Ο Thomas Fuller, ένας αυτοδίδακτος σκλάβος από την Αφρική, κατάφερε τη δεκαετία του 1700 να λύσει περίπλοκους μαθηματικούς γρίφους σε δευτερόλεπτα, ξεπερνώντας τους μορφωμένους επιστήμονες της εποχής του.
Παρά το γεγονός ότι δεν είχε καμία εκπαίδευση και δεν ήξερε να διαβάζει ή να γράφει, η ικανότητά του στους υπολογισμούς τον έκανε γνωστό ως τον “Virginia Calculator”.
Η ιστορία του αποδεικνύει ότι η ανθρώπινη διάνοια δεν περιορίζεται από την εκπαίδευση ή την καταπίεση, υπογραμμίζοντας τη χαμένη ευφυΐα που θα μπορούσε να είχε αναγνωριστεί αν είχε γεννηθεί ελεύθερος.
Πιο αναλυτικά
Κι όμως τη δεκαετία του 1700 ένας σκλάβος από την Αφρική, χωρίς καμία εκπαίδευση, κατάφερε να λύσει σε δευτερόλεπτα πρόβλημα που οι επιστήμονες προσπαθούσαν για ώρες!
Το 1724, ο 14χρονος Thomas Fuller απήχθη από τη γενέτειρά του στην Αφρική και πουλήθηκε ως σκλάβος στη Βιρτζίνια. Χωρίς να μάθει ποτέ να διαβάζει ή να γράφει, ανέπτυξε ένα ταλέντο που δεν μπορούσε να αγνοηθεί: μπορούσε να εκτελεί πολύπλοκους μαθηματικούς υπολογισμούς πιο γρήγορα από οποιονδήποτε. Έγινε γνωστός ως ο “Virginia Calculator”, σε μια εποχή που η μαθηματική διάνοια σε έναν σκλάβο προκαλούσε αμηχανία και θαυμασμό.
Μια μέρα, τον ρώτησαν πόσα δευτερόλεπτα υπάρχουν σε ένα χρόνο και μισό. Ο Fuller σκέφτηκε για δύο λεπτά και απάντησε: 47.304.000. Όταν τον ρώτησαν πόσα δευτερόλεπτα έχει ζήσει ένας άνθρωπος 70 ετών, 17 ημερών και 12 ωρών, απάντησε μέσα σε ενάμιση λεπτό: 2.210.500.800. Όταν ένας μορφωμένος λευκός προσπάθησε να τον διορθώσει λέγοντας πως το αποτέλεσμα ήταν μικρότερο, ο Fuller χαμογέλασε και είπε: «Ξεχάσατε το δίσεκτο έτος».
Η διόρθωσή του ήταν σωστή. Οι αριθμοί του ήταν ακριβείς. Χωρίς χαρτί, χωρίς μολύβι, χωρίς σχολείο. Μόνο με το μυαλό του.
Η ιδιοφυΐα του Fuller γοήτευσε μελετητές και ακτιβιστές. Πολλοί υποστήριξαν πως, αν είχε γεννηθεί ελεύθερος, θα είχε αναγνωριστεί ως ένας από τους σπουδαιότερους μαθηματικούς της εποχής του. Αντί γι’ αυτό, πέρασε τη ζωή του δουλεύοντας στα χωράφια, κουβαλώντας την ευφυΐα του σαν βαρύ φορτίο που κανείς τότε δεν ήξερε πώς να εκτιμήσει.
Η ιστορία του παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις πιο εντυπωσιακές αποδείξεις ότι η ανθρώπινη διάνοια δεν περιορίζεται από την εκπαίδευση, ούτε από τα δεσμά.