Το άρθρο εξετάζει τις ανησυχίες για την οδική ασφάλεια που προκαλούν τα ηλεκτρικά οχήματα, ιδιαίτερα τα μεγάλα SUVs και pick-ups, λόγω του αυξημένου βάρους τους.
Οι μπαταρίες και τα προστατευτικά καλύμματα προσθέτουν βάρος, με αποτέλεσμα τα ηλεκτρικά οχήματα να ξεπερνούν συχνά τους 2,5 τόνους. Αυτό το βάρος δοκιμάζει τις υποδομές ασφαλείας, όπως οι μπαριέρες, που δεν έχουν σχεδιαστεί για τόσο βαριά οχήματα.
Δοκιμές πρόσκρουσης από το Πανεπιστήμιο της Νεμπράσκα έδειξαν ότι το μεγάλο βάρος και το χαμηλό κέντρο βάρους των ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να προκαλέσουν σοβαρές ζημιές στις μπαριέρες, καθώς αυτές δεν είναι κατασκευασμένες για να αντέχουν τέτοιες συγκρούσεις.
Πιο αναλυτικά
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ειδικά τα μεγάλα SUVs και pick up, δημιουργούν ολοένα περισσότερες ανησυχίες γύρω από την οδική ασφάλεια. Πρώτη και κυριότερη αιτία, το βάρος τους. Οι μπαταρίες επίσης εφιστούν την προσοχή, αλλά εκεί υπάρχουν προστατευτικές δικλείδες. Το θεμελιώδες πρόβλημα, ωστόσο, είναι πως όλα αυτά (ηλεκτροκινητήρες, μπαταρίες, προστατευτικά καλύμματα/επικαλύψεις κλπ) προσθέτουν συνεχώς βάρος. Πλέον είναι σύνηθες να διαβάζεις για EVs που ξεπερνούν τους 2, τους 2,5, ακόμα και τους 3 τόνους. Κατάσταση που φέρνει στα όριά τους τις υποδομές ασφάλειας των οδικών δικτύων, όπως οι μπαριέρες. Για την ακρίβεια όχι απλά τις φέρνει στα όριά τους, αλλά κυριολεκτικά τα διαλύει.
Δοκιμές πρόσκρουσης που διεξήχθησαν από το Πανεπιστήμιο της Νεμπράσκα δείχνουν με τον πιο τρομακτικό τρόπο τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει το τεράστιο βάρος ενός ηλεκτρικού, σε περίπτωση ατυχήματος. Τα crash tests περιλάμβαναν το σενάριο απώλειας ελέγχου ενός Rivian R1T και την πρόσκρουσή του πάνω σε προστατευτικές μπαριέρες, ίδιων προδιαγραφών με εκείνες που απαντώνται στο πλάι των αμερικανικών αυτοκινητοδρόμων και γενικότερα, όπου χρειάζονται στο οδικό δίκτυο (βλέπε επαρχιακούς δρόμους). Η σύγκρουση έγινε με μια κλασική ταχύτητα αμερικανικής εθνικής οδού, τουτέστιν 60 μίλια/ώρα (96 χλμ./ώρα). Το αποτέλεσμα; Ιδού:
Το R1T εξαΰλωσε την μπαριέρα, περνώντας τη σαν να τρύπαγε χαρτοπετσέτα σφαίρα. Η μάζα του ηλεκτρικού pick up ήταν τέτοια ώστε δεν σταμάτησε ούτε στο πρώτο τσιμεντένιο τοιχίο, απαιτώντας και δεύτερο για να ακινητοποιηθεί. Όλα αυτά με ούτε 100 χλμ./ώρα. Βάλτε στο μυαλό σας την εικόνα σε αντίστοιχο περιστατικό, με 130-140 χλμ./ώρα (στα 185 χλμ./ώρα ο κόφτης του Rivian). Εννοείται πως το R1T είναι από τα βαρύτερα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν, φτάνοντας την ένδειξη της ζυγαριάς στα 3.253 κιλά. Το θέμα, όμως, είναι ότι δεν χρειάζεται ένα EV να ζυγίζει τόσο για να έχουμε καταστροφικά αποτελέσματα. Πάμε να δούμε τί συμβαίνει όταν προσκρούει σε προστατευτικό κιγκλίδωμα ένα Tesla Model 3, των 1.741 κιλών
Σχεδόν τα μισά κιλά από το Rivian, πολύ μικρότερο σε όγκο, παρόμοια κατάληξη. Άρα η αιτιολόγηση ότι το βάρος είναι η κυριότερη πηγή τέτοιων καταστροφικών πλάνων, αρχίζει να θολώνει. Όχι ότι στους 1,7+ τόνους είναι ελαφρύ το Model 3, αλλά δεν συγκρίνεται με το «τανκ» R1T. Κι όμως, η συμπεριφορά στις δοκιμές πρόσκρουσης εμφανίζεται παρεμφερής, παρότι τα δυο αυτοκίνητα χωρίζονται από σχεδόν 2 τόνους. Κι εδώ, έρχεται να μπει ο «ύπουλος» εχθρός των ηλεκτρικών σε τέτοιες καταστάσεις, ο οποίος σε κάποιες άλλες αποτελεί το μεγαλύτερο σύμμαχο: το χαμηλό κέντρο βάρους.
Ενώ στην οδική συμπεριφορά κάνει εξαιρετική δουλειά αντιμετωπίζοντας το μεγάλο βάρος ενός ηλεκτρικού, η συγκέντρωση των μαζών χαμηλότερα από ό,τι σε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης προκαλεί προβλήματα στις συναντήσεις με μπαριέρες, καθώς αυτές -η συντριπτική πλειοψηφία τους και οι παλιότερες- έχουν σχεδιαστεί για συγκρούσεις με άλλους τύπους οχημάτων. Κατά μέσο όρο, μια τυπική μπαριέρα έχει εξελιχθεί για να αντιμετωπίζει συγκρούσεις τουλάχιστον 10-13 εκατοστά υψηλότερα, από ό,τι τη χτυπάει ένα EV. Κάτι που σημαίνει ότι το σημείο επαφής δεν είναι κατά μέτωπο, αλλά τη βρίσκει χαμηλότερα. Φανταστείτε έναν πυγμάχο: άλλο να δεχτεί γροθιά στο στομάχι όπου προστατεύουν (μέχρι ένα βαθμό) οι κοιλιακοί, άλλο κάτω από τη ζώνη. Αυτό ακριβώς κάνουν τα ηλεκτρικά, εξ ου κι οι τρομακτικές εικόνες στα crash tests.
Το άρθρο Γιατί τα ηλεκτρικά διαλύουν τις μπαριέρες; (+video) εμφανίστηκε πρώτα στο AutoGreekNews.
Συνοπτικά
- Τα ηλεκτρικά οχήματα, ειδικά τα μεγάλα SUVs και pick-ups, προκαλούν ανησυχίες για την οδική ασφάλεια λόγω του αυξημένου βάρους τους.
- Το βάρος των ηλεκτρικών οχημάτων, που ξεπερνά συχνά τους 2,5 τόνους, δοκιμάζει τις υποδομές ασφαλείας, όπως οι μπαριέρες.
- Δοκιμές πρόσκρουσης δείχνουν ότι το μεγάλο βάρος και το χαμηλό κέντρο βάρους των ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να προκαλέσουν σοβαρές ζημιές στις μπαριέρες.
- Οι μπαριέρες δεν είναι σχεδιασμένες για συγκρούσεις με ηλεκτρικά οχήματα, καθώς το χαμηλό κέντρο βάρους τους προκαλεί επαφή σε μη ενδεδειγμένα σημεία.