Η Τσεχία γίνεται η πρώτη χώρα στην Ευρώπη που δοκιμάζει την αύξηση του ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους στα 150 χλμ/ώρα, σε ένα τμήμα του αυτοκινητόδρομου D3, μεταξύ Tábor και České Budějovice.
Το πείραμα θα διεξαχθεί υπό ιδανικές συνθήκες, με τη χρήση 42 ηλεκτρονικών ραντάρ για την παρακολούθηση της ταχύτητας. Η κυβέρνηση επιδιώκει να διαπιστώσει αν τα υψηλότερα όρια μπορούν να μειώσουν τους χρόνους ταξιδιού χωρίς να αυξήσουν τα ατυχήματα.
Ωστόσο, υπάρχουν αντιρρήσεις από ειδικούς στην οδική ασφάλεια, ενώ άλλες χώρες, όπως η Αυστρία και η Ολλανδία, έχουν πρόσφατα μειώσει τα όρια για να περιορίσουν τις εκπομπές ρύπων.
Αν το πείραμα αποδειχθεί επιτυχές, η Τσεχία μπορεί να επεκτείνει το νέο όριο σε περισσότερους αυτοκινητόδρομους.
Πιο αναλυτικά
Ένα νέο, υψηλότερο όριο ταχύτητας ετοιμάζεται να εφαρμοστεί δοκιμαστικά στην Τσεχία. Υπέρμαχοι και αντίλογος

Ένα νέο πείραμα αύξησης του ορίου ταχύτητας θα εφαρμοστεί σε τμήμα αυτοκινητοδρόμου της Τσεχίας
Υπάρχει ευρέως πλέον η αντίληψη ότι τα όρια ταχύτητας είναι χαμηλά. Υπό μία σκοπιά, γελοιωδώς χαμηλά. Βασικά, για εισπρακτικούς λόγους.
Η θέση έχει περιεχόμενο: υπάρχουν σημεία -και δεν εννοούνται κατ΄ανάγκην αυτά του εθνικού δικτύου- όπου έχουν διατηρηθεί τα ίδια χαμηλά όρια ταχύτητας που υπήρχαν από τη δεκαετία του ’70.
Όταν δηλαδή, τα αυτοκίνητα ήταν μισό αιώνα πίσω σε εξέλιξη, όταν τα λάστιχα είχαν πρόσφυση ποδηλάτου και, βέβαια, όταν όλες οι συγχωρδίες ηλεκτρονικών συστημάτων ευστάθειας αλλά και συστήματα παθητικής ασφάλειας (βλ. αερόσακοι, ζώνες παραμόρφωσης κ.ο.κ.) ήταν στα σπάργανα – αν υπήρχαν καν.
Από την άλλη, πριν μισό αιώνα κυκλοφορούσαν πολύ λιγότερα αυτοκίνητα, τουλάχιστον στις πόλεις, οι σχετικές ταχύτητες χρειάζονταν περισσότερα μέτρα δρόμου για να αναπτυχθούν και, αν θέλετε, υπήρχε και μία μεγαλύτερη ελευθερία μετακινήσεων, ίσως και αντίληψη της ζωής
Το κλασικό vivere pericosolamente δεν αφορούσε μόνο τύπους των ακραίων σπορ. Ε, καλώς ή κακώς, πλέον, οι κοινωνίες έχουν αλλάξει.
To πείραμα της Τσεχίας
Το πάω από ’δω, το πάω από ’κει, για να αναφέρω ευπειθώς ότι οι στο εξής οι οδηγοί στην Τσεχία πρόκειται να πάρουν το πράσινο φως για να μπορούν να οδηγούν νόμιμα μέχρι τα 150 χλμ./ώ. σε ένα τμήμα του αυτοκινητόδρομου, καθιστώντας την την πρώτη χώρα της ΕΕ που δοκιμάζει ένα τόσο υψηλό όριο.
Η δοκιμή θα διεξαχθεί σε ένα τμήμα 50 χιλιομέτερων του αυτοκινητόδρομου D3, μεταξύ Tábor και České Budějovice, ξεκινώντας από τον ερχόμενο Οκτώβριο.
Αλλά πριν φανταστείτε μία ελευθερία τύπου autobahn, υπάρχει και η εξαίρεση: το όριο των 150 χλμ/ώ. θα ισχύει μόνο όταν οι συνθήκες είναι ιδανικές. Αυτό σημαίνει στεγνό οδόστρωμα, καλή ορατότητα, απουσία οδικών έργων στο παραπάνω τμήμα του αυτοκινητόδρομου και σχετικά μικρή κυκλοφορία. Εάν τα πράγματα δεν είναι ιδανικά, το όριο θα μειώνεται στα 130 χλμ./ώ. – το ίδιο που ισχύει και στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης
Για να διαχειριστούν την όλη ιστορία, κάποια 42 ηλεκτρονικά ραντάρ-πινακίδες, θα ελέγχουν την ταχύτητα σε πραγματικό χρόνο.
