Το Ford Transit γιορτάζει 60 χρόνια από την πρώτη του εμφάνιση το 1965, έχοντας καθιερωθεί ως ένα από τα πιο αξιόπιστα και δημοφιλή επαγγελματικά οχήματα παγκοσμίως.
Από την αρχική του παραγωγή στο εργοστάσιο του Langley στην Αγγλία, το Transit εξελίχθηκε με σημαντικές τεχνολογικές και σχεδιαστικές καινοτομίες, όπως η εισαγωγή κινητήρων diesel, η χρήση δισκόφρενων και η ενσωμάτωση συστημάτων ασφαλείας.
Με την πάροδο των δεκαετιών, το Transit συνέχισε να αναβαθμίζεται, φτάνοντας σε σημαντικά ορόσημα παραγωγής και κερδίζοντας διεθνείς διακρίσεις. Η ιστορία του Transit συνεχίζεται, με το δεύτερο μέρος της να αναμένεται να καλύψει την περίοδο 2006-2025.
Πιο αναλυτικά
Η θρυλική οικογένεια των επαγγελματικών οχημάτων της οικογένειας Transit της Ford γιορτάζει φέτος την 60ή της επέτειο, συμπληρώνοντας αισίως έξι δεκαετίες πίστης και αφοσίωσης στις επιχειρήσεις κάθε μεγέθους. Με την παραγωγή να ξεκινά στις 9 Αύγουστου του 1965, η γκάμα της εμβληματικής οικογένειας Transit έχει αποκτήσει τα τελευταία 60 χρόνια παροιμιώδη δημοτικότητα σε όλο τον κόσμο, καθιστώντας το όνομα Transit συνώνυμο της αξιοπιστίας αλλά και των υψηλών δυνατοτήτων για κάθε επαγγελματία.{loadposition Fordcarcenter}
Πριν από το 1965:
Η Ford προσέφερε δύο ανεξάρτητες σειρές επαγγελματικών οχημάτων για την ευρωπαϊκή αγορά: το βαν FK από τη Γερμανία, το οποίο παρουσιάστηκε το 1953, καθώς και το βαν Thames από το Ηνωμένο Βασίλειο, που εισήλθε στην αγορά το 1954.
1965:
Το πρώτο βαν μοντέλο της σειράς Transit βγήκε από τις γραμμές παραγωγής του εργοστασίου επαγγελματικών οχημάτων της Ford στο Langley του Berkshire, στην Αγγλία, στις 9 Αυγούστου. Διέθετε ηλεκτρονικό κύκλωμα ελέγχου των ενδείξεων στο ταμπλό, προαιρετικό κλείδωμα τιμονιού, πλαϊνή πόρτα φόρτωσης και σημεία πρόσδεσης ζωνών ασφαλείας. Λίγο μετά το λανσάρισμα ενσωματώθηκαν προβολείς αλογόνου, ελαστικά tubeless καθώς και φύλα σούστας στην ανάρτηση. Το πρώτο Transit είχε δύο βενζινοκινητήρες 1.7 λτ. 74 PS και 2.0 λτ. 86 PS. Ο πρώτος πετρελαιοκινητήρας ήταν ο Perkins 4/99, με απόδοση 44 PS.
- 1968: Ξεκινά η παραγωγή των κινητήρων diesel στο εργοστάσιο του Dagenham, που βρίσκεται κοντά στο Λονδίνο.
- 1971: Η σχεδίαση του Ford Transit ανανεώνεται με την υιοθέτηση μιας μάσκας που παρέπεμπε σε εκείνη ενός επιβατικού αυτοκινήτου.
- 1972: Η Ford παρουσίασε τον πρώτο μικρό αποδοτικό diesel κινητήρα της με την ονομασία York. Ήταν διαθέσιμος σε δύο εκδόσεις ισχύος, με 55 PS για τα μοντέλα με κοντό μεταξόνιο και 62 PS για τις εκδόσεις με μακρύ μεταξόνιο.
- 1973: Προκειμένου να μειώσει το λειτουργικό κόστος για τους ιδιοκτήτες του, το Transit ήταν το πρώτο επαγγελματικό όχημα που εφοδιάζονταν με ελαστικά radial σε όλη τη γκάμα του.
- 1974: Πρεμιέρα για την έκδοση με ωφέλιμο φορτίο 1.000 κιλών, η οποία βασίζονταν στο Transit με μακρύ μεταξόνιο με μονά πίσω ελαστικά.
1975:
Το νέο Transit Μk2 ήταν άμεσα αναγνωρίσιμο, χάρη στα μαύρα στοιχεία της εξωτερικής του εμφάνισης. Στην καμπίνα, τα πεντάλ και το κάθισμα μετακινήθηκαν προκειμένου να αυξηθεί ο χώρος για τα πόδια κατά 100 χλστ. Η συγκεκριμένη γενιά του Ford Transit ήταν η πρώτη στην κατηγορία που υιοθέτησε εμπρός δισκόφρενα με υποβοήθηση σέρβο.
