπτά

Εθνική μπάσκετ: Από την Κύπρο στη Λετονία η γαλανόλευκη – Ώρα για τη νοκ άουτ μάχη με το Ισραήλ

Η Εθνική Ελλάδας μπάσκετ έφτασε στη Ρίγα της Λετονίας για τη νοκ άουτ φάση του Eurobasket, μετά τη νίκη της…

ΠΟΛΙΤΙΚΗ πριν 7 λεπτά

Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε Αυτιά: Άμεση ενίσχυση νησιών και ορεινών περιοχών

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να ενισχύσει τις νησιωτικές και ορεινές περιοχές της ΕΕ με απλούστερες διαδικασίες και λιγότερη γραφειοκρατία, όπως…

ΕΛΛΑΔΑ πριν 7 λεπτά

Ξάνθη: 30χρονος φυλάκισε ηλικιωμένη από τη Σουηδία για 40 ημέρες

Στην Ξάνθη, ένας 30χρονος άνδρας κρατούσε όμηρο για 40 ημέρες μια 79χρονη γυναίκα από τη Σουηδία, η οποία κακοποιούνταν και…

VIDEO πριν 8 λεπτά

Καλημέρα Ελλάδα: Με τον Παναγιώτη Στάθη και την Άννα Λιβαθυνου – Καλοκαίρι Παρέα – 05/09/2025

Η νέα πρωινή εκπομπή φέρνει στο προσκήνιο τα πιο σημαντικά θέματα της ημέρας, με την καθοδήγηση του Παναγιώτη Στάθη και…

LIFE πριν 11 λεπτά

Τζο Μπάιντεν: Υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση για καρκίνο του δέρματος – Ποια η υγεία του τώρα

Ο Τζο Μπάιντεν, ο οποίος είχε διαγνωστεί με επιθετικό καρκίνο του προστάτη με μετάσταση στα οστά, υποβλήθηκε πρόσφατα σε χειρουργική…

VIDEO πριν 12 λεπτά

Καστελόριζο: Ελληνικά F-16 αναχαίτισαν οπλισμένα τουρκικά αεροσκάφη – Ένταση στην Άγκυρα

Ελληνικά F-16 πραγματοποίησαν επιτυχείς αναχαιτίσεις οπλισμένων τουρκικών αεροσκαφών στην περιοχή του Καστελόριζου, εν μέσω κλιμακούμενης έντασης μεταξύ των δύο χωρών.…

VIDEO πριν 15 λεπτά

Σ. Αγγελούδης για Μετρό: «Θα κρατηθεί η επέκτασή του στην Καλαμαριά το 2026»

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, επιβεβαίωσε την πρόοδο της επέκτασης του Μετρό στην Καλαμαριά, διαβεβαιώνοντας ότι το έργο θα ολοκληρωθεί…

VIDEO πριν 19 λεπτά

Grand Hotel: Ο δεύτερος κύκλος έρχεται τον Σεπτέμβριο στον ΑΝΤ1 – Καλοκαίρι Παρέα – 05/09/2025

Ο δεύτερος κύκλος της δημοφιλούς σειράς έρχεται στον αέρα του ΑΝΤ1 τον Σεπτέμβριο, φέρνοντας νέα επεισόδια και ανατροπές που θα…

VIDEO πριν 24 λεπτά

Ν. Αμπατιέλος: «Η αντιπαράθεση της αντιπολίτευσης βοηθάει την κυβέρνηση»

Ο Νίκος Αμπατιέλος, βουλευτής του ΚΚΕ, αναλύει την τρέχουσα πολιτική κατάσταση ενόψει της ΔΕΘ, επικεντρώνοντας την προσοχή του στις ανακοινώσεις…

SPORTS πριν 25 λεπτά

Η Ισπανία σημείωσε τη χειρότερη επίδοση στην ιστορία της στο Eurobasket – «Μαύρη Πέμπτη» αναφέρουν οι Ισπανοί μετά την ήττα από την Ελλάδα

Η Ισπανία κατέγραψε τη χειρότερη επίδοση στην ιστορία της στο Eurobasket, καταλαμβάνοντας την 17η θέση και μένοντας εκτός διοργάνωσης από…

0:00 / 0:00

Τα 10 ανθρώπινα είδη που εξαφανίστηκαν και χάθηκαν στην Ιστορία

Το άρθρο παρουσιάζει δέκα ανθρώπινα είδη που εξελίχθηκαν και εξαφανίστηκαν, αφήνοντας χώρο για την ανάπτυξη του σύγχρονου ανθρώπου. Περιλαμβάνει τον Homo heidelbergensis, πρόγονο των Νεάντερταλ...