Όπως υποστηρίζουν οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης, πρόκειται για ένα πείραμα που σκοπό έχει να πιστοποιήσει το κατά πόσον τα ταχύτερα ταξίδια μπορούν πραγματικά να μειώσουν τους χρόνους ταξιδιού χωρίς να προκαλέσουν περισσότερα ατυχήματα.
Μπορεί και όχι.
Οι αντιρρήσεις
Δεν είναι όλοι πεπεισμένοι πως το πείραμα των 150 χλμ/ώ. κινείται στη σωστή κατεύθυνση.
Για παράδειγμα, κάποιοι ειδικοί στην οδική ασφάλεια προειδοποιούν ότι τα υψηλότερα όρια θα μπορούσαν να είναι επικίνδυνα για τους λιγότερο έμπειρους οδηγούς.
Μάλιστα, καθώς Αυστρία και Ολλανδία πρόσφατα κατέβασαν τα όρια στους αυτοκινητόδρομους (βασικά, για να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων), ορισμένοι βλέπουν το τσεχικό πείραμα ως ένα βήμα προς την αντίθετη κατεύθυνση
Ωστόσο, εάν όλα πάνε καλά και χωρίς «παρενέργειες», η Τσεχία θα μπορούσε να εφαρμόσει όρια 150 χλμ./ώ. σε περισσότερους αυτοκινητόδρομους στο μέλλον.
Εάν όχι, θα επιστρέψει στα 130 χλμ./ώ. Οκέι, tested.
Nα σημειωθεί επίσης ότι η τελευταία φορά που αυξήθηκαν τα όρια στους τσεχικούς αυτοκινητόδρομους ήταν το 1997, όταν πήγαν από τα 120 χλμ/ώ. στα σημερινά 130 χλμ/ώ.
Πιάσε Nτόιτσλαντ
Πάντως όλα αυτά εξελίσσονται και διενεργούνται ενώ οι γερμανικοί αυτοκινητόδρομοι εξακολουθούν να επιτρέπουν, σε τμήματά τους, την ταχύτητα χωρίς καθόλου όρια.
Και εκεί, βέβαια, εύστοχα προσαρμόζονται, αναλόγως καιρού, συνθηκών, μετεωρολογίας και όλων των σχετικών συνθηκών που μπορούν να κάνουν τα 200 χλμ/ώ. μία, όντως, ασφαλή ταχύτητα και μία των 100 χλμ/ώ., όντως, μία ανασφαλή. Είναι -και θα είναι- σχετικό: σε τι κατάσταση βρίσκεται το αυτοκίνητο; Τι ηλικία έχει ο οδηγός; Πόση οδηγική παιδεία υπάρχει και πόσο αυστηρά ανανεώνονται οι άδειες οδήγησης; Ατέλειωτο μπλα-μπλα
Πάντως, ακόμα κι εκεί, Γερμανία μεριά, φέτος το καλοκαίρι, η αστυνομία συνέλαβε έναν οδηγό που κινούνταν με 320 χλμ/ώ. στον αυτοκινητόδρομο Α2, κοντά στο Βερολίνο.
Όπως ήταν αναμενόμενο, ένα πρόστιμο των €900, κατάσχεση διπλώματος για τρεις μήνες, συν κάποιοι πόντοι.
Λοιπόν, υπέρ Τσεχίας ή κατά;
Συνοπτικά
- Η Τσεχία γίνεται η πρώτη χώρα στην Ευρώπη που δοκιμάζει όριο ταχύτητας 150 χλμ/ώρα σε τμήμα αυτοκινητόδρομου υπό ιδανικές συνθήκες.
- Η δοκιμή θα χρησιμοποιήσει 42 ηλεκτρονικά ραντάρ για την παρακολούθηση της ταχύτητας και τη διασφάλιση της οδικής ασφάλειας.
- Οι ειδικοί στην οδική ασφάλεια εκφράζουν ανησυχίες, καθώς άλλες χώρες μειώνουν τα όρια για περιβαλλοντικούς λόγους.
- Αν το πείραμα επιτύχει, η Τσεχία μπορεί να επεκτείνει το νέο όριο ταχύτητας σε περισσότερους αυτοκινητόδρομους.