Τις πρώτες απώλειες λόγω της κλιμάκωσης της έντασης στη Μέση Ανατολή, με αιχμή τις εχθροπραξίες μεταξύ Ισραήλ και Ιράν, μετρά ο ελληνικός τουρισμός, με την αναστολή πτήσεων στην ευρύτερη περιοχή και τις ακυρώσεις των κρατήσεων που είχαν πραγματοποιήσει οι Ισραηλινοί για τις φετινές διακοπές τους στην Ελλάδα να συνθέτουν ένα νέο σκηνικό μεσούσης της τουριστικής σεζόν.
Της ΕΥΑΣ Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΑΚΗ – ΠΗΓΗ: Realnews
Ανεπηρέαστος μένει προς το παρόν ο κλάδος της κρουαζιέρας, με τους μεγάλους παίκτες του θαλάσσιου τουρισμού να μην έχουν τροποποιήσει μέχρι στιγμής τα δρομολόγιά τους και την Ελλάδα να μένει… ανέπαφη.
Και μπορεί το μερίδιο της ισραηλινής αγοράς επί του συνόλου σε επίπεδο εισπράξεων να είχε διαμορφωθεί το 2023 σε μόλις 1,4%, ωστόσο το αποτύπωμά της στον ελληνικό τουρισμό είναι έντονο, κάτι που αποτυπώνεται στους περίπου 700.000 Ισραηλινούς που είχαν ταξιδέψει πέρυσι στη χώρα μας. Μέχρι στιγμής, πάντως, δεν υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα σχετικά με τον συνολικό αριθμό των ακυρώσεων πανελλαδικά και τις επιπτώσεις που αυτές θα έχουν στα μεγέθη του 2025, ωστόσο η ανάφλεξη στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής προκαλεί ανησυχία στον τομέα του τουρισμού.
«Η ισραηλινή αγορά έχει δείξει ανθεκτικότητα σε αντίστοιχες κρίσεις. Το σημερινό πλήγμα στο Ιράν ίσως φέρει περιορισμένες ακυρώσεις, αλλά ο απολογισμός έπεται. Προτεραιότητα παραμένει η ασφάλεια των αμάχων, που βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο», σχολίασε σε ανάρτησή του στο «X» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γιάννης Χατζής, ήδη από τις πρώτες ώρες κλιμάκωσης των εχθροπραξιών.
Σε κάθε περίπτωση, οι επιχειρηματίες του κλάδου παρατηρούν με επιφυλακτικότητα την κατάσταση στη Μέση Ανατολή, καθώς μια γενικευμένη σύγκρουση θα μπορούσε να πυροδοτήσει κύμα ακυρώσεων και από άλλες αγορές. Οι πρώτες παρενέργειες από την κλιμάκωση στη Μέση Ανατολή αποτυπώνονται στις ακυρώσεις που διαδέχονται η μία την άλλη τουλάχιστον μέχρι και το πρώτο 10ήμερο του Ιουλίου.
Με δύο ταχύτητες
Επί του παρόντος, οι ακυρώσεις ακολουθούν δύο ταχύτητες. Κάποιες αφορούν το διάστημα έως το τέλος του τρέχοντος μήνα, ενώ άλλες παρατείνονται μέχρι τις 12 Ιουλίου. Στην κατεύθυνση αυτή, η Aegean, με ανακοίνωσή της, ενημέρωσε πως ακυρώνονται όλες οι πτήσεις από και προς το Τελ Αβίβ έως και τις 12 Ιουλίου, ενώ παράλληλα γνωστοποίησε την αναστολή όλων των δρομολογίων της σε προορισμούς εκτός Ισραήλ -και συγκεκριμένα από και προς Βηρυτό, Αμάν και Ερμπίλ- έως τις 28 Ιουνίου.
Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, η Κρήτη, η Ρόδος και η Κως, εκτός από την Αθήνα, η οποία λειτουργεί και ως hub για τους Ισραηλινούς ταξιδιώτες, εκτιμάται ότι θα καταγράψουν τις μεγαλύτερες απώλειες, καθώς πρόκειται για τρεις από τους προορισμούς προς τους οποίους είχαν προγραμματιστεί για φέτος οι περισσότερες απευθείας πτήσεις από το Ισραήλ.