Αινίγματα της Ιστορίας: Ήταν πράγματι αυτοκτονία ο τραγικός θάνατος της Κλεοπάτρας;

Το άρθρο εξετάζει την αμφιλεγόμενη ιστορία του θανάτου της Κλεοπάτρας, της τελευταίας φαραώ της αρχαίας Αιγύπτου, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την παραδοσιακή εκδοχή της αυτοκτονίας...

Ρόμελ: Οι ύστατες ώρες της «Αλεπούς της Ερήμου»

Το άρθρο περιγράφει τις τελευταίες ώρες του Έρβιν Ρόμελ, γνωστού ως «Αλεπού της Ερήμου», μέσα από μια επιστολή του γιου του, Μάνφρεντ Ρόμελ. Ο Χίτλερ...

Οι «Άγγελοι του Ναγκίρεβ»: Οι διαβολικές φόνισσες της Ουγγαρίας που εξολόθρευσαν 300 άνδρες (φωτό)

Στο χωριό Ναγκίρεβ της Ουγγαρίας, μια ομάδα γυναικών, γνωστές ως «Άγγελοι του Ναγκίρεβ», διέπραξαν μια σειρά δολοφονιών μεταξύ 1911 και 1929, με τη βοήθεια...

Η σύνδεση των Ελλήνων με τους Κέλτες και τους Γαλάτες

Το άρθρο εξετάζει τις ιστορικές και μυθολογικές συνδέσεις μεταξύ των Ελλήνων, των Κελτών και των Γαλατών, αναφέροντας ότι οι θρησκευτικές τελετές και η γλώσσα...

Η «Μπέμπα» της Τρούμπας: Η δασκάλα του πάθους που δεχόταν μόνο μαθητές

Η Τρούμπα στον Πειραιά ήταν γνωστή για τον αγοραίο έρωτα, με τη θρυλική «Μπέμπα» να ξεχωρίζει ως δασκάλα του πάθους που δεχόταν μόνο μαθητές. Οι...

Μαγευτικό και απόκοσμο θέαμα στη Μελβούρνη – Φωσφορίζοντα μπλε φύκια κατέκλυσαν παραλία, vid

Στην παραλία St Kilda της Μελβούρνης, οι επισκέπτες έγιναν μάρτυρες ενός εντυπωσιακού φυσικού φαινομένου, καθώς μπλε φωσφορίζοντα φύκια κατέκλυσαν την ακτή, δημιουργώντας ένα μαγευτικό...

Οι δέκα πιο συγκλονιστικές προδοσίες στην ιστορία της Ανθρωπότητας

Το άρθρο εξετάζει δέκα από τις πιο συγκλονιστικές προδοσίες στην ιστορία της ανθρωπότητας, ξεκινώντας από την αρχαιότητα με τον Εφιάλτη, που πρόδωσε τους Σπαρτιάτες...

Ποιος είναι ο λόγος που λείπει το μηδέν από τα αρχαία ελληνικά μαθηματικά;

Το άρθρο εξετάζει την απουσία του αριθμού μηδέν από τα αρχαία ελληνικά μαθηματικά, παρά την τεράστια πρόοδο που σημειώθηκε στον τομέα αυτό κατά την...

Αμφιλεγόμενο πείραμα: Ο άνθρωπος που πέρασε 6 μήνες σε σπηλιά χωρίς ρολόι!

Το 1972, ο Γάλλος γεωλόγος Michel Siffre πραγματοποίησε ένα αμφιλεγόμενο πείραμα, απομονώνοντας τον εαυτό του για έξι μήνες σε μια σπηλιά χωρίς ρολόι, για...

Η αδίστακτη αυτοκράτειρα της δυναστείας Ζου που εξόντωσε 3.000 οικογένειες αντιφρονούντων

Η Wu Zutian, ξεκινώντας ως παλλακίδα στο χαρέμι του αυτοκράτορα Taizong, κατάφερε να αναρριχηθεί στην εξουσία και να γίνει η πρώτη γυναίκα αυτοκράτειρα της...

