Το άρθρο αναλύει την εκρηκτική αύξηση των τιμών των αυτοκινήτων στην Τουρκία, όπου οι υπερβολικοί φόροι κατανάλωσης φτάνουν έως και το 80%, καθιστώντας τα οχήματα απλησίαστα για τους περισσότερους πολίτες.
Ειδικότερα, το Honda Civic Type R κοστίζει 4.633.000 λίρες (103.292 ευρώ), υπερδιπλάσια από την τιμή του στην Ελλάδα (69.900 ευρώ) και σχεδόν 75% ακριβότερα από τη Γερμανία.
Παρά τις υψηλές επιδόσεις του Civic Type R, η εκτόξευση των τιμών στην Τουρκία έχει προκαλέσει ανησυχία και δυσαρέσκεια στους καταναλωτές, οι οποίοι βλέπουν τα μικρότερα μοντέλα να πωλούνται σε εξωφρενικές τιμές.
Πιο αναλυτικά
Οι τιμές των αυτοκινήτων ολοένα και αυξάνονται, σε τέτοιο σημείο που τα μοντέλα πόλης έχουν φτάσει να ξεκινούν λίγο πιο πάνω από τις 17.000 ευρώ, όσο δηλαδή είχαν πιο παλιά μικρομεσαία χάτσμπακ. Σίγουρα τα καινούργια αμάξια είναι φορτωμένα με πολύ εξοπλισμό, νέες τεχνολογίες και είναι ασφαλέστερα, ωστόσο πολύς κόσμος δυσανασχετεί με την ακρίβεια.
Όμως υπάρχουν και τα πολύ χειρότερα, όπως συμβαίνει για παράδειγμα στην Τουρκία. Ο υπερβολικά υψηλός ειδικός φόρος κατανάλωσης ξεκινά από 45% επιβάρυνση στην τιμή του αυτοκινήτου, ακόμα και στα μοντέλα με κινητήρες κάτω τα 1.6 λίτρα. Η μόνη -αστεία- προϋπόθεση, είναι η τιμή του οχήματος να μην ξεπερνά τις 5.500 ευρώ. Ο φορολογικός συντελεστής αυξάνεται σταδιακά ανάλογα με τη βασική τιμή του αυτοκινήτου, φτάνοντας το 80% για οχήματα άνω των 8.000 ευρώ, με αποτέλεσμα μικρά αυτοκίνητα να στοιχίζουν μια περιουσία. Για παράδειγμα ένα απλό Toyota Yaris Cross Hybrid εκκινεί στην Τουρκία από 1.855.000 λίρες, ισοδύναμες με 41.375 ευρώ, όταν στην Ελλάδα ξεκινά από 24.120 ευρώ.
Όσο ακριβότερο είναι το αυτοκίνητο και με κινητήρα 2.0λιτρο ειδικά, τότε οι τιμές του στην Τουρκία εκτοξεύονται σε δυσθεώρητα ύψη. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί το κορυφαίο σε ισχύ και επιδόσεις, Honda Civic Type R. Όχι ότι στην Ελλάδα το λες φθηνό, γιατί έχουμε κι εδώ τα δικά μας «ντράβαλα» με τη φορολογία, αλλά στην Τουρκία η τιμή του προκαλεί αναφυλαξία. Στη χώρα μας το κορυφαίο hot hatch εκκινεί από τις 69.900 ευρώ, από τα οποία οι 26.648 ευρώ είναι φόροι (τιμή προ φόρων 43.252 ευρώ). Υπερβολή και πάλι, αφού οι φόροι του αντιστοιχούν με την τιμή ενός καινούργιου SUV. Αν δεν δεις τα χειρότερα, όμως, δεν εκτιμάς αυτά που έχεις. Στην Τουρκία το «Τάπερ» πωλείται στην τιμή των 4.633.000 λιρών, δηλαδή 103.292 ευρώ, όταν στη Γερμανία εκκινεί από 58.900 ευρώ. Φυσικά, δεν είναι μόνο το Civic Type R που είναι πολύ πιο ακριβό. Ενδεικτικά, το Jazz ξεκινά στη γείτονα από 1.607.000 λίρες (35.828 ευρώ, έναντι 26.190 ευρώ στην Ελλάδα), το HR-V από 2.113.000 λίρες (47.109 ευρώ, αντί 35.300 ευρώ στα μέρη μας) και το CR-V από 4.890.000 λίρες (109.022 ευρώ, αντί 49.900 ευρώ εδώ)!
Όσο για το ιαπωνικό «υπερόπλο» να θυμίσουμε πως μοιράζει συγκινήσεις μέσω του 2.0λιτρου VTEC Turbo, που παράγει 329 άλογα στις 6.500 σ.α.λ. και ροπή 420 Nm από μόλις 2.200 σ.α.λ. έως τις 4.000 σ.α.λ., με τον κόφτη να «χτυπάει» στις 7.000 σ.α.λ. Το Civic Type R επιταχύνει στο 0-100 χλμ./ώρα σε 5,4 δευτερόλεπτα και η τελική του ταχύτητα φτάνει τα 275 χλμ./ώρα. Στις υψηλές επιδόσεις συμβάλλει και το αναβαθμισμένο χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων με μια σειρά από νέα χαρακτηριστικά, σχεδιασμένα αποκλειστικά για το νέο Type R.