Σε ό,τι αφορά την Κρήτη, οι πληροφορίες αναφέρουν πως ανά εβδομάδα αναμενόταν περί τις 17.000-20.000 αφίξεις Ισραηλινών για το επόμενο χρονικό διάστημα. Αυξημένη κατά 20% περίπου σε σχέση με πέρυσι αναμένονταν ότι θα είναι φέτος και η κίνηση από τη χώρα της Μέσης Ανατολής σε Ρόδο και Κω, σύμφωνα με τα στοιχεία των κρατήσεων. Σημειώνεται ότι πέρυσι στα δύο νησιά των Δωδεκανήσων καταγράφηκαν περισσότερες από 300.000 αφίξεις/αναχωρήσεις Ισραηλινών.
Στους… χαμένους από τις εχθροπραξίες και τη γενικότερη έκρυθμη κατάσταση στη Μέση Ανατολή περιλαμβάνεται και το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», με τον διευθύνοντα σύμβουλό του, Γιάννη Παράσχη, να σημειώνει στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου πως, με βάση τις προβλέψεις, η επιβατική κίνηση από το Ισραήλ και τις γειτονικές χώρες (Ιράν, Ιράκ, Λίβανος, Ιορδανία) θα διαμορφωνόταν σε πάνω από 1 εκατ. ταξιδιώτες, ενώ μέχρι τη στιγμή που η ένταση κλιμακώθηκε είχαν ταξιδέψει στην Ελλάδα περίπου 500.000 ταξιδιώτες από τις χώρες της Μέσης Ανατολής.
«Αρα, αν από εδώ και πέρα δεν έρθει κανείς ταξιδιώτης από αυτές τις χώρες στην Ελλάδα, θα έχουμε απώλειες 500.000 περίπου, ένα νούμερο που είναι διαχειρίσιμο. Προφανώς το Ισραήλ είναι μια καλή αγορά όσον αφορά τα εμπορικά έσοδά της. Σημαντικότερο, ωστόσο, από την αεροπορική κίνηση είναι μέσα από τη διπλωματία να εκτονωθεί η κρίση αυτή», είπε χαρακτηριστικά.
Η σημασία της ισραηλινής αγοράς για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας αποτυπώνεται στα δεδομένα του α’ πενταμήνου του 2025. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, η επιβατική κίνηση από το Ισραήλ κατέγραψε άνοδο 57% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, με το μερίδιο της εν λόγω αγοράς στη συνολική κίνηση των χωρών της Μέσης Ανατολής για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών να διαμορφώνεται στο 52%.
Το 2024, η επιβατική κίνηση στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» από το Ισραήλ διαμορφώθηκε στους 951.000 ταξιδιώτες μετ’ επιστροφής, αριθμός που αντιστοιχεί σε ένα μερίδιο 43% επί της συνολικής κίνησης από τη Μέση Ανατολή. Αντίστοιχα, το διάστημα Ιανουαρίου Μαΐου του 2025 παρατηρήθηκε αύξηση 33% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024 σε επίπεδο επιβατικής κίνησης από τις χώρες της Μέσης Ανατολής.
Ευρύτερα, σε ό,τι αφορά την επιβατική κίνηση από τη συγκεκριμένη περιοχή, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία που προέρχονται από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, το 2024 καταγράφηκαν 2,2 εκατ. ταξιδιώτες μετ’ επιστροφής, με το μερίδιο επί της συνολικής κίνησης του «Ελευθέριος Βενιζέλος» να ανέρχεται στο 7%. Βέβαια, μεγάλο μερίδιο των ταξιδιωτών αξιοποίησε το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας ως κόμβο για την επίσκεψή του σε άλλους προορισμούς.