Η ελληνική «Πομπηία»: Το χωριό που χάθηκε σε μια κατολίσθηση

Το άρθρο αναφέρεται στην τραγική ιστορία του Μικρού Χωριού στο Καρπενήσι, το οποίο το 1963 θάφτηκε κάτω από τόνους λάσπης και βράχων λόγω μιας...

Η ιστορία της χειραψίας: Ο ξεχωριστός λόγος που αντάλλασσαν χειραψίες στην αρχαιότητα

Η χειραψία, μια κίνηση που σήμερα συμβολίζει την εμπιστοσύνη και τη συμφωνία, έχει τις ρίζες της στην καχυποψία και την ανάγκη για ασφάλεια. Στην αρχαιότητα,...

5 γνωστές εφευρέσεις που επινοήθηκαν από παιδιά

Το άρθρο παρουσιάζει πέντε γνωστές εφευρέσεις που επινοήθηκαν από παιδιά, αναδεικνύοντας τη δημιουργικότητα και την αποφασιστικότητα που μπορεί να έχουν οι νεαροί εφευρέτες. Ο...

Βίντεο: Η στιγμή που ο διάσημος Μεξικανός τραγουδιστής Chalino Sánchez έλαβε το «σημείωμα θανάτου» σε συναυλία

Ο διάσημος Μεξικανός τραγουδιστής και τραγουδοποιός Chalino Sánchez, γνωστός ως «El Rey del Corrido», δολοφονήθηκε το 1992, αφήνοντας ανεξίτηλο το στίγμα του στη μεξικανική...

Ο καλοκάγαθος βασιλιάς που μεθυσμένος σκότωσε τέσσερις άνδρες

Ο βασιλιάς Ερρίκος Α' της Δανίας, γνωστός για την επιμέλειά του στην απονομή δικαιοσύνης και την υποστήριξή του προς τις κατώτερες τάξεις, αντιμετώπισε μια...

Το κουτσομπολιό ως «εργαλείο» των αδύναμων στην Αρχαία Ελλάδα

Το άρθρο εξετάζει τη χρήση του κουτσομπολιού ως εργαλείο εκδίκησης και επιρροής στην αρχαία Ελλάδα, ιδιαίτερα από άτομα που στερούνταν δύναμης ή κοινωνικής θέσης,...

Το πείραμα του μικρού Άλμπερτ: Τι ήταν και γιατί χαρακτηρίστηκε ως το «πιο ανήθικο» στην ιστορία (βίντεο)

Το «πείραμα του μικρού Άλμπερτ» θεωρείται ένα από τα πιο ανήθικα και αμφιλεγόμενα ψυχολογικά πειράματα στην ιστορία, καθώς ο ψυχολόγος John B. Watson και η...
spot_img

// ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Τζόρτζιο Αρμάνι: Δείτε τον πρόσφατο σύντροφό του (Φωτογραφίες)

Ο θάνατος του Τζόρτζιο Αρμάνι συγκλόνισε τον κόσμο της...

Αργυρός: Χόρεψε ζεϊμπέκικο και ξεσήκωσε το Καλλιμάρμαρο – Η Νίκα τον καμάρωσε από τις κερκίδες

Στο Καλλιμάρμαρο, πλήθος κόσμου συγκεντρώθηκε για να τιμήσει τον...

Βίκυ Κουλιανού: Η πρώτη φωτογραφία με τον καινούργιο της σύντροφο – Ποιος είναι και τι κάνει

Η Βίκυ Κουλιανού, γνωστή για την προτίμησή της να...
spot_img

// ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Βίντεο: Αυτοκίνητο μετατράπηκε σε πύραυλο – Διέσχισε εθνική οδό με αστραπιαία ταχύτητα

Ένα εντυπωσιακό και επικίνδυνο περιστατικό σημειώθηκε σε εθνική οδό...

Στάθης & Λιβαθυνού: Οι αρχικές τους δηλώσεις πριν την πρεμιέρα του Καλημέρα Ελλάδα – «Το βάρος είναι...

Ο Παναγιώτης Στάθης και η Άννα Λιβαθυνού ετοιμάζονται να...

Κ. Πιερρακάκης στο συνέδριο της «Η»: Ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει ένα νέο κεφάλαιο στην οικονομική αρχιτεκτονική της χώρας

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναφέρθηκε στο turnaround...

Ο πάμπλουτος εσωτερικός κόσμος της νέα Mercedes GLC

Με την παγκόσμια πρεμιέρα της ολοκαίνουργιας GLC να πλησιάζει,...

