Το χρώμα ενός αυτοκινήτου έχει σημαντική επίδραση στην αξία μεταπώλησής του, σύμφωνα με έρευνα της iSeeCars που ανέλυσε πάνω από 1,2 εκατ. πωλήσεις αυτοκινήτων από το 2022 έως το 2025.
Οι παραδοσιακές αποχρώσεις, όπως το μαύρο και το άσπρο, παρουσιάζουν υψηλή απαξίωση, ενώ πιο σπάνιες αποχρώσεις, όπως το κίτρινο και το πορτοκαλί, διατηρούν καλύτερη αξία. Σε SUVs, το πράσινο και το πορτοκαλί ξεπερνούν το κίτρινο σε απαξίωση.
Η διαφοροποίηση αυτή οφείλεται στην πληθώρα προσφοράς και ζήτησης για συγκεκριμένα χρώματα, με τους αγοραστές να είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για μοναδικές αποχρώσεις.
Πιο αναλυτικά
To χρώμα παίζει τεράστιο ρόλο στην εμπορική διαμόρφωση ενός αυτοκινήτου. Οι κατασκευαστές κάνουν ολόκληρες μελέτες όταν είναι να λανσάρουν νέο μοντέλο, προκειμένου να πετύχουν το καλύτερο αποτέλεσμα στο μάτι. Το ίδιο (θα πρέπει) να κάνουν και οι αγοραστές, προκειμένου να μη βρεθούν με μια απόχρωση που θα κρατάει απούλητο το όχημα. Αυτές είναι οι αποχρώσεις που μετρούν στη μεταπώληση. Υπάρχουν και κάποιες, όμως, που βοηθούν όχι στο να «φύγει» γρήγορα ένα αυτοκίνητο, αλλά στο να πουληθεί σε όσο το δυνατόν υψηλότερη τιμή.
To iSeeCars πραγματοποίησε μια μεγάλη έρευνα, αναλύοντας τις πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σε βάθος τριετίας και εξετάζοντας το ποσοστό απαξίωσης ανά χρώμα, αλλά και την απώλεια χρημάτων σε σχέση με την εργοστασιακή τιμή. Πάνω από 1,2 εκατ. πωλήσεις αυτοκινήτων από το 2022 έως το 2025 μπήκαν στο «χρωματόμετρο», ώστε να διαπιστωθεί ποιες αποχρώσεις χάνουν λιγότερο και ποιες περισσότερο σε αξία μεταπώλησης. Και τα αποτελέσματα προκαλούν αρκετή εντύπωση, ιδίως αναφορικά με τις παραδοσιακές αξίες της αυτοκινητικής παλέτας.
Τα δημοφιλέστερα χρώματα φαίνεται πως πέφτουν θύματα της επιτυχίας τους, καθώς η εκτεταμένη παρουσία σε όλες τις κατηγορίες επηρεάζει αρνητικά τις τιμές. Μαύρο και άσπρο βρέθηκαν κάτω από το μέσο όρο του 31,0%, με απαξίωση που αγγίζει το 31,9% και 32,1% αντίστοιχα, ενώ το έτερο μέλος της πιο εμπορικής χρωματικής τριάδας ίσα που πέρασε τη βάση. Το ανθρακί (ή γκρι) μετά βίας βρέθηκε στο 30,5%, καταφέρνοντας να αφήσει πίσω του το οριακό σκορ του μπλε (30,9%). Το πορτοκαλί έκανε την έκπληξη και βρέθηκε στη δεύτερη θέση, με 24,4%, ξεπερνώντας με άνεση τις παραδοσιακές αποχρώσεις του κόκκινου (29,8%) και ασημί (επίσης 29,8%22,0%), την ώρα που το κίτρινο κατέκτησε την κορυφή με 24,0% απώλεια αξίας στην τριετία. Αυτά για τη γενική κατάταξη.
Στα SUV τώρα, το κίτρινο πέφτει στην τρίτη θέση με 30,2% και βλέπει το πράσινο (28,8%) και πορτοκαλί (27,1%) να το ξεπερνούν, έχοντας το μπεζ (30,7%) και κόκκινο (31,4%) να συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα. Ο μέσος όρος απαξίωσης εδώ φτάνει το 32,7% και πλήττει τόσο το μπλε (33,1%), όσο και τα λευκό (33,2%), καφέ (33,4%) και μαύρο (33,6%). Μιλάμε για το δημοφιλέστερο segment παγκοσμίως, με τις περισσότερες πωλήσεις και προσφορά στα μεταχειρισμένα. Εκ προοιμίου η προσφορά είναι τόσο μεγάλη ώστε οι τιμές συμπιέζονται, ειδικά στα χρώματα που κατακλύζουν την αγορά. Ως αποτέλεσμα, όποιος ψάχνει για μια απόχρωση που ξεχωρίζει είναι διατεθειμένος να πληρώσει παραπάνω. Αυτή η συνθήκη, σε συνδυασμό με τη δημοτικότητα των crossover, είναι οι κύριοι υπαίτιοι που το κίτρινο απολαμβάνει τέτοιας διαφοράς από τον δεύτερο στη γενική κατάταξη.