- 1976: Η Ford παρουσιάζει το Transit 190 για μέγιστο μικτό βάρος 3,5 τόνων. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος καθιερώθηκαν τα εμπρός δισκόφρενα σε όλη τη γκάμα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το νέο Transit 190 ήταν το πρώτο βαν μοντέλο στην κατηγορία των μεσαίων επαγγελματικών οχημάτων που χρησιμοποιούσε αεριζόμενα δισκόφρενα. Τη χρονιά αυτή η παραγωγή του Ford Transit ξεπέρασε τις 1.000.000 μονάδες.
- 1978: Η πρώτη σημαντική σχεδιαστική ανανέωση του Ford Transit ήρθε με την παρουσίαση του νέου μοντέλου τον Μάρτιο του 1978. Ταυτόχρονα, παρουσιάστηκαν νέοι, πιο αποδοτικοί κινητήρες με επικεφαλής εκκεντροφόρο (OHC). Άλλες διαφοροποιήσεις περιελάμβαναν την εισαγωγή του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων C3 της Ford και ενός νέου, ισχυρότερου καλοριφέρ με αεραγωγούς, σαν επιβατικού αυτοκινήτου.
- 1983: Στο πλαίσιο του προγράμματος εξέλιξης των πετρελαιοκινητήρων άμεσου ψεκασμού 2.5L (DI), εκατό πρωτότυποι κινητήρες χρησιμοποιήθηκαν σε μία εκτενή δοκιμή σε πραγματικές συνθήκες σε συνεργασία με πελάτες.
- 1984: Ο επαναστατικός πετρελαιοκινητήρας άμεσου ψεκασμού 2.5 λτ. (DI) της Ford πραγματοποιεί το επίσημο ντεμπούτο του. Για τον ψεκασμό του καυσίμου η μονάδα αυτή υιοθέτησε μια αντλία περιστροφικού τύπου, εξασφαλίζοντας αύξηση της μέγιστης ισχύος (από 62 σε 68 PS) και ταυτόχρονα βελτίωση της κατανάλωσης έως και κατά 24%.
- 1985: Η Ford επιτυγχάνει ένα ακόμα κατασκευαστικό ορόσημο, με το 2.000.000ό Transit να βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής στις 25 Ιουλίου.
1986:
Η νέα γενιά Transit κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο. Το τολμηρό εμπρός τμήμα του νέου Transit εξασφάλιζε τον καλύτερο στην κατηγορία συντελεστή οπισθέλκουσας (Cd) με τιμή 0,37. Το νέο ρύγχος είχε επίσης σχεδιαστεί ώστε να παραμορφώνεται προοδευτικά σε περίπτωση σύγκρουσης. Οι σχεδιαστές δημιούργησαν μεγαλύτερες πόρτες καμπίνας και παράθυρα, ενώ ο χώρος φόρτωσης χωρούσε μία παλέτα με πλάτος 1 μέτρο. Άλλες σημαντικές αλλαγές ήταν η τοποθέτηση μιας τροποποιημένης ανεξάρτητης εμπρός ανάρτησης με γόνατα ΜακΦέρσον, κρεμαγιέρας στα μοντέλα με κοντό μεταξόνιο, φιμέ παρμπρίζ και ασφάλειες υψηλής προστασίας.
- 1991: Το Transit πραγματοποίησε ένα ακόμα βήμα υιοθετώντας αναβαθμισμένο πλαίσιο. Αυτό επέτρεψε επίσης τη δημιουργία ενός νέου μοντέλου με κοντό μεταξόνιο και ωφέλιμο φορτίο 1,5 τόνους (Transit 150). Οι αλλαγές στα μοντέλα με μακρύ μεταξόνιο ήταν ακόμα πιο δραστικές. Οι τροχοί των 15 ιντσών ήταν στάνταρ, ενώ ταυτόχρονα υιοθετήθηκαν μονοί πίσω τροχοί, ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση και σύστημα διεύθυνσης με κρεμαγιέρα. Το μοντέλο του 1991 εισήγαγε επίσης μια έκδοση με turbo diesel (2.5 DI) 100 ίππων. Επίσης, παρουσιάστηκε ένας νέος, ατμοσφαιρικός κινητήρας diesel 2.5 λίτρων 80 PS με άμεσο ψεκασμό.
- 1994: Η Ford παρήγαγε το 3.000.000ό Transit στις 15 Σεπτεμβρίου. Τον ίδιο μήνα παρουσιάστηκε ένα ακόμα νέο Transit. Άμεσα αναγνωρίσιμο χάρη στην ελκυστική οβάλ μάσκα του, αυτό το μοντέλο ήταν το πιο αναβαθμισμένο και ασφαλές Transit που είχε κατασκευαστεί έως τότε. Η ασφάλεια των επιβατών βελτιώθηκε περαιτέρω με την εισαγωγή μιας ζώνης ασφαλείας τριών σημείων για τον εμπρός μεσαίο συνεπιβάτη και τη διαθεσιμότητα αερόσακων οδηγού και συνοδηγού (διπλός).