Αγορά Αθηνών: Ελαφρά άνοδος για τον Γενικό Δείκτη – Ανοδικές τάσεις στις ευρωαγορές

Το Χρηματιστήριο Αθηνών ξεκίνησε τη συνεδρίαση της 5ης Σεπτεμβρίου...

Εθνική μπάσκετ: Από την Κύπρο στη Λετονία η γαλανόλευκη – Ώρα για τη νοκ άουτ μάχη με...

Η Εθνική Ελλάδας μπάσκετ έφτασε στη Ρίγα της Λετονίας...

Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε Αυτιά: Άμεση ενίσχυση νησιών και ορεινών περιοχών

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να ενισχύσει τις νησιωτικές και...

Ξάνθη: 30χρονος φυλάκισε ηλικιωμένη από τη Σουηδία για 40 ημέρες

Στην Ξάνθη, ένας 30χρονος άνδρας κρατούσε όμηρο για 40...

Καλημέρα Ελλάδα: Με τον Παναγιώτη Στάθη και την Άννα Λιβαθυνου – Καλοκαίρι Παρέα – 05/09/2025

Η νέα πρωινή εκπομπή φέρνει στο προσκήνιο τα πιο...

Τζο Μπάιντεν: Υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση για καρκίνο του δέρματος – Ποια η υγεία του τώρα

Ο Τζο Μπάιντεν, ο οποίος είχε διαγνωστεί με επιθετικό...

Καστελόριζο: Ελληνικά F-16 αναχαίτισαν οπλισμένα τουρκικά αεροσκάφη – Ένταση στην Άγκυρα

Ελληνικά F-16 πραγματοποίησαν επιτυχείς αναχαιτίσεις οπλισμένων τουρκικών αεροσκαφών στην...

Σ. Αγγελούδης για Μετρό: «Θα κρατηθεί η επέκτασή του στην Καλαμαριά το 2026»

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, επιβεβαίωσε την πρόοδο της...

Grand Hotel: Ο δεύτερος κύκλος έρχεται τον Σεπτέμβριο στον ΑΝΤ1 – Καλοκαίρι Παρέα – 05/09/2025

Ο δεύτερος κύκλος της δημοφιλούς σειράς έρχεται στον αέρα...

Ν. Αμπατιέλος: «Η αντιπαράθεση της αντιπολίτευσης βοηθάει την κυβέρνηση»

Ο Νίκος Αμπατιέλος, βουλευτής του ΚΚΕ, αναλύει την τρέχουσα...

Η Ισπανία σημείωσε τη χειρότερη επίδοση στην ιστορία της στο Eurobasket – «Μαύρη Πέμπτη» αναφέρουν οι Ισπανοί...

Η Ισπανία κατέγραψε τη χειρότερη επίδοση στην ιστορία της...

Φαράγγι του Βίκου: Τουρίστρια αγνοείται κατά την πεζοπορία με τον σύζυγό της – Αναζητήσεις με drones σε...

Στο φαράγγι του Βίκου συνεχίζονται οι έρευνες για τον...

Πάνος Καμμένος για τις συνομιλίες με τον μαφιόζο της Κρήτης: Αν συνεχιστεί η σύγκρουση, θα επιστρέψω στην...

Ο Πάνος Καμμένος αντέδρασε έντονα στη δημοσιοποίηση νέου ηχητικού...

Πορτογαλία – Αποστολή: Το ΕΡΤnews στον τόπο της τραγωδίας

Στον τόπο της πρόσφατης τραγωδίας στην Πορτογαλία, οι αρχές...

Νίκος Συρίγος: «Καταπέλτης» εναντίον της Άριας Καλύβα – «Άλλοι είναι “πνευματικά νεκροί”»

Το άρθρο αναφέρεται στην έντονη αντίδραση που προκάλεσε η...

Βρέθηκε πορτρέτο που πιθανώς αποκαλύπτει τον εραστή του Σαίξπηρ – Η κρυφή παθιασμένη σχέση με τον κόμη...

Ένα πρόσφατα ανακαλυφθέν πορτρέτο, ζωγραφισμένο στην πίσω πλευρά ενός...

Καζαντζίδης Live: Οι δύο μεγάλες απουσίες της βραδιάς – Γιατί δεν παρευρέθηκαν η Βιτάλη και ο Στόκας

Η συναυλία-αφιέρωμα προς τιμήν του Στέλιου Καζαντζίδη στο Καλλιμάρμαρο...

