Πριν από 40 χρόνια, η Audi παρουσίασε μια σημαντική καινοτομία στην παθητική ασφάλεια με το σύστημα procon-ten, το οποίο εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στο Audi 80 το 1986.
Το σύστημα αυτό, που λειτουργούσε χωρίς αισθητήρες, απομάκρυνε το τιμόνι από τον οδηγό και τέντωνε τις εμπρός ζώνες ασφαλείας σε περίπτωση μετωπικής σύγκρουσης, μειώνοντας τον κίνδυνο τραυματισμών στο κεφάλι.
Η Audi πίστευε ότι το procon-ten ήταν πιο ασφαλές από τους τότε αναπτυσσόμενους αερόσακους, οι οποίοι αντιμετώπιζαν προβλήματα όπως δύσκολη αποθήκευση και κίνδυνο εγκαυμάτων.
Ωστόσο, με την εξέλιξη των αερόσακων, το procon-ten εγκαταλείφθηκε, καθώς οι αερόσακοι άρχισαν να προσφέρουν αποτελεσματική προστασία στους επιβάτες.
Πιο αναλυτικά
Η Audi είναι γνωστή εδώ και πολλά χρόνια για τις καινοτομίες της, την πολυτέλεια και τις τεχνολογίες ανωτέρου επιπέδου, όπως επίσης και για τα σπορ μοντέλα της (π.χ. RS). Παράλληλα η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει μακρά παράδοση και στον τομέα της παθητικής ασφάλειας.
Η DKW (μία από της εταιρίες της Auto Union που εξελίχθηκε μετά στην Audi) εργαζόταν ήδη σε αυτόν τον τομέα πριν από 80 χρόνια, όταν το DKW F7 υποβλήθηκε σε δοκιμές ελεγχόμενης ανατροπής από ένα λόφο, προκειμένου να σχηματιστούν οι βάσεις στον τομέα του σχεδιασμού της ασφάλειας. Μετά τη δοκιμή και αφού το F7 έφερε πολλές τούμπες, ο κινητήρας λειτουργούσε, ενώ το αμάξωμα έμεινε σχεδόν άθικτο. Ουσιαστικά, αυτές ήταν οι πρώτες δοκιμές πρόσκρουσης στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αργότερα, η ειδικά κατασκευασμένη εγκατάσταση στο κεντρικό τμήμα δοκιμών της Auto Union επέτρεψε τις πιο σύγχρονες δοκιμές σύγκρουσης.
Ένα άλλο σημαντικό βήμα ακολούθησε το 1970 με τα εγκαίνια της πρώτης αίθουσας συγκρούσεων στο Ίνγκολσταντ. Μετά την κατασκευή του, το κτίριο χρησιμοποιήθηκε για πάνω από 50 χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων τροποποιήθηκε και προσαρμόστηκε επανειλημμένα για να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις. Το 1972, τα ανδρείκελα δοκιμών πρόσκρουσης χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά και έγιναν ολοένα και πιο εξελιγμένα και ευέλικτα με την πάροδο των ετών. Το 1986, η Audi εισήγαγε μια κατοχυρωμένη καινοτομία: το σύστημα παθητικής ασφαλείας procon-ten. Σε μια μετωπική σύγκρουση, το τιμόνι απομακρύνεται από τον οδηγό και οι μπροστινές ζώνες σφίγγονται με τη μετακίνηση του κινητήρα προς το χώρο επιβατών μέσω χαλύβδινων συρμάτων και τροχαλιών. Το σύστημα μείωσε σημαντικά τον κίνδυνο τραυματισμών στο κεφάλι για τον οδηγό σε περίπτωση ατυχήματος.
Η τεχνολογία του procon-ten ήταν πάρα πολύ απλή, χωρίς καμία πολυπλοκότητα, αισθητήρες κ.λπ., αφού λειτουργούσε ως εξής: Σε περίπτωση μετωπικής σύγκρουσης το τιμόνι τραβιόταν πίσω και οι εμπρός ζώνες ασφαλείας τεντώνονταν με τη βοήθεια της μετατόπισης του κινητήρα προς την καμπίνα επιβατών, μέσω ενός συστήματος συρματόσκοινων. Εκτός από το μοντέλο 80, το procon-ten τοποθετήθηκε μεταγενέστερα στα Audi 90, 100, 200 και V8. Το procon-ten μείωνε σημαντικά τον κίνδυνο τραυματισμού του κεφαλιού του οδηγού, όμως ο συνοδηγός δεν επωφελούνταν κάπου.
Το πρώτο αυτοκίνητο που εφαρμόστηκε ήταν το τρίτης γενιάς Audi 80 το 1986 και ήταν η απάντηση της Audi στους αερόσακους της Mercedes. Η μάρκα από το Ίνγκολσταντ πίστευε ότι το σύστημά της ήταν ασφαλέστερο από τους αερόσακους, γιατί τότε ήταν ακόμα στα σπάργανα και δημιουργούσαν διάφορα προβλήματα. Για παράδειγμα η αποθήκευσή τους ήταν δύσκολη, η λειτουργία τους αμφίβολη, ενώ υπήρχαν αναφορές οδηγών που υπέφεραν από εγκαύματα που προκαλούνταν όταν άνοιγαν οι αερόσακοι. Βέβαια, αργότερα το procon-ten εγκαταλείφθηκε, αφού οι αερόσακοι εξελίχθηκαν και τοποθετούνται ευρέως σε όλα τα αυτοκίνητα προστατεύοντας αποτελεσματικά τους επιβάτες, αρκεί βεβαίως να φορούν τη ζώνη ασφαλείας.
Το άρθρο Η καινοτομία του Audi 80 πριν 40 χρόνια εμφανίστηκε πρώτα στο AutoGreekNews.
Συνοπτικά
- Η Audi παρουσίασε το σύστημα procon-ten στο Audi 80 το 1986, ενισχύοντας την παθητική ασφάλεια χωρίς αισθητήρες.
- Το procon-ten απομάκρυνε το τιμόνι και τέντωνε τις ζώνες ασφαλείας σε μετωπικές συγκρούσεις, μειώνοντας τραυματισμούς στο κεφάλι.
- Παρ' ότι θεωρήθηκε ασφαλέστερο από τότε αναπτυσσόμενους αερόσακους, το procon-ten εγκαταλείφθηκε λόγω εξελίξεων στους αερόσακους.
- Η Audi έχει μακρά ιστορία στην παθητική ασφάλεια, με καινοτομίες και δοκιμές πρόσκρουσης που ξεκινούν πριν από 80 χρόνια.