- 1995: Από την άνοιξη, οι απλές ζώνες ασφαλείας που υπήρχαν έως τότε σε όλα τα πίσω καθίσματα των 12θέσιων και 15θέσιων εκδόσεων του μοντέλου αντικαταστάθηκαν με ζώνες τριών σημείων. Τα επίπεδα άνεσης βελτιώθηκαν, χάρη στο ανασχεδιασμένο εσωτερικό με νέες επενδύσεις, πλήρως ανανεωμένο ταμπλό με πίνακα οργάνων παραπλήσιο με του Ford Mondeo και νέο σύστημα ελέγχου κλιματισμού.
- 1996: Η Ford πραγματοποιεί το ντεμπούτο της έκδοσης 17 θέσεων, περιλαμβάνοντας ζώνες ασφαλείας τριών σημείων. Οι αερόσακοι οδηγού και συνοδηγού, καθώς και το ABS ήταν στάνταρ.
- 1997: Ξεκινά η παραγωγή του Transit στο εργοστάσιο συναρμολόγησης οχημάτων της Ford στο Hai Dong του Βιετνάμ. Το πρώτο «Made in China» μοντέλο της οικογένειας Transit κατασκευάζεται στο Nanchang από την JMC – μία κοινοπραξία που δημιουργήθηκε από την Jiangling Motors Co., Ltd. και την Ford.
- 1998: Ενσωματώνει τα συστήματα Electronic Brake Force Distribution και Traction Assist, βελτιωμένο σύστημα immobiliser και κλείδωμα κολόνας τιμονιού. Για πρώτη φορά υπήρξαν και εκδόσεις LPG. Επίσης, παρουσιάστηκε και το καινοτόμο σύστημα Autoclutch με δυνατότητα χειροκίνητης διαδοχής των ταχυτήτων και αυτόματη λειτουργία συμπλέκτη.
2000:
Νέο Ford Transit τέταρτης γενιάς, το οποίο κατασκευαζόταν στο εργοστάσιο της Ford στο Genk του Βελγίου. Για πρώτη φορά στον κλάδο, οι εκδόσεις με κίνηση στους εμπρός ή τους πίσω τροχούς βασίζονταν στην ίδια πλατφόρμα. Ένα ακόμα ορόσημο παραγωγής – το Ford Transit φτάνει τις 4.000.000 μονάδες.
- 2001: Το νέο Ford Transit αποκτά το προηγμένο αυτοματοποιημένο κιβώτιο Durashift EST. Το νέο Ford Transit αποσπά την τίτλο «International Van of the Year 2001», κερδίζει στη δοκιμή «Arctic Van Test» που πραγματοποιήθηκε το 2001 στη Λαπωνία και αποσπά στη Γερμανία την κορυφαία διάκριση «Parcel Van of the Year 2001».
- 2002: Το Transit Jumbo των 4,25 τόνων διέθετε διπλούς πίσω τροχούς και προσέφερε τον καλύτερο συνδυασμό χώρου φόρτωσης και ωφέλιμου φορτίου στη γκάμα του μοντέλου. Η Ford αποκάλυψε επίσης το Transit Connect, το νέο, μικρότερο μέλος της οικογένειας Transit. Ο νέος turbo diesel Duratorq TDCi με σύστημα common-rail της Ford ξεκίνησε να διατίθεται στη γκάμα του μοντέλου, αρχικά στην έκδοση 2.0 λτ. 125 PS για τα προσθιοκίνητα Transit.
- 2003: Η γκάμα συμπληρώνεται από τη νέα έκδοση 2 τόνων με χαμηλό πάτωμα. Το νέο Ford Transit Connect κατακτά τον τίτλο «International Van of the Year», κερδίζοντας παράλληλα βραβεία σε επτά ξεχωριστές χώρες. Μία ακόμα πρωτιά – το ABS ανήκει πλέον στον βασικό εξοπλισμό.
- 2004: Η παραγωγή του μοντέλου μεταφέρθηκε από το Genk του Βελγίου στο προηγμένο εργοστάσιο της Ford Otosan στο Kocaeli της Τουρκίας.
- 2005: Το Ford Transit Connect κέρδισε στη δοκιμή «Arctic Van Test 2005» που πραγματοποιήθηκε στη Λαπωνία. Το Ford Transit κατακτά ένα ακόμα σημαντικό ορόσημο, με την παραγωγή του να φτάνει τις 5.000.000 μονάδες. Στις 9 Αυγούστου του ίδιου έτους, το Transit γιόρτασε τα 40ά του γενέθλια.
Ακολουθεί τις προσεχείς ημέρες το δεύτερο μέρος της ιστορίας Transit, για την περίοδο 2006-2025. Μείνετε συντονισμένοι!
Το άρθρο Σήμερα το Ford Transit γίνεται 60 ετών! Χρόνια πολλά! εμφανίστηκε πρώτα στο AutoGreekNews.