Σε ό,τι αφορά τα δρομολόγια των αεροπορικών εταιρειών που εξυπηρετούσαν από την Αθήνα τους προορισμούς του Ισραήλ, αλλά και των γειτονικών χωρών, Ιράκ και Ιορδανίας, από τις πρώτες ώρες της κλιμάκωσης του πολέμου ανεστάλησαν. Συγκεκριμένα, επτά αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν πτήσεις από την Αθήνα προς το Ισραήλ, η Aegean, η Israir, η Blue Bird, η Air Haifa, η Arkia, η El Al και η Wizz Air, ανέστειλαν τα δρομολόγιά τους προς τη χώρα της Μέσης Ανατολής.
Μάλιστα, σε αναστολή πτήσεων προχώρησαν η Royal Jordanian που εκτελεί το δρομολόγιο Αθήνα-Αμάν και η Aegean που εξυπηρετεί το δρομολόγιο Αθήνα-Ερμπίλ. Σε αναστολή πτήσεων έχουν προχωρήσει και οι αερομεταφορείς που εκτελούν δρομολόγια προς το Ιράν, το οποίο ωστόσο δεν εξυπηρετείται απευθείας από το «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Ο προγραμματισμός των πτήσεων
Η δυναμική της ισραηλινής αγοράς αντικατοπτρίζεται στα νούμερα από τον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις. Σύμφωνα με το Airdata Tracker του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), ο συνολικός αριθμός των αρχικά προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων από το Ισραήλ προς την Ελλάδα ανέρχεται σε πάνω από 1,3 εκατ. για το διάστημα από τον Μάρτιο έως τον Οκτώβριο, εκ των οποίων πάνω από 1 εκατ. αφορά το διάστημα από τώρα μέχρι το φθινόπωρο.
Συγκριτικά με το 2024 και τις 933.000 θέσεις, ο συνολικός αριθμός είναι αυξημένος φέτος κατά 42,3%. Μάλιστα, οι προορισμοί οι οποίοι συγκέντρωσαν τον μεγαλύτερο αριθμό προγραμματισμένων πτήσεων για φέτος είναι η Αθήνα, το Ηράκλειο, η Ρόδος, η Θεσσαλονίκη, η Κέρκυρα, η Μύκονος και η Κως. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η Ελλάδα συγκέντρωνε τη μερίδα του λέοντος της ισραηλινής αγοράς σε ό,τι αφορά τουλάχιστον τον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων. Ειδικότερα, ενώ για την Ελλάδα είχαν προγραμματιστεί περί το 1,3 εκατ. θέσεις, για την Κύπρο, η οποία ακολουθεί στη σχετική κατάταξη, είχαν προγραμματιστεί 807.000 και για την Ιταλία ακόμη λιγότερες, περίπου 610.000.
Χαρακτηριστικά
Σημαντικό ατού για τον ελληνικό τουρισμό είναι το γεγονός ότι η ισραηλινή αγορά δεν εμφανίζει τόσο έντονη εποχικότητα σε σύγκριση με άλλες μεγάλες αγορές, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ Intelligence. Την περίοδο 2019-2023, ο εισερχόμενος τουρισμός από το Ισραήλ κατέγραψε αύξηση σε όλα τα βασικά μεγέθη του, με τις αφίξεις να βρίσκονται στο +40,4%, τις διανυκτερεύσεις να καταγράφουν άνοδο 53% και τις εισπράξεις να ενισχύονται σε ποσοστό 31,4%.
Σε ό,τι αφορά το μερίδιο της ισραηλινής αγοράς στον εισερχόμενο τουρισμό το 2023 σε όρους αφίξεων κατείχε μερίδιο 1,5% όταν το 2019 ήταν στο 1,1%, ενώ ως προς τις διανυκτερεύσεις το αντίστοιχο ποσοστό είχε διαμορφωθεί στο 1,1% όταν το 2019 ήταν 0,7%. Τέλος, το μερίδιο της εν λόγω αγοράς σε επίπεδο εισπράξεων το 2023 είχε ανέλθει στο 1,4% έναντι 1,2% το 2019.
Διαβάστε εδώ το δημοσίευμα της Realnews