Μ. Κεφαλογιάννης: «Η εναλλαγή στην εξουσία θα γίνει κάποτε, το πρόβλημα είναι οι ακρότητες»

Ο Μ. Κεφαλογιάννης, σε πρόσφατη συνέντευξή του, αναφέρθηκε στην...

Συνελήφθη 19χρονος στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» για απαγωγή ανήλικης με προορισμό την Τουρκία

Στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης συνελήφθη ένας 19χρονος για...

Πράσινη μεταλλευτική δράση στην πράξη: Το μοντέλο της Ελληνικός Χρυσός

Η Ελληνικός Χρυσός, θυγατρική της Eldorado Gold, εφαρμόζει ένα...

Ν, Φαραντούρης: «Ο ελληνισμός δεν υφίσταται για αυτό το έργο – Κάποιοι βρίσκουν άλλοθι για το καλώδιο»

Ο Νικόλας Φαραντούρης, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, σχολιάζει τις πρόσφατες...

Στ. Κασσελάκης για Τσίπρα: «Από τη στιγμή που με αντιγράφει, θα πάει πολύ καλά»

Ο Στέφανος Κασσελάκης σχολίασε την πρόσφατη στάση του Αλέξη...

Η Porsche κατρακυλά στο γερμανικό χρηματιστήριο

Η Porsche αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις καθώς υποβιβάστηκε από τον...

Καιρός: Καλοκαιρινές συνθήκες ε ισχυρά μελτέμια στο Αιγαίο (5/9)

Καλοκαιρινές καιρικές συνθήκες επικρατούν στην περιοχή, με τις θερμοκρασίες...

Chessecake σοκολάτα από τον Α. Δασκαλάκη

Ο Αντώνης Δασκαλάκης προτείνει μια απολαυστική συνταγή για cheesecake...

Στ. Κασσελάκης: «Αφού είναι ικανοποιητικός ο μέσος μισθός, να αμείβονται μ’αυτόν οι βουλευτές»

Ο Στέφανος Κασσελάκης, κατά τη διάρκεια της εμφάνισής του...

Σπανούλης κατά διαιτησίας: Ο Ντόντσιτς παίρνει 20-22 βολές, ενώ ο Αντετοκούνμπο ζητά φάουλ

Ο Βασίλης Σπανούλης εξέφρασε την έντονη δυσαρέσκειά του για...

Καλοκαίρι Παρέα: Οργισμένος ο Καλλιακμάνης, αμήχανη η Καραβάτου – «Θα τους ξεσκεπάσω» – «Θα πάθω έμφραγμα!»

Στην εκπομπή "Καλοκαίρι Παρέα" του ΑΝΤ1, ο Γιώργος Καλλιακμάνης...

Πετρέλαιο: Πώς η Βρετανία εξασφάλισε ενεργειακή επιβίωση στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Το άρθρο αναλύει τη στρατηγική σημασία της πετρελαϊκής τροφοδοσίας...

Τηλεθέαση (4/9): Ο αγώνας μπάσκετ Ισπανία – Ελλάδα άγγιξε το 52,5%

Ο αγώνας μπάσκετ μεταξύ της Εθνικής Ελλάδας και της...

Μεταξουργείο: Απεγκλωβισμός ενός ατόμου από φλεγόμενο εγκαταλελειμμένο κτήριο

Στο Μεταξουργείο, οι πυροσβεστικές δυνάμεις έσπευσαν σε εγκαταλελειμμένο κτήριο...

Θρίλερ με νεκρό ζευγάρι σε διαμέρισμα στον Ν. Κόσμο – Δίπλα τους βρέθηκε όπλο

Σοκ έχει προκαλέσει η ανακάλυψη ενός ζευγαριού νεκρών σε...

Ν. Κόσμος: Νεκρό ηλικιωμένο ζευγάρι από όπλο – Έρευνες για φόνο ή αυτοχειρίαΝ. Κόσμος: Νεκρό ηλικιωμένο ζευγάρι...

Νεκρό βρέθηκε ένα ηλικιωμένο ζευγάρι στον Νέο Κόσμο, προκαλώντας...

Ελλάδα – Λευκορωσία: Αρχίζει το γαλανόλευκο ταξίδι στα προκριματικά του Παγκοσμίου Κυπέλλου 2026

Η Εθνική Ελλάδας ποδοσφαίρου ξεκινά την προσπάθειά της για...